K
Hej!

Sitter och ritar på en trall runt ett uterum och har läst mig till att maximal spännvidd på stödreglar och bärlinor i 45x120 är ca 2 meter. Dock tycker jag det ser helt obscent ut med såhär många markstenar under trallen....

Hade ni gjort något annorlunda här?
 
  • Ritning av trall runt uterum med måttangivelser och stödreglar markerade. Noteringar om maximal spännvidd och många markstenar visas i designen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram till uterumstrall med många stöd av markstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Problemet är nog inte att det blir många plattor utan att kunna lägga dom i samma nivå.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Som @Nissegandhi skriver så lär det inte bli helt enkelt att få alla på samma höjd.
Sen finns ju risken att de sjunker med tiden och stödet som behövs försvinner.
Jag gjorde något liknande på ett betydligt mindre trädäck och det började svikta på vissa punkter efter bara några år.
Myror som byggde under och när gångarna rasade sjönk plattan.

Finns det ingen möjlighet att gräva ur där de ska gå, öka dimensionen och sätta/gjuta plint istället?
 
Betongplattor är ju vanligt att lägga altanen på, inte svårare att få nivå än plattor på uppfarten.
Men för färre platter krävs ett undre lager bärlinor.
Du borde dock kunna snåla längs långsidorna, du har hoppat över varannan men tänk 2m där.
 
Vad skall du ha för trall? Går du upp lite i dimension på trallen bör du klara dig med c/c 60cm, det blir några reglar och stenar mindre.

För att lättare få allt i våg kan jag rekommendera justerbara terassfötter, det gör det hela mycket lättare.
 
K
Tack för svaren!

@zarkov Jag tänkte mig köra på 28x145, mest för att det verkar mest normalt, men prisskillnaden till 34x145 är inte så pass stor. Att gå upp till 60 eller 80 (https://www.hornbach.se/projekt/bygga-altan/) kanske är ett bra alternativ då mao.

Angående terassfötter, lägger man först sten och sen fot eller kör man foten rakt på grus?


@Dede77 Ajdå, det låter inte så bra, planerar att köra 20cm grus ovanpå markduk. Hur gjorde du din grundläggning?


@Mellanbarn Tack, insåg att jag nog lagt dem lite väl nära! :)
 
Den justerbara terassfötter ovanpå en platta blir bäst, då fördelas tyngden på en större yta.
 
  • Gilla
A-M-S
  • Laddar…

Bästa svaret

K Klonkers skrev:
Tack för svaren!

@zarkov Jag tänkte mig köra på 28x145, mest för att det verkar mest normalt, men prisskillnaden till 34x145 är inte så pass stor. Att gå upp till 60 eller 80 ([länk]) kanske är ett bra alternativ då mao.

Angående terassfötter, lägger man först sten och sen fot eller kör man foten rakt på grus?
28x145 är inga problem att lägga med c/c 60, med 34mm virke borde det funka med c/c 80. Med 45x145-reglar klarar du uppåt 2,5m spännvidd utan stöd så du kommer inte undan ett stöd på mitten, däremot tror jag inte att du behöver ha stöd så tätt som på varannan regel längst ut.

Terassfötterna placeras mycket riktigt på betongsten för att fördela trycket och få upp dem lite från marken. Sen väger man in regeln med lätt fall (1-2%) ut från huset mot den yttersta foten, därefter kan man placera mellanliggande fötter. Märker man efter något år eller tre att altanen sviktar kan man skruva upp några brädor och höja foten lite grann så att det blir stabilt igen.

Dessa har jag använt med gott resultat: Terassfot Hornbach
 
  • Gilla
Klonkers
  • Laddar…
Det är en fördel att välja 45x145 som regel, då fåt du en regel i NTR A klass. 0m du väljer en trall i 28mm får du oftast en bättre kvalité ur kvisthänsende även om de bli lite spinkiga. Samtidigt torkar och sväller och kupar en smalare bräda sig mindre.
 
  • Gilla
Klonkers
  • Laddar…
K Klonkers skrev:
Hej!

Sitter och ritar på en trall runt ett uterum och har läst mig till att maximal spännvidd på stödreglar och bärlinor i 45x120 är ca 2 meter. Dock tycker jag det ser helt obscent ut med såhär många markstenar under trallen....

Hade ni gjort något annorlunda här?
N Nissegandhi skrev:
Problemet är nog inte att det blir många plattor utan att kunna lägga dom i samma nivå.
Det där blir bra mängd med plattor om målet är att trallen inte ska svikta för då kan du ta bort några😉
Plattorna i utsidan av trallen behöver ligga i nivå men de andra plattorna lägger du lägre och justerar sedan in trallen med laser och sätter stolpar från bärlinorna ner till plattorna 🥳
 
  • Gilla
Klonkers och 1 till
  • Laddar…
Måånga plattor blir det.
Jag byggde en liknande trall i fjol. Dock inte i vinkel, utan helt rektangulär.
ca 5x8m. Uppåt 40 stödpunkter/plattor blev det. Mycket spring med laser för att få det någorlunda rakt.
Beställde dessa terassfötter:
https://tostarp.se/produkt/terrassfot-justerbar-33-64-mm-2700-kg-20-pack/

Betydligt mer rejäla och lättjobbade än t.ex biltemas motsvarighet

Regelverk av 145x70 och ville ha det stadigt nog för att dansa på. Därav blev det 4 rader stenplattor.
Jag valde att dra in alla stenplattor några cm så att ytterramen inte vilade på plattorna. Ville inte ha några av plattorna synliga/utstickande när det var färdigt. På kortsidan byggde jag stege för fris och hade bara plattor under den inre av reglarna.
Åsså ett par rader kortlingar över alltsammans så blir det riktigt stabilt
 
Vad är den totala och maximala bygghöjden?
 
nikasp
K Klövsjöspurten skrev:
Det där blir bra mängd med plattor om målet är att trallen inte ska svikta för då kan du ta bort några😉
Plattorna i utsidan av trallen behöver ligga i nivå men de andra plattorna lägger du lägre och justerar sedan in trallen med laser och sätter stolpar från bärlinorna ner till plattorna 🥳
Exakt, de inre behöver ju inte alls ligga i nån laserrät nivå som flera felaktigt tror. Antingen kör med justerbar terrassfot eller stolpar.
 
Exempel på bjälklag till ett av våra trädäck.
Bjälklag av trä för trädäck, uppbyggd på regelkonstruktion med grusunderlag, vid röd husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klonkers
  • Laddar…
Jag föredrar att gjuta fast ställbara stolpskor. Sedan blir det betydligt färre punkter om ni först sätter grova bärlinor (det är de som jag gjuter stolpskorna till) och sedan sätter reglarna på dessa.
 
  • Gilla
Klonkers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.