Medlem
· Västra Götaland
· 124 inlägg
Jag har hört så många olika åsikter om att olja in altanen eller icke att jag blir lite förvirrad. Vissa menar att det är en självklarhet att göra det medan vissa påstår att det är helt onödigt. Vi flyttade in i huset förra året och jag tror nog att tidigare ägaren oljade in den vartannat år. Trallen runt huset har lite olika ålder är inte riktigt i samma skick överallt.
På framsidan är den gammal
På sidan likaså
På baksidan är den lite nyare
Här ser man skillnaden när vi bara rengjort den halvvägs med tralltvätt och borste.
Vad tjänar vi på att olja in den? Vad är nackdelarna?
På framsidan är den gammal
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På sidan likaså
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På baksidan är den lite nyare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man skillnaden när vi bara rengjort den halvvägs med tralltvätt och borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tjänar vi på att olja in den? Vad är nackdelarna?
Vi har aldrig oljat altanen, den är 12-13 år nu. Vi har en takterrass i trä också och den har vi oljat en gång. Det blev fint. Men den är ju inte i bättre skick än altanen... När vi oljade skurade vi med såpa och piasavakvast. Och sen olja. Som sagt snyggt blev det men... Ja om den blev mer hållbar vet jag ju inte. Och vi bor utsatt med vind och salt från havet.
Jag undrar ibland om det inte är ett av alla inbillade måsten?
Jag undrar ibland om det inte är ett av alla inbillade måsten?
Oljar du, så blir altanen mörk då oljan binder smuts till träet. Oljan avvisar vatten så den borde förlänga livslängden en del. Med tryckimpregnerat virke så är oljans verkan marginell då TI skyddar mot röta.Andreas266 skrev:
Jag har hört så många olika åsikter om att olja in altanen eller icke att jag blir lite förvirrad. Vissa menar att det är en självklarhet att göra det medan vissa påstår att det är helt onödigt. Vi flyttade in i huset förra året och jag tror nog att tidigare ägaren oljade in den vartannat år. Trallen runt huset har lite olika ålder är inte riktigt i samma skick överallt.
På framsidan är den gammal
[bild]
På sidan likaså
[bild]
På baksidan är den lite nyare
[bild]
Här ser man skillnaden när vi bara rengjort den halvvägs med tralltvätt och borste.
[bild]
Vad tjänar vi på att olja in den? Vad är nackdelarna?
Solen bryter ned ligninet i virket och bleker till en grå nyans. Har man trall med kulör, tex brun, eller teak så måste man olja om man ska bibehålla den kulören, annars bleker solen bort den.
Det är mao en fråga om smak i mycket. Personligen tycker jag att tryckimpregnerad trall av god kvalitet i soligt läge blir vackert grå utan underhåll och snyggast. Endast En tvätt en gång om året, och sedan gör naturen resten.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Gillar man svartsmutsig trall så ska man olja varje år. Annars bara som sagts innan en runda tvätten på våren.
Förstår inte det här med att olja. Det är tryckimpregnerat, det håller 20-40år (NTR garanterar 20 år). Om man oljar får man ut 25-45? Kör såpa (blandning 1-2 till 1-5) för att göra rent och låt torka in. Luktar gott och gör ytan sammetslen. Trät är silvergrått utan olja, är mörkt/fläckigt med olja. Grått är enligt mig högst åtråvärt, men det är såklart en fråga om tycke och smak. Olja gör väldigt lite för hållbarheten dock.
Kanske bra att tänka på de olika kvalitéer som finns. T.ex Byggmax sortiment är nog svårt att få lång livstid på. Är inne på 13de året med deras trall med stora kvistar och har aldrig oljat, bara gjort rent och såpat den. Inte varje år iofs men om ett par år är det inte mycket bevänt med den.
Hetaste tipset verkar just nu vara Brunsåpa som även heter Kristallsåpa. Lite hårdare konsistens som blandas ut m ljummet vatten tex 1:5 eller 1:10 beroende på smuts grad. Jag duschade ut med lättrycks spruta och såpan fick verka i ca 30min. Sen blötte jag på och körde av med vanlig långborste / hustvättsborste. Det blev ett fint ljust resultat ska bli kul att se hur det håller över tid. Provhandlade en liten burk på nätet och det finns större förpackningar på byggvårdsfirmor. (Samma prat om olja eller inte förekommer bland båtfolket och teakdäcken och olja verkar helt enkelt binda ner smutsen i träet generellt som då genererar svarta mögelprickar = super trist)
Om man oljat går vatten inte in i trä....dock måste man använda olja med exempelvis innehållande lacknafta .....det finns många som säljer olja med vatten i ( står vatten H2O på burken)Andreas266 skrev:
Jag har hört så många olika åsikter om att olja in altanen eller icke att jag blir lite förvirrad. Vissa menar att det är en självklarhet att göra det medan vissa påstår att det är helt onödigt. Vi flyttade in i huset förra året och jag tror nog att tidigare ägaren oljade in den vartannat år. Trallen runt huset har lite olika ålder är inte riktigt i samma skick överallt.
På framsidan är den gammal
[bild]
På sidan likaså
[bild]
På baksidan är den lite nyare
[bild]
Här ser man skillnaden när vi bara rengjort den halvvägs med tralltvätt och borste.
[bild]
Vad tjänar vi på att olja in den? Vad är nackdelarna?
Om du blandar olja och vatten.....vad händer då?
Jo olja hamnar överst på trä och vatten blir kvar i trä.
Så olja med lacknafta är det man ska ha!
Kanske balsamterpentin? Vatten i olja det är ju galenskapJ Jonaslind6 skrev:Om man oljat går vatten inte in i trä....dock måste man använda olja med exempelvis innehållande lacknafta .....det finns många som säljer olja med vatten i ( står vatten H2O på burken)
Om du blandar olja och vatten.....vad händer då?
Jo olja hamnar överst på trä och vatten blir kvar i trä.
Så olja med lacknafta är det man ska ha!
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
