maah
maah: Om jag tolkar din beskrivning så är det endast den yttre tillbyggda delen av altanen som det är problem och den inre delen skyddas av ett tak ovanför? Det finns ett speciellt tak avsett för ändamålet som du skulle kunna montera på den yttre delen som leder bort vattnet. https://flexitak.se/produkt-kategori/flexitak-under/ Därefter skulle du kunna sätta t.ex. råspont under alltihop och
1 svar · 288 läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Ja, det kommer funka
5 svar · 485 läst
F
fribygg: Plint med plintjärn
3 svar · 208 läst
G
gmogmo: [citat] Finns hur många som helst som har dåliga erfarenheter av Organowood.
1 svar · 167 läst
Isakare
Isakare: Direkt i takstolen med frallor. Förborra så spräcker skruvarna inte träet och sitter bäst.
4 svar · 314 läst
·
K
kniv: Kran för att lyfta upp en 3,5m 45x145 😂 Är det inte lata hantverkare så är det säkert någon lag som säger att dom inte får lyfta upp dom över 1,2m höjd utan säkerhetssele, arbetsledare och kran..
7 svar · 616 läst
·
Z
z_bumbi: Bärlinor och spikreglar går att använda vanligt tryckt virke till. Det behövs bara grövre dimensioner och/eller fler där uterummet är planerat. Detta och plintar bör någon räkna på. För uterummet vill ni troligen såga isär trallvirket så "inne" och ute inte har kontakt, detta hjälper till att hindra att vatten rinner in. Så ni behöver bara lyfta trallen under själva uterummet
1 svar · 350 läst
BebHbg
BebHbg: Jag har skrivit i en annan tråd om du Bensaltensid från ”alltfraktfritt” det är mycket effektivt och skall spädas 1:31. Funkar bra för mig. https://allt-fraktfritt.se/fulstopp-bensaltensid-och-pavaextmedel/bensaltensid-2-5-liter.html
8 svar · 2,0k läst
·
S
Snajder: [citat] Vi körde vanligt trä istället, blev fel karaktär gentemot huset med sten
2 svar · 1,4k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Smaken är ju delat men jag tycker alltid att tryckimpregnerat ser deprimerande barackliknande ut. Jag tänker då på alla fula klumpiga farstukvistar och altanräcken. Lärk och ek är fina tåliga träslag.
5 svar · 348 läst
·
DennisCA
DennisCA: [citat] Hur ska man göra om man vill ha en ljusbrun altan... Såhär ser vår ut efter en väldigt fuktig vinter. Den är under tak. [bild] [bild]
43 svar · 27,6k läst
·
T
tte: Hur har det fått? Har ni byggt det tak du beskriver? Vi har funderat på liknande.
1 svar · 2,5k läst
RoTe
RoTe: Svenskt trä har en jäkla massa bra info både gällande dimensionering samt byggbeskrivningar. Ta dig igenom lite av det materialet först så kan du ställa enklare/kortare frågor sen: https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/ Frågor som är en mindre uppsats tenderar att bli obesvarade för få har den tiden att lägga på en annan okänd person, i all
1 svar · 184 läst
K
Klonkers: [citat] Tack, du har hjälpt mig också :)
10 svar · 2,5k läst
·
Intet
Intet: [citat] Smaka. Smakar det salt, är det salt. Smakar det inte salt, är det inte salt.
2 svar · 259 läst
·
H
Hans Andersson1077: [citat] Inte fackmannamässigt utfört. Plintar utplacerade på måfå. Lattor istället för stöd under bärlinorna. Hänger bara i skruvarna.
12 svar · 2,9k läst
·
O
Oskpet: Hej, Vi har en grillplats på landet som idag består av en grop med några stenar runt. Vi önskar att förfina detta då vi eldar väldigt ofta och umgås kring elden. Jag skulle vilja ha/göra något liknande som nedan. hittar dock inte någon plåtlösning att köpa separat. Vet ni vad jag kan söka efter för att hitta eller förslag på hur jag kan bygga nåt själv med enklare medel.
0 svar · 392 läst
·
A
AndersS: [citat] Tralldäck kan ändra sig även mellan sommar och vinter, så några millimeter "hit eller dit" spelar ingen roll. Men är du orolig så hyvla eller jacka ur för regeln så att allt ligger i våg.
9 svar · 437 läst
M
Maxisen: [citat] Denna typ av produkt som sambon ogillar, att man ser ”klicksystemet”/plasten mellan springorna
2 svar · 141 läst
E
erikjakan: Hej, Årets altantvätt närmar sig och i år ska altanen behandlas. Den är tidigare tvättad och såpad med västerbottensåpa, dock tyckte jag att det var bra i typ en vecka, nu i vår syns inget av den. Kommer tvätta hela trallen med Kärscher pcl6 och terasstvätt, sen funderar jag på antingen pigmenterad olja likt dessa
0 svar · 202 läst
K
Kris1: [citat] Gammal tråd men vad har du för lampor och hur är de monterade?
5 svar · 9,2k läst
·
SC Aero
SC Aero: En cykel kan nog stå på vilken yta som helst 👍
1 svar · 521 läst
G
gorancarlsson: [citat] Tråkigt att höra att de lurar folk med den produkten fortfarande. Min altan på 65 kvm var full med röta efter 7 år. Jag fick spolbil två år och borstade ludd i 4 år. Oljade med någon medel som skulle motverka fliskritning som inte funkade. Fliskritning ett uttryck som de själva kommit på.
2 svar · 626 läst
S
stefan_o: Bifogar en ritningsdetalj (Gullringshus 1988). Bärlinorna 45x195 vilar inuti ihopspickade balkongstolpar (fel dimension på ritningen) Nu när jag lusläser ritningen ser jag att jag har gjort en avvikelse, 1988 lyft jag upp balkongräcket ca 5 cm, praktiskt att sopa bort snö/löv under räcket. På original ritningen hade räckets undre regel bättre skyddat underliggande bärlinor från regn
5 svar · 400 läst
·
Pernilla Bengtsson3
Pernilla Bengtsson3: [citat] Jag hittar ingen glipa, men det förklarar väl å andra sidan problematiken med mögel. Får försöka öppna upp på nåt sätt. Tack för bra info
7 svar · 610 läst
·
K
KnäckeHäxan: Tack. Ja precis, jag tänkte att man kunde spåra in under tröskeln och ut under fodren med en plåt. Så rinner det i alla fall av utåt samtidigt som det inte kan krypa lika lätt. "Tyvärr" är altangolvet välbyggt och helt i våg. Jag gör nog en variant som jag beskrev ovan för skarven mellan golv och panel med riklig ytbehandling. Planen är att sätta tak och skjutglas runt vid nått
2 svar · 185 läst
·
P
Porcodio: Tack för svar!
3 svar · 205 läst
·
Fhkr
Fhkr: Jag har funderat på om jag kan ställa en eldstad/utekamin på min altan, det jag funderar över är såklart brandrisken. Själva altanen är en gjuten betongklack så det borde inte vara några konstigheter, men där jag tänkt att ställa eldstaden har jag både ett räcke av trä och en vägg med träpanel. Räcker det om man ställer eldstaden med tillräckligt avstånd från båda dessa
0 svar · 193 läst
·
pjgb
pjgb: Granitkeramikplattor
1 svar · 140 läst
T
torke1: Hej allvetande forum! Vi funderar på att sätta upp ett glampingtält på tomten till vår sommarstuga som en extra gäststuga och för att hyra ut några nätter då och då. . Vi tänker att man ska ha det uppe från tidig vår till sen höst och sedan ta ner det över vintern, så man slipper påväxt och slitage under den kalla delen av året. Vi tänker också att man ska ha en gasolkamin
0 svar · 130 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.