E
elmont
40 550
Poäng
26 769
Medlem i
17
Startade trådar
7 jun 2006
Senast aktiv
Med över 45 år i branschen. Först som anställ som lärling, elektriker, ledande montör, arbetsledare. Hos 3 företag 2 mellanstora (15-30 anställda) 1 stort (flera tusen anställda).
Sedan egenföretagare (med kompanjoner) med 3 till 8 anställda.
Sista 8 åren som enskilt företag utan anställda och mycket flexsibel arbetstid.
Behörig installatör
Larminst.
Certifierad på 4 olika datanätsfabrikat
Sysslat mest med bostäder, hyreshus och villor.
Även i relativt stor utsträckning med affärslokaler, småindustri, lantbruk.
SAMT några år utomlands i några engelskspråkiga länder (dock ej USA)
SAMT några år som facklig förtroendeman och kassör i elektrikerförbundets länsavdelning.
Sedan egenföretagare (med kompanjoner) med 3 till 8 anställda.
Sista 8 åren som enskilt företag utan anställda och mycket flexsibel arbetstid.
Behörig installatör
Larminst.
Certifierad på 4 olika datanätsfabrikat
Sysslat mest med bostäder, hyreshus och villor.
Även i relativt stor utsträckning med affärslokaler, småindustri, lantbruk.
SAMT några år utomlands i några engelskspråkiga länder (dock ej USA)
SAMT några år som facklig förtroendeman och kassör i elektrikerförbundets länsavdelning.
Se mer
Aktivitet
-
Senast online:
-
Eelmont svarade i tråden Varför lyser lampan( LED) fast jag vrider den till off?.Den dimmern är väl inte avsedd för LED.
-
ENej, grundfrågan är om det finns ett behov alls. Du har inte visat det. Hela resonemanget luktar lösning i jakt på ett problem, eller...
-
Eelmont svarade i tråden Elauktorisation på livstid rimligt år 2026?.Och är det inte så att när det kommer "nyheter" kommer även fortbildning. I alla fall jag har med nått/några års mellanrum fått...
-
Eelmont svarade i tråden Trafo från 240 volt till 220 volt?.Eftersom det är "apparaten" som strular så måste det vara där man fixar problemet, vilket TS också har fixat. Apparater som används i...
-
Eelmont svarade i tråden Trafo från 240 volt till 220 volt?.Och jag tror inte du ska jaga en "vanlig" elektriker, ytterst få elektriker kommer att ha en lösning på dit problem. Möjligen någon från...
-
Eelmont svarade i tråden Elledningar bakom betong.Är det en betongvägg så går ledningarna rakt upp/ner, man drar inte ledningar i sidled för då är risken att betongen rycker loss rören...
-
Eelmont svarade i tråden Hur fixar man Husqvarna elspis (60-tal) som "läcker el"?.Spisplattan ska vara för 230Volt. mät diametern så får du rätt storlek, och fabrikatet är Ego. Samt hitta någon händig som kan hjälpa...
-
Eelmont svarade i tråden Hur fixar man Husqvarna elspis (60-tal) som "läcker el"?.Spisplattor av fabrikatet Ego är väl det närmaste original man kan komma, dom har varit med i leken i "alla tider".
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Man kan ju undra varför nästan ingen vill syssla med småjobb? Kan det bero på svårigheter med lönsamhet? Ett annat "problem" är att när...
-
Eelmont svarade i tråden Hur fixar man Husqvarna elspis (60-tal) som "läcker el"?.Och att "centralen slår av" beror på att kvaliteten inte riktigt räcker till när "systemet" kräver felfrihet. Ett fel som inte syntes...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Ja du lär väl veta bättre än mig, jag har ju bara drivit elfirma i ca 20 år. Det finns en orsak till varför småjobb är det man helst av...
-
Eelmont svarade i tråden Hur kan jag koppla bort strömbrytarna?.Och skaffa moderna brytare så får du gott om plats i dosorna för att koppla mm.
-
Eelmont svarade i tråden Hur kan jag koppla bort strömbrytarna?.Utan att veta vilka funktioner dom enskilda trådarna har är det omöjligt att säkert veta hur det är kopplat samt om det behövs dras dit...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Oavsett om elfirman är en helt just firma eller en rufflare så är det svårt att få till mer än 5-6 timmar debitringbar tid per dag i...
-
Eelmont svarade i tråden Hur fixar man Husqvarna elspis (60-tal) som "läcker el"?.För mig fungerar länken helt OK.
-
Eelmont svarade i tråden Vad behöver jag? Lyktstople och uttag i trädgård.Nu när du ska anlita en elektriker så ska du fråga honom om vad du ska skaffa. Och varför inte prata med honom och handla genom honom...
-
Eelmont svarade i tråden Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig.Syltrygg förekommer nog i hela landet men det är inte så speciellt vanligt. Och jag tror att bruket av syltrygg är i en neråtgående trend.
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Jag tror att det är slut på frukosten sedan rätt länge (flera år), i alla fall i min lilla stad.
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Då gör han säkert jobbet gratis mot att han får ett bättre rabattbrev.
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Så du menar att det är bilmeken som tar hutlöst betalt? Lär dig att piska den som har makten över priserna och inte den som är längst...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Lika som när bilverkstaden byter bromskivor (in pris ca 150/st) arbete ca1-2 timmar (lönekostnad ca 800:-) tot nettokostnad ca 1100:--...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Inte mer korrupt än andra branscher/yrken där alla försöker sko sig på andra så gott dom kan. Jag känner ingen som inte på ett eller...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Normalt är det samma vara oavsett inköpsställe MEN det händer att man hittar utgående produkter hos butiker/kedjor som har köpt upp...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.ibgu Hur kan du tro att jag försvarar systemet? Jag har gjort inlägg i frågan sedan årtionden och aldrig försvarat utan endast förklarat...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Du ska även vara medveten om att inköparna har många fler "inköp" på sitt bord. Jag skulle tro att vanligtvis är inköp av elarbeten...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Det handlar inte enbart om kommuner utan det handlar om dom allra flesta större företag med årsavtal. Alla större beställare brukar ha...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.En stor anledning till dom höga mtr. priserna torde vara dom servisavtal som skrivs på årsbasis med tex kommunerna, där brukar dom med...
-
Eelmont svarade i tråden Tips och tricks: Dra tråd i flexslang.Nu är ju det här en rätt gammal tråd MENpå den tiden och 10-20 år tidigare såldes det sprayflaskor med silikon för att smörja vid...
-
Eelmont svarade i tråden Förlänga elkablage.Öppna upp väggen och dra fram/skarva slangen samt dra in nya trådar som räcker. Jobbet är varken svårt eller speciellt dyrt. Och som...
-
Eelmont svarade i tråden Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?.Ja jag är så gammal att jag var aktiv 1980 (min karriär började redan i senare hälften av 60 talet). Där jag jobbade köpte man inte...
Bilder
Visa mer
elmont har laddat upp 24 bilder.
Allmän info
- Från
- jämtland
- Kön
- Man