E
elmont
40 738
Poäng
26 857
Medlem i
17
Startade trådar
7 jun 2006
Senast aktiv
Med över 45 år i branschen. Först som anställ som lärling, elektriker, ledande montör, arbetsledare. Hos 3 företag 2 mellanstora (15-30 anställda) 1 stort (flera tusen anställda).
Sedan egenföretagare (med kompanjoner) med 3 till 8 anställda.
Sista 8 åren som enskilt företag utan anställda och mycket flexsibel arbetstid.
Behörig installatör
Larminst.
Certifierad på 4 olika datanätsfabrikat
Sysslat mest med bostäder, hyreshus och villor.
Även i relativt stor utsträckning med affärslokaler, småindustri, lantbruk.
SAMT några år utomlands i några engelskspråkiga länder (dock ej USA)
SAMT några år som facklig förtroendeman och kassör i elektrikerförbundets länsavdelning.
Sedan egenföretagare (med kompanjoner) med 3 till 8 anställda.
Sista 8 åren som enskilt företag utan anställda och mycket flexsibel arbetstid.
Behörig installatör
Larminst.
Certifierad på 4 olika datanätsfabrikat
Sysslat mest med bostäder, hyreshus och villor.
Även i relativt stor utsträckning med affärslokaler, småindustri, lantbruk.
SAMT några år utomlands i några engelskspråkiga länder (dock ej USA)
SAMT några år som facklig förtroendeman och kassör i elektrikerförbundets länsavdelning.
Se mer
Aktivitet
-
Senast online:
-
EDet kan inte vara så att du svarar som du har förtånd till?
-
Eelmont svarade i tråden Vad gör den oisolerade tråden i en kabel?.Biledaren är väl en "utveckling" av dom g:a kablarna som hade en blymantel och man fick "smetlöda" på en tråd som var jord. Den typen...
-
Eelmont svarade i tråden Ström till utomhus strömbrytare/säkerhetsbrytare.Här har Bo gett en bra förklaring om vad som gäller ALLPOLIG...
-
Eelmont svarade i tråden Vad gör den oisolerade tråden i en kabel?.😇
-
Eelmont svarade i tråden Hjälp att förstå elcentral efter elfel.Naturligvis kan en grupp vara spänningssatt utan ansluten nolla.
-
Eelmont svarade i tråden Vad gör den oisolerade tråden i en kabel?.Jag har svårt att förstå varför dom datanätsföretag som jag är certifierad hos (4 st olika) alla hävdar att om man vill ha skärmad kabel...
-
Eelmont svarade i tråden Hur lär man sig "grundlläggande / avancerad elkunskap för villaägare"?.Och det finns inga utbildningskrav för att kunna jobba som elektriker. Men ytterst få installatörer skulle anställa en helt outbildad...
-
Eelmont svarade i tråden Hur lär man sig "grundlläggande / avancerad elkunskap för villaägare"?.Varifrån har du fått att det skulle vara förbjudet att utbilda sig inom elinstallation? All utbildning inom elektriker yrket är tillåtet...
-
Eelmont svarade i tråden Hur lär man sig "grundlläggande / avancerad elkunskap för villaägare"?.Och sedan står det väl var och en fritt att köpa den kurslitteratur som blivande elektriker har. "problemet" är väl att det är ett...
-
Eelmont svarade i tråden Vad gör den oisolerade tråden i en kabel?.Och vad jag har fått lära mig är att ansluten bägge ändar kan biledaren fungera som en antenn. Som exempel kan man ta datanät där det...
-
Eelmont svarade i tråden Byta kontaktor till halvledarrelä.Laster av den typ som en avloppspump tillhör har liten "svängmassa" och är därmed rätt lättstartade. Den startar i stort sett utan last...
-
Eelmont svarade i tråden Byta kontaktor till halvledarrelä.En kontaktor/relä av den här typen är i prinsip ljudlöst, det hörs ett svagt "klick" när reläet drar eller släpper. Ungefär som det...
-
Eelmont svarade i tråden Eluttag - vad gör jag för fel?.Det förvånar mig att folk fortfarande tror att det är elektrikern som tjänar på ev "överdebiteringar". Elektrikern får ju normalt samma...
-
Eelmont svarade i tråden Vad gör den oisolerade tråden i en kabel?.Då biledaren infördes i mitten av förra seklet var orsaken att man skulle jorda metallmanteln i kabeln, dvs en skyddsåtgärd och den...
-
Eelmont svarade i tråden Vad gör den oisolerade tråden i en kabel?.Om det är en svensk kabel så sök på biledare. Är det en utländsk så kan den nakna ledaren vara jorden.
-
Eelmont svarade i tråden Mata utomhusbelysning från två håll med isolertransformator.Skaffa armaturer med batterier och solceller samt inbyggt ljusrelä. Dom kostar en eller en par hundringar i Kina. Enklare kan det...
-
Eelmont svarade i tråden Eluttag - vad gör jag för fel?.Jag tror att största "problemet" skulle vara gränsdragningsfrågor, man når ju alltid en gräns och frågan om varför den är just där den...
-
Eelmont svarade i tråden Eluttag - vad gör jag för fel?.Allt arbete som är/ska bli en del av en elinstallation kräver auktorisation. Så drar du kabeln kan du lika gärna koppla alltihopa. Och...
-
EFrågar du en elektriker som inte har sin egen auktorisering så kan denne inte ge ett relevant och komkret svar. Det måste vara en...
-
Eelmont svarade i tråden Mata utomhusbelysning från två håll med isolertransformator.Eller så matar du halva "slingan" från hus 1 och den andra från hus 2
-
EDet handlar inte om att fjäska för elektriker, utan om att elfel kan döda någon långt efter att jobbet är klart. En felkopplad...
-
Eelmont svarade i tråden Tillfälligt ta ned en liten kraftledning?.På bilden ser det ut som att ledningen fortsätter. Vill du ha bort ledningen får du bekosta allt och då ligger väl en nergrävning...
-
EOm man har minsta aning om hur ett vägguttag ska kopplas så behöver man ingen kamera till det där.
-
Eelmont svarade i tråden Placering elmätare.Var det E.ON eller någon UE?
-
Eelmont svarade i tråden Placering elmätare.Man vill fortfarande ha mätarna utomhus och då inte i första hand för avläsningen utan för att man enkelt ska ha tillgång till mätaren...
-
Eelmont svarade i tråden Vad kommer elektrikern att göra?.Böjer ett VPrör utan att använda bockfjäder, då blir det inte en böj utan ett skarpt veck som är omöjligt att dra tråd genom. En...
-
EÄr de verkligen knäckta och dessutom i efterhand? Varför skulle någon göra detta? Är det inte bara att de är böjda med böjfjäder...
-
Eelmont svarade i tråden Taklampa koppla el.Exakt, din nya armatur är inte anpassad för den befintliga installationen.
-
Eelmont svarade i tråden Vad kommer elektrikern att göra?.Normalt kommer det en arbetsledare och tittar på jobbet och ger förslag först, i alla fall om man inte ger detaljerade uppgifter. Så be...
-
Eelmont svarade i tråden Placering elmätare.Nätägaren brukar på sin hemsida ha "instruktioner" hur dom ska ha det. Och dom tar ingen hänsyn till ev blomsterrabatter. Eftersom...
Bilder
Visa mer
elmont har laddat upp 24 bilder.
Allmän info
- Från
- jämtland
- Kön
- Man