Inte en enda kabel oklammrad på vinden.
Neddraget i utanpåliggande kanal till platsen där två dubbelpoliga strömbrytare för belysningar ska monteras.

Slet hela gårdagen. Ligger dessutom helt öppet så behörig elektriker kan kolla innan han kopplar i dessa.

Här är vi seriösa. Vill kunna sälja besiktat, dokumenterat och säkert fungerande.
Inget piller av obehöriga och oförstående här.

H Hybro skrev:
- Ja, ja ... En hel del OT, kan tyckas.
Men jag vill verkligen belysa detta med laglig och framförallt säker el och elinstallation.
Ja, inlägget skulle kanske passat bättre i en tråd om barnuppfostran, det är väl där något gått fel ;)

• Haha
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ja, inlägget skulle kanske passat bättre i en tråd om barnuppfostran, det är väl där något gått fel ;)
Tack för dagens första skratt!

I grund och botten är det en vilja av att göra en så god affär som möjligt. Alltså inte med barnet utan huset.😀

Fairlane
H Hybro skrev:
Neddraget i utanpåliggande kanal till platsen där två dubbelpoliga strömbrytare för belysningar ska monteras.
2-polig brytare till belysning, varför?
H Hybro skrev:
Slet hela gårdagen. Ligger dessutom helt öppet så behörig elektriker kan kolla innan han kopplar i dessa.
Dvs du har alltså utfört arbete du inte får göra och sen kritiserar du andra?
H Hybro skrev:
Här är vi seriösa. Vill kunna sälja besiktat, dokumenterat och säkert fungerande.
Du har väl pillat på det, utan att vara inskriven i elektrikerns egenkontrollprogram?

Så när du kritiserar andra för att de gör olagliga elarbeten så känns det som du kastar sten i glashus.

• Gilla
Skandiamannen och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Får du verkligen utföra dessa arbeten själv?

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Får du verkligen utföra dessa arbeten själv?
Nej.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Man får således inte klamra upp en installationskabel fullt synlig hela vägen från A till B. Nu menar jag väl tilltagen så att en elektriker kan skala upp och ansluta elektriskt.

Varför?

Kan det möjligen vara för att antalet timmar som elektrikern kostar blir lägre?
Har ju inget med elsäkerheten att göra.

Redigerat:
Det är verkligen ingen rocket science men det kräver ett snäpp högre kunskaper då klamring av kabel innefattar
- val av rätt kabeltyp
- val av rätt area för dess längd
- val av kabelstråk med tanke på yttre påverkan, brandfarlig miljö osv
- planering för att få ett snyggt resultat med dosor på rätt ställe
- och till sist, färdigheter att klamra en kabel snyggt med rätt typ av klammer och korrekta klammeravstånd.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Samma sak med gräva ner kabelskyddsrör i marken ( även om det är tomt).
Det får man inte heller göra.

Jordkablar för el och kabelskyddsrör avsedda för dessa kablar får endast förläggas av en person som ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Elsäkerhetsverket skriver att man får tillverka en armatur för eget bruk utan att CE-märka den. Säg att jag gör det och armaturen sedan sitter fast installerad och används i huset under många år.
Det är det med vad fast installerad betyder.

Det Elsäkerhetsverket skriver om är apparat, vilket normalt ansluts med kontaktdon, och är då inte en fast installation.

Ska du koppla in det fast, dvs. utan kontaktdon gäller installationsreglerna som inte är samma. Det är visserligen fortfarande en apparat (men går under delvis andra regler), men det Elsäkerhetsverket pratar om egentillverkad lampa för eget bruk är jag högst tveksam till om det är applicerbart, för det är inte längre lös egendom som ansluts till elnätet utan ett fastighetstillbehör.

Så jag tror det där det faller är på att koppla in en egentillverkad apparat fast. Att man får byta fast monterad lampa betyder inte att man får byta till vad som helst.

Sedan är det antagligen få som bryr sig så mycket om dessa detaljer.

Men rent allmänt så är det rätt dumt rent allmänt att lämna kvar en egentillverkad lampa (eller annan apparat) i en fastighet man säljer (oavsett förbud) eftersom man då blir "för evigt" ansvarig för säkerheten på denna, som ansvar för den om den skulle misstänkas för att ha orsakat brand (oavsett om den faktiskt gjort det).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
och till sist, färdigheter att klamra en kabel snyggt med rätt typ av klammer och korrekta klammeravstånd.
Fast i ärlighetens namn har snyggt inte så mycket med elsäkerhet att göra. Här utgår jag då naturligtvis från att klamringen inte är undermålig utifrån andra skäl än snygghet.

H Hybro skrev:
Man får således inte klamra upp en installationskabel fullt synlig hela vägen från A till B. Nu menar jag väl tilltagen så att en elektriker kan skala upp och ansluta elektriskt.

Varför?

Kan det möjligen vara för att antalet timmar som elektrikern kostar blir lägre?
Allt arbete som är/ska bli en del av en elinstallation kräver auktorisation. Så drar du kabeln kan du lika gärna koppla alltihopa. Och drar man kabeln måste man ju veta hur allt ska kopplas innan man drar kabeln så det "svåra" är ju redan gjort vid kabel/tråddragning.

• Gilla
jbr och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Allt arbete som är/ska bli en del av en elinstallation kräver auktorisation. Så drar du kabeln kan du lika gärna koppla alltihopa. Och drar man kabeln måste man ju veta hur allt ska kopplas innan man drar kabeln så det "svåra" är ju redan gjort vid kabel/tråddragning.
Jag har faktiskt bara anlitat hantverkare för att utföra något jag själv kunnat göra två gånger i mitt liv.
Ena gången en VVSare för att sätta in ballofix i köket i en bostadsrätt (krav från föreningen).

Andra gången för att koppla in el till en avloppspump för kommunalt avlopp, men då hade jag dragit all kabel och slang själv.

Båda gångerna för att vara säker på att inte drabbas av problem om det mot förmodan skulle bli problem.

Att inte få gräva ner en godkänd gul tomslang i marken på egna tomten/fastigheten är nog en av de grejer man med fog kan ifrågasätta varför, en gubbe från en elfirma är väl sällan bättre rustad att stå med spade och gräva i marken, det är bara bortkastad (dyr) tid.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att största "problemet" skulle vara gränsdragningsfrågor, man når ju alltid en gräns och frågan om varför den är just där den är. Eftersom det handlar om så mycket mer än att lägga nått rör eller dra någon kabel skulle det oöverskådligt.

D Dilato skrev:
Att inte få gräva ner en godkänd gul tomslang i marken på egna tomten/fastigheten är nog en av de grejer man med fog kan ifrågasätta varför, en gubbe från en elfirma är väl sällan bättre rustad att stå med spade och gräva i marken, det är bara bortkastad (dyr) tid.
Och enda anledningen att det krävs en elektriker för att lägga ner ett tomt rör är givetvis att korrupta politiker låter sig övertalas/köpas av särintressen för att det ska ske. Ingen hade hittat på ett sådant krav ifall det inte blev lite extra pengar på kontot. Finns bara ett ord för det och det är korruption. För att lobbying ska fungera effektivt krävs korruption.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.