31 487 läst ·
124 svar
31k läst
124 svar
Hjälp att förstå elcentral efter elfel
Ja administrativt jobb + att man måste synka arbetet med en part till + att det kan bli en extra kostnad.E Erikgabr skrev:
Inte omöjligt, inte ens tokjobbigt, utan bara lite småjobbigt, så man försöker i första hand undvika det om det går.
Jag har just haft besök från en elektriker från en annan firma. Hon skulle egentligen bara samla underlag till en offret och kanske sätta stickpropp till fjärrvärmen. Hon började felsöka centralen för att förstå vad föregående elektriker gjort eller hittat, men förstod ungefär lika lite som jag. Först försökte hon hitta kortslutningar på de kablar som kopplats ur, men kunde inte se något.
Sedan så konstaterade hon grupptillhörigheterna på de kablar som kopplats ur (en fas, en nolla, och en jord) och mätte i uttagen för att vara säker. För grupp 11 hade nolla och jord kopplats ur och för grupp 15 bara fas.
Sedan testade hon att koppla in grupp 15 igen, inga problem. Vi gick igenom eventuella felkällor på grupp 11, och koppade sedan in den med. Inga problem, även efter att alla apparater är påkopplade igen.
Sist så kollar vi lite på grupp 16 (poolutrustning och belysning ute) som tidigare gett jordfel (då avhjälpt med att koppla ur en slinga med decklights), och vi kopplar ur en annan slinga med decklights som inte längre fungerar.
Avslutar med att prata lite om eventuellt byte av central. Hon är tycker inte att det är något som egentligen behövs. Och om det görs och ska göras rätt så ska alla grupper som är delvis jordade göras om till jordade (typ alla grupper) och det kommer kosta.
Så läget nu: allt fungerar, vi får se om problemet kommer tillbaka, oklart vad för fel första elektriker löst eller skapat.
Sedan så konstaterade hon grupptillhörigheterna på de kablar som kopplats ur (en fas, en nolla, och en jord) och mätte i uttagen för att vara säker. För grupp 11 hade nolla och jord kopplats ur och för grupp 15 bara fas.
Sedan testade hon att koppla in grupp 15 igen, inga problem. Vi gick igenom eventuella felkällor på grupp 11, och koppade sedan in den med. Inga problem, även efter att alla apparater är påkopplade igen.
Sist så kollar vi lite på grupp 16 (poolutrustning och belysning ute) som tidigare gett jordfel (då avhjälpt med att koppla ur en slinga med decklights), och vi kopplar ur en annan slinga med decklights som inte längre fungerar.
Avslutar med att prata lite om eventuellt byte av central. Hon är tycker inte att det är något som egentligen behövs. Och om det görs och ska göras rätt så ska alla grupper som är delvis jordade göras om till jordade (typ alla grupper) och det kommer kosta.
Så läget nu: allt fungerar, vi får se om problemet kommer tillbaka, oklart vad för fel första elektriker löst eller skapat.
Att byta elcentral är en underhållsåtgärd som med allt annat elmaterial man vill byta ut.
Det går alltid bra att byta ut den utan övriga åtgärder och oavsett orsak.
Det går alltid bra att byta ut den utan övriga åtgärder och oavsett orsak.
E Erikgabr skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 975 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 975 inlägg
Du skriver "hon" om elektrikern. Vill därför göra följande kommentar: Det har ju kommit in fler och fler kvinnor även i yrken som tidigare helt dominerats av män. Senaste 3 åren har jag mött både plattsättare, rörmokare och elektriker som varit kvinnor. Samtliga har utfört arbetet på ett mycket bra sätt, alltid hållit tider och återkopplat om vad som utförts. Jämfört med motsvarande män under denna tiden är det inte jämförbart.
Jag är inte bortskämd med bra hantverkare här uppe, så jag skulle välja en kvinna om jag kunde utan att tveka en sekund. Om det beror på att samtliga varit befriade från så kallad grabbighet (dåligt språk och försök till skämt), alltid hållit tiderna och saknat självhävdelsebehov vet jag inte. Plattsättningen var den bästa jag sett i kvalitet hos någon, någonstans, och det imponerade särskilt på mig som bor i glesbygd med begränsat antal hantverkare.
Jag är inte bortskämd med bra hantverkare här uppe, så jag skulle välja en kvinna om jag kunde utan att tveka en sekund. Om det beror på att samtliga varit befriade från så kallad grabbighet (dåligt språk och försök till skämt), alltid hållit tiderna och saknat självhävdelsebehov vet jag inte. Plattsättningen var den bästa jag sett i kvalitet hos någon, någonstans, och det imponerade särskilt på mig som bor i glesbygd med begränsat antal hantverkare.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden