Hej...önskar råd gällande utebrytare vid nyinstallerad Mitsubishi Hero luftvärmepump. Tänkte dra 2,5mm kabel från ett elutag inne i huset rakt genom ytterväg till Malmbergs 3-polig uteströmbrytare, kort kabelsträcka ca 1m. Förstår att elektriker måste installera eller godkänna dragning men undrar bara om inkommande fas från inomhusutag och fas utgående från Malmbergs uteströmbrytare måste placeras på intilliggande plint (se bild) från ovansida och nedersta raden som blir utgående? Hoppas ni förstår frågan...fråga annars för förtydligande! Tackar.

• 20260812_183115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260812_183134.jpg
    Skapa konto
  • 20260813_112318.jpg
    Skapa konto
Nej, förstår inte riktigt frågan, plintarna är ju tydligt uppmärkta med jord / PE till vänster och nollan / N till höger.

Fas in översidan 1/L1
Fas ut undersidan 2/T1

Om allpolig brytning önskas (brytning på nollan också) skippa N-plinten och koppla nollan via brytaren istället:
Nolla in översidan 3/L2
Nolla ut undersidan 4/T2

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabba svaret...just det....att jag lägga innegående fas på L1 samt utgående fastråd på T1 direkt under L1 enl bilden...då blir det rätt eller hur?

Man tackar!

Fairlane
Bara ett litet förtydligande:"Förstår att elektriker måste installera eller godkänna dragning". Ska det göras rätt ska elektriker installera. Elektriker ska inte och kan inte godkänna. Nu är det såklart ändå mest hypotetiskt, för du kommer väl inte anlita någon elektriker?

Sen funderar jag lite på varför du dragit 2,5 kvmm, har du det till eluttaget på insidan?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hej och tack för svaret....trodde det behövde vara 2,5 kabel eftersom installatören av luftvärmepumpen sa det och då utgick jag ifrån hans råd.....kan man klara sig med lite klenare elkabel menar du? Kanske borde tillägga att vi har 16 A säkringar i huset.
Hälsn A

A ajc skrev:
Hej och tack för svaret....trodde det behövde vara 2,5 kabel eftersom installatören av luftvärmepumpen sa det och då utgick jag ifrån hans råd.....kan man klara sig med lite klenare elkabel menar du? Kanske borde tillägga att vi har 16 A säkringar i huset.
Hälsn A
Då skall det vara 2,5 mm² hela vägen från centralen, inte bara från närmaste eluttag...

Är du säker på att det är 16A säkring på det eluttaget? Normalt har man bara 16A till spis och liknande högeffektapparater, vanliga eluttag brukar vara 10A.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B
Du skrev
A ajc skrev:
Tänkte dra 2,5mm kabel från ett elutag inne i huset rakt genom yttervägg ...
Frågan är om du har 2,5mm² till detta uttag som sitter inne?

A ajc skrev:
Hälsn A
Du menar att uttaget som du skall hämta ström ifrån har 2,5mm² kabel från elcentralen och är avsäkrat med 16A?

Edit: Var visst lite långsam och blev 3:a med samma fundering....

Fairlane
A ajc skrev:
Hälsn A
Sa installatören av luftvärmepumpen också att det var ok att ta ström från ett uttag? Var han elektriker? Jag gissar nej på åtminstone den andra frågan. Om det är draget 1,5 kvmm till uttaget, vilket är det vanliga, så ökar man inte till 2,5 kvmm när man kopplar vidare.

Tack....han är inte elektriker....ska kolla kabeldimension fram till inomhusuttaget först....visat det sig att den är mindre dimension borde man fortsätta med samma dumension ända fram till utomhus säkerhetsbrytare eller hur? Han uppgav ocå att en 10 A säkring räcker till denna värmepump.

Det du gör kräver auktorisation och du saknar nödvändiga kunskaper för att göra installationen säkert även om du skulle skita i att det inte är tillåtet.

Läs tillverkarens anvisningar så ser du att luftvärmepumpen ska ha en EGEN grupp/säkring från central.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.