lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh va? Vad har neonskyltar med sina matningar i kilovoltklassen med det här vi talar om att göra??
Hej lars_stefan_axelsson

Vi har idag en mycket dålig förståelse för störningsproblematiken och hur den har ökat under många år, så att t.ex. radiobanden (radiotrafik) fungerar allt sämre.

Störningar från neonskyltar är då ett tidigt exempel på hur radiobanden stördes ut.

Om du exempelvis tittar på “Case 6: Research on Neon Light Interference”, I detta dokument så står det om det kända störfenomenet i radiobanden från neonskyltar
https://www.itu.int/en/ITU-D/Region...Case Studies on Radio Interference-HuoJia.pdf

Störningar från neonskyltar var tidig störningsproblematik som uppmärksammades på radiobanden. Störningar på radiobanden som idag även får ett tillskott genom t.ex. oskärmade datanät och kabelinstallationer med ansluten switchad elektronik i hemmamiljö där ledningssystemen fungerar som antenner.

Jag har visat att man i installationer kan nyttja mantelskärmen i EKLK kabel och i jordade skärmade datanätverk för att minska störningsutbredningen. Det har jag även, bland annat, redovisat i min avhandling som jag gett länk till.

I mitt yrkesliv har jag dessutom haft flera dialoger och uppdrag att hjälpa till i störningssituationer.

Jag har visat att jordning och skärmning kan genomföras utan bekymmer med jordslingor, som till exempel varit ett argument i Sverige, att välja oskärmade datanät.

För TS (och de övriga som följer tråden) så är det en fördel om man förstår att de olika svar han får på sin fråga, beror på vad man tar hänsyn till.

Handlar det om att komma enklast/billigast undan, eller försöker man hantera elsäkerhet och EMC genom att till exempel anamma skillnaden mellan skyddsjordning och funktionsjordning i ett elsystem?

Det är inte bara radioastronomerna och radioamatörer som får det besvärligt på grund av ökande störnivå på radiobanden utan det påverkar även den trådlösa teknik (tex wifi och Bluetooth) som vi alla uppskattar i vår vardag.

M Martin Lundmark skrev:
utan det påverkar även den trådlösa teknik (tex wifi och Bluetooth) som vi alla uppskattar i vår vardag.
Jag ger upp...

Jag ger upp...
😇

K
Nu
Jag ger upp...
Tack👍.

K Kapabel skrev:
Nu

Tack👍.
Varsågod...

;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.