Har köpt en taklampa som monteras direkt mot taket. Enligt butiken skulle den kopplas in direkt mot elsladdarna i taket, snarare än uttaget i taket. Annars är "kåpan" i taket där man hänger lampor i vägen för att montera dikt an mot taket. Trodde det bara skulle vara en brun och blå sladd som löpte ner till takuttaget. Men det är dubbla uppsättningar blå och jord. Så antar den är "vidarekopplad" mot annan el i rummet bredvid. Är osäker om detta går att lösa själv, kanske med några "sockerbitar", eller om jag måste kalla in elektrikern. Är det nåt uppenbart sätt detta ska kopplas eller måste man sätta sätta dit kopplingsdosor mm? Bifogar bild på uttaget i taket och lamparmaturen.

• IMG20260801165329.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260801172232.jpg
    Skapa konto
Du ska ha stickpropp monterat på armaturen, sen är det rätt att blå och G/g är "skarvade i lamputtag men jag skulle hellre föredragit att du kopplade dem till en toppklämma och från den klämma en ledare till uttaget

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Du ska ha stickpropp monterat på armaturen, sen är det rätt att blå och G/g är "skarvade i lamputtag men jag skulle hellre föredragit att du kopplade dem till en toppklämma och från den klämma en ledare till uttaget
Tack för svar. Så jag tar bort befintligt uttag och kopplar loss allt. Sen drar jag ihop jord/jord i en toppklämma och blå/blå i en toppklämma. Då har jag brun lös som jag kan sätta direkt i ett uttag. Så långt är jag med, om det låter rätt? :) Men den blå fattar jag inte riktigt hur jag kopplar från klämman till uttag. Kan jag i en klämma "gå in" med en och "gå ut" med två?

Du får egentligen inte själv ta bort uttaget och göra en fast anslutning av armaturen om du ska följa regelverket.
Sen har du en centrumskruv som har tum-gänga, Whitworth 1/4 gänga (UNC sägs vara tillräcklig lik).

Med tanke på att det är fler trådar än bara de till armaturen så "måste" det vara "isolering"/doslock mellan armaturen och dosan om inte armaturen ska skyddsjordas, men troligen är armaturen dubbelisolerad och ska då inte skyddsjordas.

H HemfixarenHulken skrev:
Tack för svar. Så jag tar bort befintligt uttag och kopplar loss allt. Sen drar jag ihop jord/jord i en toppklämma och blå/blå i en toppklämma. Då har jag brun lös som jag kan sätta direkt i ett uttag. Så långt är jag med, om det låter rätt? :) Men den blå fattar jag inte riktigt hur jag kopplar från klämman till uttag. Kan jag i en klämma "gå in" med en och "gå ut" med två?
Det finns "toppklämmor" ( wago) med allt från 2 till 5 anslutningar, den vanligaste är tre poler.
Det är betydligt enklare att använda sådana..men det är inget måste.
IMG_20260801_185119.jpg
Skapa konto

IMG_20260801_185133.jpg
Skapa konto

• Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
H HemfixarenHulken skrev:
Enligt butiken skulle den kopplas in direkt mot elsladdarna i taket, snarare än uttaget i taket.
Berättade du för personalen att du hade ett lamputtag i taket?
Jag avråder bestämt från att montera bort lamputtag.
Det är ett behörighetskrävande arbete och man bör se armaturen som en del av huset när man flyttar, dvs låter den vara kvar.

Du bör annars kunna montera ett DCL-uttag i taket och fästa armaturen via centrumskruven. See denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-man-in-denna-lampa.576656/
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-tak-for-aldre-takdosa

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Det finns "toppklämmor" ( wago) med allt från 2 till 5 anslutningar, den vanligaste är tre poler.
Det är betydligt enklare att använda sådana..men det är inget måste.
[bild]
[bild]
Finns faktiskt till och med tians snäppwago numera!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.