2 168 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Hur lär man sig "grundlläggande / avancerad elkunskap för villaägare"?
Sida 1 av 2
Mitt mål är dels att för eget nöje lära mig mer och dels kunna förstå elen i mitt eget hus. Inte att bli auktoriserad elektriker, men kunna rita upp och planera för hur elen ska dras hos mig.
När det kommer till elbitarna möts man av en stor mur. VVS och snickerier är lätt att hitta guider på medan el enbart möts av "ring en elektriker".
Lånade kurslitteratur till elektriker på biblioteket - och det var ju typ pinsamt enkla saker som tog en kväll att långsamt läsa igenom. Så jag skulle gärna ha något mer matnyttigt som faktiskt lär mig något. Kurslitteratur för skoltrötta 16-åringar och för nyfikna 40-åriga akademiker är ju lite olika saker...
Hur hittar man "Grundlläggande och avancerad elkunskap för villaägare"?
Jag är villig att betala för en kurs. Men har någon bra material på svenska, engelska eller (kanske) tyska på nätet så är jag villig att titta då dem också.
När det kommer till elbitarna möts man av en stor mur. VVS och snickerier är lätt att hitta guider på medan el enbart möts av "ring en elektriker".
Lånade kurslitteratur till elektriker på biblioteket - och det var ju typ pinsamt enkla saker som tog en kväll att långsamt läsa igenom. Så jag skulle gärna ha något mer matnyttigt som faktiskt lär mig något. Kurslitteratur för skoltrötta 16-åringar och för nyfikna 40-åriga akademiker är ju lite olika saker...
Hur hittar man "Grundlläggande och avancerad elkunskap för villaägare"?
Jag är villig att betala för en kurs. Men har någon bra material på svenska, engelska eller (kanske) tyska på nätet så är jag villig att titta då dem också.
Redigerat:
Alla med skyddande lagar och monopol är rädda om sitt.
Givetvis finns det visst fog för detta. Men så länge det bara rör sig om en enstaka lampinstallation är det enkelt. 2 sladdar in och ev. En extra för Jord.
Strömmen kommer i en som heter fas, går genom lampan och går sedan vidare till Noll. Noll är i princip Jord även den.
Fasen byter namn till Tändtråd sista biten till lampan från kontakten.
Givetvis finns det visst fog för detta. Men så länge det bara rör sig om en enstaka lampinstallation är det enkelt. 2 sladdar in och ev. En extra för Jord.
Strömmen kommer i en som heter fas, går genom lampan och går sedan vidare till Noll. Noll är i princip Jord även den.
Fasen byter namn till Tändtråd sista biten till lampan från kontakten.
Enstaka lampinstallationer samt att byta en kontakt (inom vad man får göra) är som du säger enkelt.
Jag gör båda saker utan att tveka även om jag alltid kör säkerhetsmarginal med "propp ur" när jag bara skruvar fast mina kontakter.
Jag gör båda saker utan att tveka även om jag alltid kör säkerhetsmarginal med "propp ur" när jag bara skruvar fast mina kontakter.
Jag är själv nyfiken på detta. Det är lite frustrerande att man har krav på sig att vara ansvarig för skicket på sin elanläggning, samtidigt som det är tabubelagt att skaffa sig de teoretiska kunskaperna som behövs för det. Som lagen nu är så får man ju inte ens spika fast en spikklammer som lossnat utan behörighet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 975 inlägg
Du har ju hittat till detta forum! Här fins allt, men det mycket att läsa då 98% är brus, och det ökar.
Om du vill förstå hur elen funkar på en övergripande nivå så kanske denna artikel kan vara en bra start, beroende på vilken nivå av kunskap du är ute efter:
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Ett snäpp djupare där man går in på regler och praktisk elinstallation så finns böckerna Elinstallation - yrkesmannaskap - du ska ha både faktaboken och montörshandboken.
Om du vill förstå hur elen funkar på en övergripande nivå så kanske denna artikel kan vara en bra start, beroende på vilken nivå av kunskap du är ute efter:
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Ett snäpp djupare där man går in på regler och praktisk elinstallation så finns böckerna Elinstallation - yrkesmannaskap - du ska ha både faktaboken och montörshandboken.
On topic, så är väl nästan allt kopplande i bostadsmiljö byggt på tumregler och "best practice" och den informationen finns i
Handbok 444
Ett bättre köp är Installationspaketet där handboken och elbas ingår
Handbok 444
Ett bättre köp är Installationspaketet där handboken och elbas ingår
Och sedan står det väl var och en fritt att köpa den kurslitteratur som blivande elektriker har.
"problemet" är väl att det är ett hantverksyrke där man till stor del får utbildning genom den praktik som krävs och som är svår att få och förstå rent teoretiskt.
Jag skulle vilja påstå att den verkliga utbildningen börjar när skolan slutar.
"problemet" är väl att det är ett hantverksyrke där man till stor del får utbildning genom den praktik som krävs och som är svår att få och förstå rent teoretiskt.
Jag skulle vilja påstå att den verkliga utbildningen börjar när skolan slutar.
Så är det ju med all utbildning.E elmont skrev:
Man lär sig grunder samt hur man lär sig mer under utbildningen.
och grundutbildningen är egentligen bäst för "rent och nytt". Hade en kollega som byte programmerarjobb eftersom han inte klarade av 25 år av virrvarr som såklart låg i botten hos oss - även om det såg hyfsat snyggt ut på ytan. Jag förutsätter att detsamma är fallet i alla hus där mer än en elektriker pillat på elen - oavsett om det varit behöriga hela vägen eller om någon dragit själv.
Men lite grunder är ju alltid trevligt att ha!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 413 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 413 inlägg
Men det är skillnad på konsekvenserna om du skriver lite kod fel eller om du kopplar din el fel.A avdpos skrev:Så är det ju med all utbildning.
Man lär sig grunder samt hur man lär sig mer under utbildningen.
och grundutbildningen är egentligen bäst för "rent och nytt". Hade en kollega som byte programmerarjobb eftersom han inte klarade av 25 år av virrvarr som såklart låg i botten hos oss - även om det såg hyfsat snyggt ut på ytan. Jag förutsätter att detsamma är fallet i alla hus där mer än en elektriker pillat på elen - oavsett om det varit behöriga hela vägen eller om någon dragit själv.
Men lite grunder är ju alltid trevligt att ha!
Precis, bugg i kod kan vara katastrofalt, en felkoppling oftast mest en lättfixad bagatell.Ossian K Olsson skrev:
Ariane 5, jungfru uppskjutningen
Uppskjutningen misslyckades på grund av flera fel i mjukvarukonstruktionen: död kod – avsedd enbart för Ariane 4 – med otillräckligt skydd mot heltalsspill (integer overflow) orsakade ett undantag som hanterades på felaktigt sätt, vilket satte hela det tröghetsnavigeringssystem som annars inte hade påverkats ur spel.
Detta fick raketen att avvika från sin bana 37 sekunder efter uppskjutningen; den började falla sönder under inverkan av kraftiga aerodynamiska krafter och förstördes slutligen av sitt automatiska system för avbrytande av flygningen.
Händelsen har blivit känd som ett av historiens mest ökända och kostsamma mjukvarufel.
Misslyckandet medförde en förlust på mer än 370 miljoner US-dollar.
.
Andra kända historiska buggar
- Therac-25 (1980-talet): Ett tidsförhållandefel (race condition) i medicinsk programvara gjorde att strålbehandlingsmaskiner gav dödliga stråldoser till patienter.
- Knight Capital (2012): Ett fel vid driftsättning återaktiverade gammal kod, vilket ledde till felaktiga högfrekvensaffärer som förlorade 440 miljoner dollar på 45 minuter.
- Heartbleed (2014): Ett kritiskt gränskontrollfel i OpenSSL-biblioteket gjorde det möjligt för hackare att läsa skyddat serverminne, vilket exponerade privat användardata över hela världen.
Redigerat:
Anledningen till att specifik litteratur eller kurser saknas är ju att det helt enkelt inte är tillåtet.
Vad man sen väljer att göra är en annan sak. Antingen går du få Nösta nivå av böcker annars är nog nätet bättre.
Vad man sen väljer att göra är en annan sak. Antingen går du få Nösta nivå av böcker annars är nog nätet bättre.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 620 inlägg
Kjell & Co hade en bok om el etc för länge sedan, vet inte om den finns kvar.
Tycker Bo Siltbergs artiklar om de vanligaste reglerna och misstagen är läsvärda:
https://www.byggahus.se/10-regler-inom-elinstallation-du-aldrig-far-tumma-pa
https://www.byggahus.se/el/23-saker-kan-ga-fel-nar-du-installerar-el-sjalv
https://www.byggahus.se/10-regler-inom-elinstallation-du-aldrig-far-tumma-pa
https://www.byggahus.se/el/23-saker-kan-ga-fel-nar-du-installerar-el-sjalv