316 läst ·
9 svar
316 läst
9 svar
Vad gör den oisolerade tråden i en kabel?
Medlem
· Västernorrland
· 12 062 inlägg
skärm och biledare är störningsskydd. Biledaren är till för att kunna "koppla vidare" skärmen vid kopplingspunkt men vanligtvis så ska skärmen bara anslutas till jord i en ände. Den får ej användas som jord generellt.
Då biledaren infördes i mitten av förra seklet var orsaken att man skulle jorda metallmanteln i kabeln, dvs en skyddsåtgärd och den skulle anslutas i bägge ändar. Sedan blev "strålning" populärt och för att skärma mot "strålning" ska biledaren endast anslutas i en ände.
Beroende på vad man vill uppnå så varierar anslutningen av biledaren.
Och som sagt ersätter den inte skyddsjorden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 973 inlägg
HejE elmont skrev:Då biledaren infördes i mitten av förra seklet var orsaken att man skulle jorda metallmanteln i kabeln, dvs en skyddsåtgärd och den skulle anslutas i bägge ändar. Sedan blev "strålning" populärt och för att skärma mot "strålning" ska biledaren endast anslutas i en ände.
När det gäller EMC frågor tex emission av elfält i luften så tillämpade dåvarande ASEA tidigt principen att för höga frekvenser så ansluts båda ändarna
Det framgår av den dokumentation som Rudolf Anders och Sten Benda lämnat efter sig
Och vad jag har fått lära mig är att ansluten bägge ändar kan biledaren fungera som en antenn. Som exempel kan man ta datanät där det är ett stort fel att ansluta skärmen i mer än en punkt om man skulle använda skärmad kabel.
HejE elmont skrev:
Om kabeln innehåller skyddsjordsledare vad innebär det då för skillnad om du ansluter biledaren i en elkabel i båda ändarna till skyddsledaren som går samma väg och på minimalt avstånd
Den (ram)antenn som då bildas omsluter knappt något yta och då ger knappast någon antennverkan
När det gäller skärmar i datanät får man agera efter andra principer och tex skapa starka jordplan
Jag byggde en hel datavåning ( ca 130 datorer) och med skärmade datakablar anslutna i båda ändarna och detta har fungerat i mer än 30 år utan problem
Att bygga så minskar de luftburna störningarna från datanät och enligt ”datafolket” var anläggningen ovanligt bekymmersfri
Det finns beskrivet i min avhandling
Redigerat:
Klicka här för att svara