32 431 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Du får inte koppla nolla ( eller fas, vad vet man?) på jord, det är ju livsfarligt. Det tyder på minimal kunskap om hur el fungerar och borde inte få händaP pmd skrev:
Det handlar inte om att fjäska för elektriker, utan om att elfel kan döda någon långt efter att jobbet är klart. En felkopplad elanläggning kan skada nästa ägare, en familjemedlem eller den elektriker som senare ska felsöka den. Jag har själv haft en utelampa som var spänningsförande på grund av en tidigare ägares hempul, och det fick en elektriker åtgärda. Jag har inget emot att privatpersoner kopplar el själva, men då ska de faktiskt veta vad de gör.L lbgu skrev:Och vad är chansen att man får tag på en elektriker som vill åta sig detta jobb för en rimlig peng? Antagligen rätt låg.
På detta forum är det inte ovanligt att elektriker skriver att ingen vill ta dessa småjobb. Privatkunder är bara jobbiga m.m. Taktiken verkar ibland vara att erbjuda sig att ta jobbet mot ett ockerpris.
Det jag inte förstår är varför myndigheterna fjäskar för dessa bortskämda typer. Det är som om det skulle bli olagligt för privatpersoner att använda stegar och istället skulle man bli tvungen att anlita någon firma som satte upp byggnadsställningar. Skulle tro att fler privatpersoner skadar sig i stegolyckor än skadas p.g.a. hempulad el.
Med ditt sätt att resonera så borde inte privatpersoner få meka med bilen. Gör man fel så kan andra drabbas vid en olycka. Eller nästa ägare. Skulle tro att misstag vid hemmabilmek lett till fler dödsfall än misstag vid hempul med el.Excel skrev:
Det handlar inte om att fjäska för elektriker, utan om att elfel kan döda någon långt efter att jobbet är klart. En felkopplad elanläggning kan skada nästa ägare, en familjemedlem eller den elektriker som senare ska felsöka den. Jag har själv haft en utelampa som var spänningsförande på grund av en tidigare ägares hempul, och det fick en elektriker åtgärda. Jag har inget emot att privatpersoner kopplar el själva, men då ska de faktiskt veta vad de gör.
Finns massor med farliga saker som tillåts, så lite fjäsk för elektrikerna är det allt från myndigheternas sida. Bilmekanikernas lobbyfolk verkar vara rena amatörerna jämfört med elbranschens.
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Jag tror du missförstår mig, inlägget handlar om förutsättningar, kostnader, byråkrati osv för företag och företagande och framför allt små företag.AndersMalmgren skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Finns några skillnader mellan bilmek och hempul el.L lbgu skrev:
Bilar besiktas med jämna mellanrum.
Elpul innebär systembyggande och dimensionering, i liten eller större skala. Man behöver ha en grundkunskap i ellära och installationsteknik att stå på.
Bilmek innebär byte av reservdel i bef konstruktion, något som faktiskt är tillåtet i elvärlden också.
Ska du bygga din egen bil krävs handledning, kontinuerlig besiktning och slutbesiktning hos bilprovning.
Osv.
Inget är svart eller vitt, men jag har sett såpass mycket idiotiskt hempulat el att jag är skeptisk.
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
En sak till:
Som redan påpekat kan en elanläggning vara direkt livsfarlig med spänningssatta delar osv utan att det på något sätt märks!
Som redan påpekat kan en elanläggning vara direkt livsfarlig med spänningssatta delar osv utan att det på något sätt märks!
Ha ha, skrattar av egen erfarenhet. Tog hem en elektriker för diverse arbeten vilket han offererade fastpris 20.000 för arbete. Väl på på plats frågade jag hur lång tid det skulle ta eftersom kylen skulle stängas av. Svaret blev:Farstatjej90 skrev:
Det är talande att elektriker verkar vara oändligt måna om kundernas liv men sen vid fakturering av material skiter fullständigt i deras plånböcker. Det handlar om att skydda branschens särintressen och behålla monopolet på elinstallationer, inget annat. Noll personer tror att du bryr dig om att någons vägguttag är farligt...🤔
- Blir klar i eftermiddag.
Va fan
Han visste från början att det skulle ta <8h !!
Åndå gav han fastpris på 20k för arbetet...
Inte en fungerande marknad.
Om du läser ordentligt så skrev jag också att jag inte har några problem med att privatpersoner kopplar el själva, om de faktiskt vet vad de gör. Samma logik gäller bilar. Kan man inte byta en styrled eller renovera bromsar på ett korrekt sätt så ska man inte ge sig på jobbet. Problemet är inte vem som håller i verktygen, utan när människor överskattar sin kompetens. Skillnaden är dessutom att en felkopplad elinstallation kan ligga dold i decennier och skada någon helt annan långt senare. Det är därför reglerna ser olika ut, inte för att myndigheterna ‘fjäskar för elektriker’.L lbgu skrev:Med ditt sätt att resonera så borde inte privatpersoner få meka med bilen. Gör man fel så kan andra drabbas vid en olycka. Eller nästa ägare. Skulle tro att misstag vid hemmabilmek lett till fler dödsfall än misstag vid hempul med el.
Finns massor med farliga saker som tillåts, så lite fjäsk för elektrikerna är det allt från myndigheternas sida. Bilmekanikernas lobbyfolk verkar vara rena amatörerna jämfört med elbranschens.
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Vi har nog ganska lika uppfattning om detta.Excel skrev:
Om du läser ordentligt så skrev jag också att jag inte har några problem med att privatpersoner kopplar el själva, om de faktiskt vet vad de gör. Samma logik gäller bilar. Kan man inte byta en styrled eller renovera bromsar på ett korrekt sätt så ska man inte ge sig på jobbet. Problemet är inte vem som håller i verktygen, utan när människor överskattar sin kompetens. Skillnaden är dessutom att en felkopplad elinstallation kan ligga dold i decennier och skada någon helt annan långt senare. Det är därför reglerna ser olika ut, inte för att myndigheterna ‘fjäskar för elektriker’.
Ja. Den finns två lösningar där. Den europeiska SS 424 17 02 och den gamla 424 17 01 som jag tror har blivit ersatt för många år sedan. Jag hittar den inte på sis.se i alla fall. Men den används fortfarande lika flitigt.S Saelen skrev:
Den nya är ganska lik den äldre svenska standarden. Inga jättestora skillnader.
Första koden anger typ av standard. För Sverige blir det SE-N.
Siffrorna efter anger kabelns märkspänning. För en EKKJ blir den siffran 1. SE-N1
Sedan kommer kabelns isolering. En EKKJ har PVC-isolering så det blir ett V där. SE-N1V
Efter det ska det anges om kabeln har metalliskt hölje eller ej. EKKJ har det så det blir ett C där. SE-N1VC
Nu kommer manteltyp. EKKJ har PVC-mantel också vilket är bokstaven V. SE-N1VCV
Och slutligen vilken typ av ledare kabeln har. EKKJ har massiva runda ledare. Det motsvarar koden -U. SE-N1VCV-U
Kvar är bara att ange ledarantal, om skyddsledare finns och tvärsnittsarea. EKKJ har ingen skyddsledare vill jag minnas. Bara den koncentriska kopparflätan. Så då anges det som 5X6 för 5 antal ledare med tvärsnittsarean 6 kvmm.
SE-N1VCV-U 5X6. Om man tar bort landskoden så blir den lite enklare att minnas. Kvar blir bara 1VCV-U 5X6
J:et i EKKJ anger att den får förläggas i mark. Det finns inte med i det nya systemet. Det framgår av tillverkarens anvisningar nu vad jag vet.
Redigerat:
Skillnaden mellan oss är att du verkar ha en väl utvecklad förmyndarmentalitet. Min inställning är att ifall jag äger ett hus så anser jag att ingen annan har att göra med vad jag eventuellt gör med min elinstallation. Visst jag kan göra fel och det kan drabba mig eller någon annan, men det gäller otroligt mycket annat jag kan göra också. Så att just el skulle särbehandlas har jag svårt att se något vettigt skäl. Sen verkar ju olyckor orsakade av hempulad el inte varit något större problem.Sen tar jag det som givet att de flesta inte pillar med elen ifall de inte vet vad jag gör. Där väljer jag att tro det bästa om mina medmänniskor. Visst inser jag att det finns hopplösa fall som antagligen inte borde röra någon elinstallation, men bara för att sådana finns anser jag inte att det ska vara ett skäl att hindra andra att göra saker.Fotografen skrev:
Finns några skillnader mellan bilmek och hempul el.
Bilar besiktas med jämna mellanrum.
Elpul innebär systembyggande och dimensionering, i liten eller större skala. Man behöver ha en grundkunskap i ellära och installationsteknik att stå på.
Bilmek innebär byte av reservdel i bef konstruktion, något som faktiskt är tillåtet i elvärlden också.
Ska du bygga din egen bil krävs handledning, kontinuerlig besiktning och slutbesiktning hos bilprovning.
Osv.
Inget är svart eller vitt, men jag har sett såpass mycket idiotiskt hempulat el att jag är skeptisk.
Samtidigt så hittar du ju en del problem som gör att du i princip tycker att det är bra som det är idag. Självklart är det ju önskvärt att folk vet vad de gör. Men jag tycker det är fel att förbjuda saker bara för att det finns de som gör fel. Sen kan även missar med bilmek leda till olyckor långt efteråt då kanske bilen har en ny ägare. Andra kan även drabbas ifall du t.ex. kolliderar tack vare hjulet som du glömt dra åt lossnar under färd Så ett förbud mot bilmek skulle givetvis kunna motiveras ungefär på samma sätt som förbudet mot hempul med el..Excel skrev:
Om du läser ordentligt så skrev jag också att jag inte har några problem med att privatpersoner kopplar el själva, om de faktiskt vet vad de gör. Samma logik gäller bilar. Kan man inte byta en styrled eller renovera bromsar på ett korrekt sätt så ska man inte ge sig på jobbet. Problemet är inte vem som håller i verktygen, utan när människor överskattar sin kompetens. Skillnaden är dessutom att en felkopplad elinstallation kan ligga dold i decennier och skada någon helt annan långt senare. Det är därför reglerna ser olika ut, inte för att myndigheterna ‘fjäskar för elektriker’.
I väldigt begränsad omfattning om vi talar om den fasta elanläggningen.Fotografen skrev:
Pratar däremot om att laga/bygga/konstruera en elektrisk apparat finns det i princip inga begränsningar. Lite märkligt kan jag tycka.
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Nu blir jag nästan förargad på riktigt, är det något jag inte vill ha är det förmyndarskap!L lbgu skrev:
Tyvärr finns det för många som pular ändå.L lbgu skrev:
Världen är inte svart eller vit.