10 428 läst ·
60 svar
10k läst
60 svar
Vad kommer elektrikern att göra?
Röd användes ja, orange var väldigt ovanligt på den tiden, och användes defintivt inte som jord utan som tändtråd.P P.O. skrev:
varför skruvar du inte bort uttaget i köket och kollar färgen på jordkabeln?P P.O. skrev:
Är det samma grupp kan du använda samma jordkabel annars måste en ny dras från centralen
Är de verkligen knäckta och dessutom i efterhand? Varför skulle någon göra detta?P P.O. skrev:
Är det inte bara att de är böjda med böjfjäder. Isåfall går det i regel bra att dra nya ledare genom dem.
Om uttaget är i köket går du med en utanpåliggande kulo fram till det nya uttaget så vips har du ett jordat uttagP P.O. skrev:
Jag vill nog påstå att tråden i fråga är brun, och tjänstgör som tändtråd. Den försvinner tillsammans med en svart åt ett håll och blå-svart-brun-grön åt andra hållet, dvs brytare och ljuspunkt ev med en dosa till på vägen...
Hursom, en ny jordtråd ska vara gröngul.
Måste du ha fram jord och rören är oframkomliga är lösningen utanpåkabel, och demontera bef ojordat uttag.
Gällande att uppfylla regler är trevägs europauttaget tillräckligt.
Alternativt demontera bef uttag, lock över dosan, men då tappar man ju ett uttag.
Sedan tycker jag knäckta rör låter märkligt, är hela installationen på det viset eller bara något enstaka?
Hursom, en ny jordtråd ska vara gröngul.
Måste du ha fram jord och rören är oframkomliga är lösningen utanpåkabel, och demontera bef ojordat uttag.
Gällande att uppfylla regler är trevägs europauttaget tillräckligt.
Alternativt demontera bef uttag, lock över dosan, men då tappar man ju ett uttag.
Sedan tycker jag knäckta rör låter märkligt, är hela installationen på det viset eller bara något enstaka?
Försöker svara på de senaste inläggen här:
De andra jordade uttagen i köket har gul/grön kabel.
Om jag skall dra en utanpåliggande kabel från någon av de närmaste jordade uttagen måste jag antingen plocka loss alla bänkskåp igen och för att göra det så måste jag demontera bänkskivan...
Det andra uttaget finns på andra sidan rummet och jag kan då (teoretiskt) dra en kabel rakt upp på väggen, över taket och sedan ner på andra väggen.. Inte speciellt snyggt.
Eller så kan jag dra en kabel längs golvet men då måste jag passera två dörröppningar först..
De mest dolda dragningen jag kan komma på just nu är ett hål i golvet i sovrummet, dvs bakom uttaget i köket. Men efter ha gjort en del mätningar så kommer det hålet att mynna ut i mitten av en dörrkarm i källaren. Dock finns det en viss osäkerhet på måtten då jag inte har en bra utgångspunkt att mäta ifrån.
Det "roliga" här är att hela dörrmodulen i källaren är fastspikat med sex kraftiga spikar som inte går att få loss utan att använda en hel del våld...
Hela detta hus byggdes på 70-talet bara för att göra mitt liv surt nu. (och det är just därför jag vill sälja huset så fort jag har fixat eluttaget)
Nästa alternativ är att krypa på vinden och riva i isoleringen för att hitta de rör som går ner till uttaget nu och se om man kan göra ett nytt hål där eller trycka ner en ledning.
Fråga: Kommer de att dra tre nya separata kablar eller bara en gul/grön kabel, eller en "vit kabel med tre ledare"? Vad tror ni?
Om jag skall dra en utanpåliggande kabel från någon av de närmaste jordade uttagen måste jag antingen plocka loss alla bänkskåp igen och för att göra det så måste jag demontera bänkskivan...
Det andra uttaget finns på andra sidan rummet och jag kan då (teoretiskt) dra en kabel rakt upp på väggen, över taket och sedan ner på andra väggen.. Inte speciellt snyggt.
Eller så kan jag dra en kabel längs golvet men då måste jag passera två dörröppningar först..
De mest dolda dragningen jag kan komma på just nu är ett hål i golvet i sovrummet, dvs bakom uttaget i köket. Men efter ha gjort en del mätningar så kommer det hålet att mynna ut i mitten av en dörrkarm i källaren. Dock finns det en viss osäkerhet på måtten då jag inte har en bra utgångspunkt att mäta ifrån.
Det "roliga" här är att hela dörrmodulen i källaren är fastspikat med sex kraftiga spikar som inte går att få loss utan att använda en hel del våld...
Hela detta hus byggdes på 70-talet bara för att göra mitt liv surt nu. (och det är just därför jag vill sälja huset så fort jag har fixat eluttaget)
Nästa alternativ är att krypa på vinden och riva i isoleringen för att hitta de rör som går ner till uttaget nu och se om man kan göra ett nytt hål där eller trycka ner en ledning.
Fråga: Kommer de att dra tre nya separata kablar eller bara en gul/grön kabel, eller en "vit kabel med tre ledare"? Vad tror ni?
Angående de knäckta rören så vet jag inte hur det ser ut på alla ställen då jag bara såg ett fåtal av dem på vinden när jag installerade frånluftsventilationen.
Det kanske är blandade böjar på vp rören, en del kan vara korrekta medans andra är knäckta, men det vet jag inte fören jag försöker trycka i en ny kabel där.
Vill helst inte stå och klia mig i huvudet när jag har en eller två elektriker stående brevid mig som kostar 700kr i timmen...
Det kanske är blandade böjar på vp rören, en del kan vara korrekta medans andra är knäckta, men det vet jag inte fören jag försöker trycka i en ny kabel där.
Vill helst inte stå och klia mig i huvudet när jag har en eller två elektriker stående brevid mig som kostar 700kr i timmen...
Om jag förstår rätt så vet du inte om det finns knäckta 90-böjar på befintligt rör.
Då blir lösningen att försöka dra jord/ i befintligt rör.
Om det fungerar att använda befintligt rör kommer jobbet gå snabbt och enkelt och annars inte.
Då blir lösningen att försöka dra jord/ i befintligt rör.
Om det fungerar att använda befintligt rör kommer jobbet gå snabbt och enkelt och annars inte.
Värt att nämna är att det finns öppningsbara muffar, där du kan kapa rören med lite skicklighet och sätta på muff där det behövs utan att behöva dra ur några ledare. Man får också möjligheten att göra dragningen stegvis istället för hela vägen på en gång. Men har du knäckt kanalisation som inte går att nå kan den idén vara ganska körd.P P.O. skrev:Angående de knäckta rören så vet jag inte hur det ser ut på alla ställen då jag bara såg ett fåtal av dem på vinden när jag installerade frånluftsventilationen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 565 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 565 inlägg
Du måste vara den absolut krångligaste kunden den elektrikern någonsin kommer att ha, lider med honom.
Lägg dig inte i om han drar i en eller tre nya ledare, det kommer vara småpengar i sammanhanget i vilket fall som helst och oftast är det enklast att dra om alla tre ledare, de kan ha tvinnat sig i röret och blir det friktion när man drar i endast en ledare kan isoleringen ta stryk. Materialkostnaden på det här jobbet kommer vara försumbar högst troligt om det är som du säger med knäckta rör överallt.
Men jag hoppas för elektrikerns skull att han anar ugglor här och avböjer jobbet.
Lägg dig inte i om han drar i en eller tre nya ledare, det kommer vara småpengar i sammanhanget i vilket fall som helst och oftast är det enklast att dra om alla tre ledare, de kan ha tvinnat sig i röret och blir det friktion när man drar i endast en ledare kan isoleringen ta stryk. Materialkostnaden på det här jobbet kommer vara försumbar högst troligt om det är som du säger med knäckta rör överallt.
Men jag hoppas för elektrikerns skull att han anar ugglor här och avböjer jobbet.
O, tack för de snälla orden....S SueCia skrev:Du måste vara den absolut krångligaste kunden den elektrikern någonsin kommer att ha, lider med honom.
Det du uppenbarligen inte förstår är att jag behöver veta hur stora hål jag behöver göra för att kunna förbereda arbetet. En liten kabel kan dras på ställen en stor kabel inte dras så lösningen mycket enklare är om de drar en hel kabel med tre ledare.
Jag tror inte du behöver göra ett skit, låt elektrikern ta hand om det. Varför ska DU stå och klia dig i huvudet? Eller göra några hål? Elektrikern löser det.P P.O. skrev:
Det är sådana jobb som kräver lite kunskap går aldrig att säga tid och pris på sådana jobbP P.O. skrev:Försöker svara på de senaste inläggen här:
Sitter uttaget I fråga i matplatsdelen? Är övriga uttag I den delen skyddsjordade inkl lamputtag?P P.O. skrev:Det måste vara ett jordat uttag i det nyrenoverade köket.
[länk]
Så detta är inte något jag kan skippa.
Frågan jag hade vad elektrikern kommer att göra när jag beställer denna tjänst, att dra fram en skyddsjord till detta uttag.
Jag får traska kring i källaren med måttband och se om jag kan hitta ett ställe att borra ett hål för att dra upp en kabel...
I värsta fall så kanske jag måste ha en stump utanpåliggande kabel strax under uttaget som går ner i källaren. Det kommer inte att vara snyggt men det är nog den mest rimliga lösningen skulle jag tro.
Eventuellt så kan jag göra det ifrån sovrummet då det ännu inte är renoverat...
Väggen mellan köket or sovrummet är ju bara 10cm tjock så man kan kanske komma bakifrån till uttaget....
Jag får mäta och fundera.
Man såg annorlunda på själva köket och matplatsen förr i tiden som du kan läsa i länken du klistrar in.