9 097 läst ·
59 svar
9k läst
59 svar
Vad kommer elektrikern att göra?
Varför ens anlita denna firma? Enligt första inlägget verkar du även anse att de blåser dig med tiderna. Måste väl finnas någon annan elektriker inom rimligt avstånd.P P.O. skrev:Dessutom så har el firman skickat nyexaminerade killar de senaste gångerna till mig och sist gång så visste killen inte vad ha skulle göra så han åkte till firman och frågade chefen...
Det finns självklart killar på firman som vet detta men de verkar inte skicka dem till mig.. kanske om jag ber dem göra det..![]()
Alla verkar förstå vad "knäckta rör" är för något.
Kan någon förklara 1. Vad är det? 2. Varför gör man det?
Kan någon förklara 1. Vad är det? 2. Varför gör man det?
Ja, det är väldigt jobbigt med kunder som i förväg vill ha lite kunskap för att undvika att bli blåsta. De blir ju svårare att blåsa då.S SueCia skrev:Du måste vara den absolut krångligaste kunden den elektrikern någonsin kommer att ha, lider med honom.
Lägg dig inte i om han drar i en eller tre nya ledare, det kommer vara småpengar i sammanhanget i vilket fall som helst och oftast är det enklast att dra om alla tre ledare, de kan ha tvinnat sig i röret och blir det friktion när man drar i endast en ledare kan isoleringen ta stryk. Materialkostnaden på det här jobbet kommer vara försumbar högst troligt om det är som du säger med knäckta rör överallt.
Men jag hoppas för elektrikerns skull att han anar ugglor här och avböjer jobbet.
Böjer ett VPrör utan att använda bockfjäder, då blir det inte en böj utan ett skarpt veck som är omöjligt att dra tråd genom.A Ahlsells-listpriser skrev:
En elektriker knäcker inte rören utan använder sin bockfjäder eller färdiga böjar, det gör att han sedan kan dra tråd i rören.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 860 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 860 inlägg
Ryck i en av trådarna som går till uttaget och ber någon kolla om det rör sig i andra ändan av röret. Rör det sig inte emellan ändarna så säkerställ att det inte är en dosa det passerar. Skulle röret vara knäckt så diskutera lösning med elektrikern.
Vill du veta pris i förväg så begär offert, de kommer ta betalt för osäkerheten som finns. Vill du betala för vad jobbet kostar (inkl. restid och eventuellt införskaffande av material) så kör på löpande.
Det bör finnas fler än en firma inom rimligt avstånd, har du inte förtroende för den du anlitat tidigare så anlita en annan.
Vill du veta pris i förväg så begär offert, de kommer ta betalt för osäkerheten som finns. Vill du betala för vad jobbet kostar (inkl. restid och eventuellt införskaffande av material) så kör på löpande.
Det bör finnas fler än en firma inom rimligt avstånd, har du inte förtroende för den du anlitat tidigare så anlita en annan.
Varför inte bara dra en ny kabel genom skåpen? Ska du ändå sälja så är det ändå inget du kommer störa dig på. Fast med tanke på att du ska sälja så verkar det enklaste och vettigaste vara att göra ingenting eller sätta ett doslock över det så får de nya ägarna lösa det på det sätt de finner lämpligt.P P.O. skrev:
Jag jobbar som elektriker och det jag hade gjort är att kolla vart jag har närmaste jorden för den gruppen. Är den där i dosan hade jag dragit den därifrån. Finns det ingen så hade man fått dra från central och då är det oftast mest tidseffektivt att dra tre nya än att spara två.
Det brukar mest jävlas när man sparar trådar.
Den oranga tråden du ser i dosan misstänker jag hellre vara en tandtråd än en jord. Men man vet aldrig jag har sett konstigare saker.
Sen när det kommer till faktureringen så kostar ju även körning till och från din bostad, planering av jobb, fakturering och ev inköp av material och man räknar oftast på hel och halvtimmar.
Det brukar mest jävlas när man sparar trådar.
Den oranga tråden du ser i dosan misstänker jag hellre vara en tandtråd än en jord. Men man vet aldrig jag har sett konstigare saker.
Sen när det kommer till faktureringen så kostar ju även körning till och från din bostad, planering av jobb, fakturering och ev inköp av material och man räknar oftast på hel och halvtimmar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 565 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 565 inlägg
Det är klart att det går att dra in lite ny FK. Så dåligt är säkert inte VP rören dragna. Man går baklänges tills man hittar en jordningn Man måste vara Två. Dragfjäder eller en befintlig Fk som drag tråd. Glatt humör och lite Glidex så är det snart fixat. Din installation är kanske äldre där rören kan vara 15,2 och inte 16 mm. Att bocka till lite böjar är ju enkeltP Putte 9497 skrev:
S Sebbegb skrev:Värt att nämna är att det finns öppningsbara muffar, där du kan kapa rören med lite skicklighet och sätta på muff där det behövs utan att behöva dra ur några ledare. Man får också möjligheten att göra dragningen stegvis istället för hela vägen på en gång. Men har du knäckt kanalisation som inte går att nå kan den idén vara ganska körd.
Klicka här för att svara