Mikael_L
Mikael_L: Skämt åsido ... 1. Jag har inte köpt en, inte än iaf ...:) 2. Den har säkert lite slängar av alla de nackdelar och farhågor ni nämner. Men i vilket fall som helst kanske det vinklingsbara huvudet löser något annars olösligt problem nån gång. Festools dragare med sina tillbehör (excenterchucken bl.a) är ju just lysande i denna aspekt, men dock några kronor dyrare. Däremot har väl
10 svar · 1,3k läst
M
Micke184: Har nu suttit och kastat bort en timme på att hitta en vettigare sprängskiss på Kapexen :mad: - det verkar som nätet är kliniskt befriat från service-manualer från Festool... Det enda vettiga som går att uppbringa när det gäller dokumentation kring kapexens laser är den extra användarmanualen http://www.waterfront-woods.com/festool/Kapex_KS120.pdf (sid 28) som avhandlar hur man
3 svar · 1,2k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Tycker jag låter som ett ok pris och ett klokt val. KGS 255 är betydligt säkrare och modernare. Ska bli intressant att höra vad du tycker om grejorna!
5 svar · 20,6k läst
H_L
H_L: Har blivit rekommenderad att använda en "Twin cutter" (vilket borde vara en tvillingkap) för att dela linisolering. I detta fall fungerar inte en handcirkel nåt vidare eftersom den bara drar med lintrådar som fastnar i spånutsuget.
16 svar · 15,6k läst
L
Logiman: 750kr + moms var ingen upris...løp og kjøp.
42 svar · 4,8k läst
bax
bax: Jag skulle nog välja band. Jag tycker hjulen bara står och tuggar när det börjar ta emot riktigt i plogkanter, eller där man inte har nån riktig botten. Jag brukar ta upp en kort liten väg frampå vintern ibland och det är ett jä--a tuggande med hjulen. Man får lyfta och styra på hela ekipaget.
8 svar · 23,0k läst
hecke
hecke: Jula har ett kit med verktygssymboler http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemList.jsp&denied=yes&%40where.FullText%40op.contains%40clause.2%40value%21quickSearch%40comp.Items=&quickSearch=350827&qstemp=350827 Nedsatt pris just nu till 39 :- för 63 st
11 svar · 4,4k läst
·
S
styrman1: utmärkt tillfälle att kräva ny klinga
2 svar · 1,5k läst
S
styrman1: Är det fyrbult är det Opel 4x100 Fembult är det Mercedes men där kommer jag inte ihåg bultcirkeln
3 svar · 9,0k läst
B
Binesh: För det första, det är ganska svårt att skilja på olika material. Metall kontra trä går bra men ponera att du har träpaneler på träregel. Eller typ spånskiva/plywood på träregel eller balkar. Då är det nästan kört. Det går nog att lokalisera fram träregeln ändå men det blir mycket pilljobb. Sen så tenderar den att varna för elekticitet lite titt som tätt.. Men det finns
5 svar · 7,6k läst
P
petersk: Jag hade en gång ett väldigt bra djupanslag för att skruva gips. Det var av modellen att bitsen slutade snurra när skruven var lagom långt in. Alltså inte sådan man hittar på Jula eller Biltema. Var hittar jag en sådan?
0 svar · 7,2k läst
P-plats
P-plats: [citat] Stämmer... Min reflektion var bara över att Wera ofta framställs som dyra och att det ofta äer bitshållaren som är boven till detta.
9 svar · 4,0k läst
gwyrlim
gwyrlim: Här, samma såg, riktigt finger! http://thewoodwhisperer.com/sawstop-inventor-puts-his-money-where-his-mouth-is/
1 svar · 2,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Jag gillar ändå iden. Hade varit intressant med en kombination av både ökning av hastighet och pendling när man trycker in knappen. Iallafall om det går att kombinera med att man om man vill fortfarande kan låsa pendlingsfunktionen vid något sorts "maxpendlingsläge".
29 svar · 3,8k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: När man klyver ordinärt så är justersågen som vilken klyv som helst, om man inte behöver skapa en rak linje, då blir det lite som att använda sänksågen med skenan. Det som fick mig lite förvirrad var nog att det kallades amerikanskt, för flera äldre justersågar av Lunafabrikat jag kört är egentligen en vanlig klyvsåg som man monterat på ett justerbord på.
25 svar · 10,5k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det är inget hemmabygge, utan ett monteringsbord från industrin som man vevar upp och ner, men det behöver ju inte vara höj- och sänkbart för en sån såg utan det räcker med att det är på rätt höjd, och det går utmärkt med ett vanligt köksbord i rätt höjd. De behöver ju inte sitta ihop heller, men de borde vara fastskruvade i golvet båda två. På den andra GTS10 jag använder
9 svar · 3,6k läst
P
petersk: Jag har tyvärr redan köpt en Stihl. Får väl leva med den. Det är faktiskt 1m längre slang är Nilfisk... Dessutom är den ju snyggare och ser dyrare ut....
6 svar · 2,8k läst
Snorunge
Snorunge: [citat] Exakt, hellre funka bra än tvärt om.
9 svar · 1,8k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Får du problem med sågen kan du kolla med Elma maskinservice i Stockholm (de servar DeWalt och B&D), de lär kunna få hem det mesta i reservdelar. En del saker kan man ju byta själv. Även om jag håller med Gilbert på sätt och vis så är det väl inte inköpspriset som avgör om det är värt att reparera något utan i första hand funktionen.
2 svar · 1,7k läst
phl
phl: Giraffen har ju även nackdelen att den är svår att komma till med i vinklar och vrår -- där kan jag tänka mig att Deco Sandern är guld värd! Som vanligt är det väl så att ju bättre man är på att spackla desto mindre slipjobb =)
13 svar · 6,7k läst
Rund_skruvad
Rund_skruvad: Min 189kr maskin från Harald N har tuggat igenom det mesta (grenar, bilplåt, oljetank mm) Men det vart inte perfekt för en jag satte dit lenox sågblad, där är det skillnad på kvalité.
17 svar · 5,8k läst
Lagavulin
Lagavulin: Håller med J_orsa! Min har jag slitit på i flera år utan att döda den. Fick dock vibrationsskador när jag hyvlade 5"x5"-stolpar i furu. Långa och många, men kanske fel verktyg för jobbet. Bra blev det i alla fall. Falsdjupet är att tänka på om det är viktigt. Mao en bra "slit och slänghyvel". Känt lite på ex makitaelhyvlar och de väger ordentligt mer. Sugen på lilla Festool. Men
5 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] har använt framgångsrikt i flera år.
11 svar · 17,2k läst
G
grävaren: Bewags LL300 är självnivellerande och har lutningsfunktion om man har fjärrkontroll. Den är mycket pålitlig och räckvidd 300m är ingen överdrift. Handmottagaren är tydlig och syns bra från förarplatsen, när den sitter monterad på skopan. Den snurrar en hel vecka på en laddning, men handmottagaren förbrukar ganska många batterier. Jag har haft min ett halvår och det enda som jag
6 svar · 2,0k läst
phl
phl: Kan nog inte annat än hålla med Daniel_N. Jag har 125mm Rotexen och det är möjligt att slipa spackle med den, framför allt i 90-gradersvinklar är den rätt bra. Den är däremot helt meningslös till att slipa skarvarna mellan gipsskivor. Det gör du bättre för hand. Jag köpte mig för övrigt en begnagad Flex WS-702 (giraff), DET är en bra maskin till skarvarna mellan skivorna ;)
2 svar · 1,7k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: ja den är svindyr...
8 svar · 4,5k läst
v-g
v-g: Just ja, batteriet räcker länge också. Trodde det skulle ta slut på ett par timmar men icke. Lyser man bara när man behöver så räcker det åtminstone ett badrum ;) 9v batterier är ju annars ökända för att bli slut snabbt. Dyra är de också :(
9 svar · 2,1k läst
pär h
pär h: Numer ett: Är att ta bort stomljud. Med anndra ord mjuka gummitassar till alla maskiner som har en motor som kan låta. Nummer två: klä så mycket av innertaket som du har råd med. (använd med fördel Finska Vital det är skivor av cellulosa dammet som det avger är inte lika farligt som tex vanlig stenull) Använd 100mm isolering (stenull)det täcker ner till ca 100 Hz.. Sen klär du varje
4 svar · 2,2k läst
FemTummar
FemTummar: Ah, så enkelt. Tusen tack, nu ska jag bara hitta nåt att borra en massa hål i... :-)
5 svar · 7,7k läst
bigsnucke
bigsnucke: Det var rejäla grejor. Ska det vara matning och gjutjärnsbord kan man nästan lika gärna köpa en riktig verikalfräs... Nollspänningsutlösaren är det enda som återstår av mitt gamla "köpebord", gick utmärkt att flytta till hemmabygget.
31 svar · 11,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.