Funderar på att byta såg och har tittat på Logosols Formatsåg PS315.
Den tillverkas ju av Moretens i Östersund men har börjat säljas av Logosol.
Den har en smidig storlek för min lokal.
Alternativet är en begagnad justersåg av större modell.
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som har jobbat med sågen.

Lyfter tråden igen!

Är själv intresserad!

Lagavulin

Vi verkar vara några intresserade! :)

Ni andra, kan ni inte utöka lite med vad som verkar bra och dåligt. Jag börjar lite smått.

+ Svensk maskin
+ Bordet verkar vara yppersta klass
+ Gillar att släden går ända fram till klingan
+ Snyggt svart släde :D

- Det är troligtvis overkill för en hobbysnickare som mig
- Den kanske är lite väl tung och klunsig för mina behov

+priset
+rejäl(?)

? Finns tillbehör?, saknar ett riktigt teleskopbord för skivsågning om det nu inte finns som tillbehör.

Är/har varit intresserad av sågen, men siktar nog på en begagnad såg av beprövat tyskt/österrikiskt märke i stället...

Kent, är den inte rätt lik jula-maskinen?

Alternativ till Moretens i samma klass är bla Robland och Hammer.

Dr_Jerkyll>Jo, troligen samma men med trefasmotor och justerbord.
Till det priset så tror jag i alla fall att den kan vara ett rätt bra köp, 8.200:- inkl moms är ju mindre än vad t ex en DW744 kostar.

Självklart är Moreten, Hammer, Robland snäppet vassare men de kostar också två till tre gånger så mycket.

Att hitta nåt bra begagnat i mindre storlek till vettigt pris lär inte vara så lätt, det man ser oftast är Luna/Ejca L18 men då skall man ha turen att den finns i samma del av landet med.

/Kent

Kollade in Logosolsågen på Trä teknikmässan i höstas. Blev inte imponerad av klyvanhållet som fjädrade flera mm vid lätt belastning. Annars verkade den OK förutom att slaglängden är på tok för kort. Har idag 2 meter på min justersåg men funderar på att sälja den o köpa en med 2,5 m så man kan klyva fullängdsskivor.
Vet inte hur kinasågen på Verktygsboden är i kvalitet men en bra sak med den är spåren i gjutjärnsbordet. Man kan bygga alla möjliga sorters jiggar om man har sådana spår i bordet. Min gamla SCM 112 har sådana spår och därför kunde jag inte sälja den vid inköp av justersågen. Går inte att vara utan alla jiggar för tappsågningar, fasta 45 gradersjiggar mm.
Så skulle jag välja en mindre såg för hobbybruk så fick det nog bli en med spår i gjutjärnsbordet. Då kan man verkligen finsnickra med sågen eftersom den till viss del ersätter bordsfräsen.

Kan man inte ha jiggar till vanlig justersåg utan t-spåret i gjutjärnsbordet ?

Det förstod jag inte riktigt eller var det så att du har en massa jiggar som passade bra i din scm.

För T-spåret är väl istället för ett justerbord som man för sin lilla gradskiva med littet kapannhåll eller har jag missat något.

En klassisk justersåg kan väl alt som en bordssåg fast mycket bättre. Det finns ju ett T-spår i justerbordet.

Mvh Pär H

Jag tror att det är sämre att göra jiggar som bara sitter fast på ena sidan av klingan.
Med spår på båda sidor och en jigg som glider direkt på bordet så blir det rejält stumt.

Man skulle säkert kunna göra jiggar som fäster på två ställen i spåret på justerbordet och därigenom blir stadiga. Vore iofs intressant att prova . Men man måste flytta undan spånhuven ovanför klingan när man ska köra högre saker.
Ska man t ex såga en tapp i änden på ett stycke så måste man ställa den på högkant och spänna fast den mot jiggen och föra allt över klingan. Det blir nog ett visst bryt i jiggen i o m avståndet mellan justerbordets spår och klingan. Men jag kanske inbillar mig.

Vanliga geringar som tavelramar o annat är otroligt svåra att få täta med justersågens geranhåll tycker jag. Gissar att man behöver de där specialgradskivorna typ Altendorf Duplex för att få till det. En välintrimmad jigg löser detta.

Men jag kanske inbillar mig. Som du skrev, så tror jag att det är

Det hela tror jag beror på hur du konstruerar jiggarna. Jag tycker det blir stadigare när man spänner fast det på justerbordet. Då sitter jiggen fast och så spänner man fast materialet som skall bearbetas på så vis finns inga händer/fingrar i vägen för klingan och så skjuter man på justerbordet. Vips se så bra det gick!

Och det där med att gira med annhållet (jag misstänker att det är det stora som sitter på format bordet du menar) inte blir tät som du skrev tror jag har med att din grad skala att göra .

Min gamla hammer såg har gradskala och även fasta lägen var 5 grad +12,5grad
det var helt suveränt

Min nya felder har bara gradskala men jag tänker komplementera med det fasta grad rastret. Men det blir ändå helt perfekta girningar. Inställningen gå bara lite fortare med rastret och blir alltid perfekt.

Så jag tror det lite gran beror på vad man har för såg?

Mvh Pär H

Ja, nu har du inspirerat mig PärH. Efter lite studerande, funderande och kliande på hakan så är det nog ingen dum idé att göra som du gjort. Ska börja trixa till jiggar för det stora spåret i justerbordet. Med en lång skena under jiggen som går ner i spåret och som styr jiggen till exakt samma läge varje gång man lyfter på den, så borde precisionen bli bra. Man skulle rent av kunna bygga en gradskiva i aluminium som har fasta lägen för vinklarna.
Så det får bli att annonsera ut SCM-sågen igen. Vilket är OK eftersom det redan är trångt om plats. (Men vad ska man hitta på att köpa för pengarna, då tro?)

Nåt kul verktyg finns det alltid att införskaffa. Sälj SCM:en till mig förresten. :)

Pingler skrev:
(Men vad ska man hitta på att köpa för pengarna, då tro?)
Moretens Multifräs (MF30) kanske??
Har provkört den lite och där finns möjlighet till massor med olika moment på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.