Jag har fått hyra en liten lokal(3x4m) i ett flerbostadshus som jag tänkte ha som ett litet snickerirum med rikt/plan, bordssåg, spånsug, svarv etc.
Lokalen har betongväggar/golv och putsat tak. Ljudet i det lilla rummet är väldigt hårt och jag vill inte bli utslängd för att det låter för mycket av maskinerna.
Någon som har tips på billig effektiv ljuddämpning? Det kommer ju damma en del så att klä rummet i filtmatta känns inte som ett alternativ. Har sökt på byggahus men inte hittat nått i ämnet. Har funderat kring frigolit i taket , plastmatta etc...

Om jag vore dig så skulle jag kolla runt efter företagslokaler där man renoverar. Då brukar man byta ut taken och det brukar vara vita ljudplattor av stenull. Dessa slängs så om du pratar med någon av byggledarna så går det säkert att få det du behöver för en billig peng. Detta kommer göra stor skillnad i din lokal men inte lika stor skillnad hos dina granna.

Ok. Det kanske är så jag får tänka. Försöka få lokalen "mjukare" för mig och försöka använda de ljudintensiva maskinerna på vettiga tider för att störa så lite som möjligt. Förstår att det är svårt att isolera bort ljuden ut från lokalen...
Måste nog köpa ett hus på landet snart.........

Det går men det blir dyrt...

Numer ett: Är att ta bort stomljud. Med anndra ord mjuka gummitassar till alla maskiner som har en motor som kan låta.

Nummer två: klä så mycket av innertaket som du har råd med. (använd med fördel Finska Vital det är skivor av cellulosa dammet som det avger är inte lika farligt som tex vanlig stenull) Använd 100mm isolering (stenull)det täcker ner till ca 100 Hz.. Sen klär du varje skiva med tyg(använder du finska Vital behöver du inget tyg det är dessutom redan vit)och sätter upp med 6st skruvar med stora brickor (eller hur du nu vill hänga upp det) på varje skiva 60*120 mm direkt mot innertaket.

Om du har plats med tanke på takhöjden så för att nå ett ännu bättre lösning är att lämna 100mm luft mellan innertaket och isoleringen.

Finska Vital har diskuterats här på forumet under isolering. Det är tydligen mycket dyrare än stenull men å andra sidan så slipper du köpa tyg Det säljes tydligen av BauHaus och även K-rauta.
Tyget fyller ingen funktion mot det fina dammet som stenullen kan avge men det håller ihop skivorna lite bättre och det blir snyggare.

Att använda typ innertaksskivor är nog ingen optimal lösning dom är lite för hårda en mjuk lösning är att föredra.

Nummer tre: Det blir så dyrt att det lämnar vi

Mvh Pär H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.