22 997 läst ·
8 svar
23k läst
8 svar
Snöslunga, band eller hjul?
Tjena, är på jakt efter en snöslunga. Det finns ju både hjul och banddrivna sådana. Vad har ni för erfarenheter av dessa olika drivningar? Kan man säga något generellt om dem, eller är det beroende helt och hållet på märke på slungan och modellen?
Mvh Hans
Mvh Hans
Jag har en banddriven Husqvarna. Nackdelen med band är att den är svår att styra och hantera. Jag tycker inte banddrift på något sätt är bättre än hjul.
Om Husqvarnas banddrivna har jag fått höra att banddriften var ett "experiment" som de sedermera övergav då det visade sig inte vara så bra som de trodde, och jag är böjd att hålla med.
Om Husqvarnas banddrivna har jag fått höra att banddriften var ett "experiment" som de sedermera övergav då det visade sig inte vara så bra som de trodde, och jag är böjd att hålla med.
Nej, det gör det inte, åtminstone lämnar min ingen snö kvar. Meningen med band var från början att man skulle kunna köra på lite sämre underlag, t.ex. på en gräsmatta som inte riktigt frusit till är det bättre att köra på med band än med hjul för banden gör mindre skada än hjul med snökedjor. Men det är inte så ofta man behöver köra så.lt1cobra skrev:
Det går att flytta en banddriven även om man fått motorstopp, men det är såklart enklare med hjul än med band.
Fungerar en bandgående bättre på grusgångar? Jag har en hjuldriven som jag har modifierat med medar vid intaget för att inte kasta in hela grusgången till grannen. Det fungerar hyfsat, men inte perfekt. Med medarna monterade skottar den inte rent på trottoaren utanför gruset.
Jag har inga grusgångar själv, men slungan kan ställas in så att den står enbart på banden och inte behöver luta framåt på medarna.
Med den inställningen blir dt mindre "åverkan" på underlaget vilket fungerar bättre på grusgångar, men å andra sidan får man heller inte med all snö eftersom skrapbladet som skrapar upp snön som skruven inte når inte kan ligga an mot marken ordentligt hela tiden.
Så kör jag på gräsmattan när jag vill ta upp en gång till vedboden.
Med den inställningen blir dt mindre "åverkan" på underlaget vilket fungerar bättre på grusgångar, men å andra sidan får man heller inte med all snö eftersom skrapbladet som skrapar upp snön som skruven inte når inte kan ligga an mot marken ordentligt hela tiden.
Så kör jag på gräsmattan när jag vill ta upp en gång till vedboden.
Jag skulle nog välja band.
Jag tycker hjulen bara står och tuggar när det börjar ta emot riktigt i plogkanter, eller där man inte har nån riktig botten.
Jag brukar ta upp en kort liten väg frampå vintern ibland och det är ett jä--a tuggande med hjulen. Man får lyfta och styra på hela ekipaget.
Jag tycker hjulen bara står och tuggar när det börjar ta emot riktigt i plogkanter, eller där man inte har nån riktig botten.
Jag brukar ta upp en kort liten väg frampå vintern ibland och det är ett jä--a tuggande med hjulen. Man får lyfta och styra på hela ekipaget.
Klicka här för att svara