Har länge tänkt bygga mig ett bra fräsbord. Efter en massa läsande av framförallt Bill Hyltons böcker har jag två frågetecken.
Jag har tänkt använda min DeWalt 621 som fräs, men hur gör jag med på/av slag? I sitt originalskick är ju fräsen försedd med en närmast "dödmansgreppliknande" konstruktion. Kan man bygga om den på något enkelt sätt för att kunna ha en enkel på/av knapp utanpå fräsbordschassiet?
Min andra fråga är om det finns någon svensk eller europeisk återförsäljare av alla fantastiska fräsbordstillbehör av den typ som exempelvis woodpeck.com säljer typ fräslyftar (router lifts) anhåll (fences) etc?
Jag har tänkt använda min DeWalt 621 som fräs, men hur gör jag med på/av slag? I sitt originalskick är ju fräsen försedd med en närmast "dödmansgreppliknande" konstruktion. Kan man bygga om den på något enkelt sätt för att kunna ha en enkel på/av knapp utanpå fräsbordschassiet?
Min andra fråga är om det finns någon svensk eller europeisk återförsäljare av alla fantastiska fräsbordstillbehör av den typ som exempelvis woodpeck.com säljer typ fräslyftar (router lifts) anhåll (fences) etc?
Om Du kan låsa strömbrytaren hos maskinen i läge ON så utnyttja den möjligheten och komplettera med en sladdströmbrytare på bekvämt avstånd. Jordledare erfordras ej. (Nolla och fas).
Du blir inte lycklig bara för att Du lyckas anskaffa ett fantastiskt fräsbord, och Dina alster blir inte vackrare. Börja med ett robust enkelt hembygge!
per
Du blir inte lycklig bara för att Du lyckas anskaffa ett fantastiskt fräsbord, och Dina alster blir inte vackrare. Börja med ett robust enkelt hembygge!
per
Håller med. Ingvald, kolla tex Pers fräsbord under tips o tricks (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18816-fraesbord.html). Det kostar i princip inget och du smäller ihop det på en kväll. Har du inget fräsbord sedan tidigare är det ett bra sätt att ta reda på vad du verkligen behöver, man kommer längre än man tror med relativt enkla medel. Jag gjorde ett liknande själv och det har använts flitigt med bra resultat (tack Per för tipset om hur man enkelt gör fästen till Festo-fräsen, jag lånade din idé rakt av och det blev hur bra som helst).pernitta skrev:
"Problemen" uppstår när man vill ta det hela till nästa nivå (om man nu inte inser att man vill/behöver det från början - själv valde jag att blunda eftersom jag ville komma igång snabbt). Plattor, skenor, featherboards, lift, osv, osv... Visst kan man fixa till mycket av detta på egen hand, men ibland är det bättre att krypa till korset och plocka fram plånboken. Det skall ju bli tid över att använda skapelsen också...
Det finns lite prylar att tillgå på http://gebea-system.noxshop.se/# (kolla under "snickeritillbehör"). Har för mig att någon här på forumet beställde plattan/insatsen därifrån, men jag har inte sett något mer om det.
Om någon letar efter en bisyssla och börjar importera seriösa tillbehör till fräsbord (och sågbord för den delen) så tror jag att det finns en hel del potentiella kunder här på forumet, inkl undertecknad. Finns det inte någon här som har för mycket tid över?
Självklart har du rätt i att lycka eller i alla fall bestående lycka inte ligger i "fantastiska fräsbordstillbehör". Att göra mycket själv ligger i själva begreppet snickarbod men det betyder inte att man behöver ta alla strider utan faktiskt kan köpa sig en genväg eller till och med en bättre lösning ibland. Jag har för avsikt att bygga mig ett fräsbord själv men tycker att det skulle vara en stor fördel att till exempel kunna köpa monteringsplattan för fräsen etc. Att kunna höjdjustera fräsen från ovansidan förefaller mig helt enkelt bekvämt! Bill Hylton som jag refrererade till i min ursprungsfråga är en stor förkämpe för det enkla, hemmabyggda och beprövade vilket i hög grad också entusiasmerat mig.
Frågan återstår dock att söka svar på, var finns tillbehören på närmare håll än i USA?
Frågan återstår dock att söka svar på, var finns tillbehören på närmare håll än i USA?
Om pengar inte spelar roll så har ju ÖB, Classe, Jula etc ett fräsbord i aluminium för
395kr- 495kr. Jag valde att bygga mina av en spånskiva och några aluminium profiler
på grund av att jag ville kunna köra större bitar, plus att det var rolig att bygga!
395kr- 495kr. Jag valde att bygga mina av en spånskiva och några aluminium profiler
på grund av att jag ville kunna köra större bitar, plus att det var rolig att bygga!
Lite av mina erfarenheter:
Jag testade ett billigt fräsbord från Jula för ett antal år sedan och lämnade tillbaka det mycket snart. Inte nog med att precisionen är usel i anhåll m m. det skräller något fruktansvärt när man fräser. Hela bordet fungerar som en högtalare som förstärker fräsens ljud.
Byggde ett eget av dubbel MDF med melamintopp och lådor enligt Bil Hyltons bok och det har funkat kanonfint. Har Boschs Multifräs
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...=sv&division=gw&ccat_id=101337&object_id=9878
och har monterat den fasta hållaren under bordet vilket gör att fräsbytena går på nolltid.
Satte nu senast dit fräsplattan från Gebea och det blev lite bättre eftersom det har ringar som kan anpassas för frässtorleken. Plattan är prisvärd med justeringar i hörnen men insättningsringarna är plastiga och inte helt plana.
Nu såg jag att Bosch säljer (endast i USA) en fräsmonteringsenhet med toppjustering som ser ut att kunna passa fräsen. Man vet ju inte säkert då modellbeteckningarna skiljer sig åt. Se http://www.amazon.com/dp/B0007VHPFK...iveASIN=B0007VHPFK&adid=15M4JVE2JTEJ98HKJ854&
Passar den min fräs så vore det ett litet lyft (he he). Men nackdelen är att man ändå måste in under bordet och lossa klämman vid varje justering. Och då kan man ju nästan lika gärna vrida på ratten där.
Och under surfandet så råkar man ju alltid ut för att få syn på prylar som väcker habegäret. Vad sägs om denna: http://www.jointech.com/smartliftdigital.htm
1800 pix plus frakt.
De har en utan digital också http://www.amazon.com/Jointech-SmartLift-Pro-Router-Lift/dp/B0013U7H1Q
1400 plus frakt.
Den digitala varianten har en fantastisk fördel som jag ser det. Man kan nollställa skalan på valfri fräshöjd. Bara att lyfta tills fräsen snuddar och trycka på noll. Inte så dumt...
Samköp ngn?
Jag testade ett billigt fräsbord från Jula för ett antal år sedan och lämnade tillbaka det mycket snart. Inte nog med att precisionen är usel i anhåll m m. det skräller något fruktansvärt när man fräser. Hela bordet fungerar som en högtalare som förstärker fräsens ljud.
Byggde ett eget av dubbel MDF med melamintopp och lådor enligt Bil Hyltons bok och det har funkat kanonfint. Har Boschs Multifräs
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...=sv&division=gw&ccat_id=101337&object_id=9878
och har monterat den fasta hållaren under bordet vilket gör att fräsbytena går på nolltid.
Satte nu senast dit fräsplattan från Gebea och det blev lite bättre eftersom det har ringar som kan anpassas för frässtorleken. Plattan är prisvärd med justeringar i hörnen men insättningsringarna är plastiga och inte helt plana.
Nu såg jag att Bosch säljer (endast i USA) en fräsmonteringsenhet med toppjustering som ser ut att kunna passa fräsen. Man vet ju inte säkert då modellbeteckningarna skiljer sig åt. Se http://www.amazon.com/dp/B0007VHPFK...iveASIN=B0007VHPFK&adid=15M4JVE2JTEJ98HKJ854&
Passar den min fräs så vore det ett litet lyft (he he). Men nackdelen är att man ändå måste in under bordet och lossa klämman vid varje justering. Och då kan man ju nästan lika gärna vrida på ratten där.
Och under surfandet så råkar man ju alltid ut för att få syn på prylar som väcker habegäret. Vad sägs om denna: http://www.jointech.com/smartliftdigital.htm
1800 pix plus frakt.
De har en utan digital också http://www.amazon.com/Jointech-SmartLift-Pro-Router-Lift/dp/B0013U7H1Q
1400 plus frakt.
Den digitala varianten har en fantastisk fördel som jag ser det. Man kan nollställa skalan på valfri fräshöjd. Bara att lyfta tills fräsen snuddar och trycka på noll. Inte så dumt...
Samköp ngn?
Redigerat:
Om jag inte minns fel så har DW621 samma brytare som min Elu och min går att låsa (knappen på greppet). Sen finns det billiga brytare med nollspänningsskydd att köpa på t ex Jula m fl ställen. Nollspänningsbrytningen är rätt trevlig och dessutom brukar sådana ha en lite större stoppknapp som man lätt kan komma åt med t ex ett knä.
/Kent
/Kent
Pingler skrev:...
Nu såg jag att Bosch säljer (endast i USA) en fräsmonteringsenhet med toppjustering som ser ut att kunna passa fräsen. Man vet ju inte säkert då modellbeteckningarna skiljer sig åt. Se [länk]
Passar den min fräs så vore det ett litet lyft (he he). Men nackdelen är att man ändå måste in under bordet och lossa klämman vid varje justering. Och då kan man ju nästan lika gärna vrida på ratten där.
...
/QUOTE]
Men visst finns den funken på den kopierfräsbas du har? Det som behövs är insexnyckel. Borde funka med en vanlig. Det finns i alla fall beskrivet i manualen Sidan 9 bild S eller har jag missförstått dig kanske. Nästan 100 på att jag har det på min.
Och insexnyckel finns som tillbehör i manualen. 2 608 000 328.
Redigerat:
Smyger in en liten delfråga.
Vad är mest lämpligt att använda för material i bordsskivan?
Plywood eller MDF?
Kommer att limma på laminat ovanpå.
Men är lite oroligt för vibrationerna frän fräsen.
Vore mycket tacksam för svar och kankse egna erfarenheter.
Vad är mest lämpligt att använda för material i bordsskivan?
Plywood eller MDF?
Kommer att limma på laminat ovanpå.
Men är lite oroligt för vibrationerna frän fräsen.
Vore mycket tacksam för svar och kankse egna erfarenheter.
Jag tror vilket som funkar, men hade själv valt MDF, är mer "dött" än plywood.naresjo skrev:
Håller med Daniel. MDF är stumt och ganska tungt, vilket är bra i detta fallet. Risken att plywooden slår sig (om än lite) är också större, och det är det sista du vill ska hända med ett fräsbord.Daniel_N skrev:
Menar du en laminerad spånskiva? Eller hade du tänkt att ge dig in på att laminera bordsskivan på egen hand?naresjo skrev:
