Verktyg & Maskiner
Micke184: [citat] Enl. bilderna på FOG'en så har Dewalten "spåret" i mitten av skenan. Detta gör med största sannolikhet att Festool'en INTE är kompatibel med Dewalt skenan heller:(
Micke184: [citat] Kanske kan bryta ut disk. om ett "trafobatteri" till egen tråd? Är medveten om att ett switchat nätagg. ger en del "rassel" - men vad spelar det skruvdragaren för roll då den är en resistiv/reaktiv last? Tänte fö göra en not om trådskaparens frånvaro men han har trots allt "bara" varit borta i tre dagar...
phl: Dyrt och dyrt, en bra japansåg kostar rätt många hundralappar. Boschs PMF180 kostar ju i 700-900 beroende på tillgång till Bauhaus-varuhus och liknande.
P-plats: Fristads har rockar: http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V35&kat_bid=V35&dokid=wc77948&katnr=2&katsektnr=85 ...kanske inte helt rätt men borde ju funka!?
P-plats: Till vad har man M18 och M32? Sen ett vanligt Borrchucksdorn B16 / Mk2 bör väl kosta ca 80.- i närmsta järnaffär. Till slut funderar jag på varför B16 till UNC 1/2"-20? Är det ett utv. B16 med inv. 1/2" för att sätta en chuck i en elhandmaskin?
gwyrlim: Hej. Jag fick lite frågor på moddningen av klyvninven och klingskyddet på min GTS 10 och istället får att dra "Bilder på din snickarbo" tråden OT så startar jag en ny tråd. Det kan kanske vara intressant för fler se vad jag gjort. Då jag såg att kunna såga spår med bordssågen verkar vara ett måste och att andas sågdamm är riktigt illa tog jag och moddade min GTS 10. Det är inga
P-plats: Skippa spårmejseln och dra med en hylsa istället. Jag tog en bult och skruvade i rampamuffen och sen en lämplig hylsa i en skruvmejsel med 4-k fäste och drog med. När man väl dragit i botten tryckte jag hårt på skruvmejseln samtidigt som jag skruvade loss, då lossade bulten från rampamuffen. För att vara på säkra sidan säkrades mina med Epoxylim också...
spamb: testade att rengöra, men det verkade inte hjälpa nåt. får väl lägga den på blocket och sälja till nån som orkar hålla på med sånt. köpte i fredags festo sänksåg ts 55, orkar inte hålla på med skit grejer mer.
Lagavulin: En WEA 14-125 Plus från Metabo verkar passa mig då. Med ställbart varvtal oxå. Kampanjpris på 1799+m Lagavulin
mattiaswahlberg: Hej! Nej det blev inga bra svar... Axminster gav standardrabatt även om man skulle köpa flera produkter >10 st per order... Skall leta runt lite i USA också.
hasse s: Hej! Är det nån som vet vart man kan få tag på BILLIGA under 100kr B16 till M18, B16 till MK1-2 MK1 till M18, B16 till M32 , B16 till1/2-20 Unf etc adaptrar? D.v.s en kort axel adapter för svarv/fräs borr chuckar så attt man kan lätt byta mellan olika chuckar på maskiner?
pernitta: Använd gärna någon form av "Cutting Compound", i synnerhet om Du borrar i rostfritt. Jag har borrat ett otal 22 mm hål i rostfri plåt. Då gällde pelarborr, hålsåg, mycket lågt varv och hård matning, plus det som finns i avbildad burk. per
pernitta: För några år sedan visade jag en Festool sticksåg monterad i bord. Ikväll fick åter bekräftat hur användbar utrustningen är i samband med att jag behövde såga ut små detaljer i ek. (Jag saknar bandsåg och vill inte använda bänksågen för detta arbete) Vänster bild visar hur jag söker tillverka ett nytt gångjärn till en bekvämlighetsstol. Det är limmat sedan någon timme och
Frebbe: Ja det är en trevlig utveckling. Smidighet och balans är guld värt på batteri-verktyg. En annan trevlig sak är när fler maskiner kan köras på samma batteri och laddare. Det är guld, tänk om mobiltelefoni-branschen kunde följa efter det... En laddare, laddar allt.
mholgers: Har köpt en och provat, dock bara lite i garaget med lite överblivet gips osv. Verkar lovande, kommer nog till användning nästa gång det skall gipsas mer än en skiva. Verkar smidigare än skruvdragare. Helt klart värt 199:-!
Micke184: Tänkte att samla ihop tankeväckande annonser under denna tråd. Jag vet att det finns flera trådar med liknande inslag - men det verkat mest vara trådar som gått OT. Förslaget är att ta en 'screen shot' av annonsen för att bevarandet till eftervärlden skall möjliggöras. Så först ut på plan är snubben som tror sig kunna göra en hacka på Meec Tool och B& D (för det är riktigt bra
geschwint: Känn bara efter på stativet att det är stabilt och att det fixeras bra. Kolla justeringsmöjligheter också. Billiga maskiner har en tendens att kombinera anslagsvinkel med höjdjustering, dvs lossa på ett ställe och anslaget sitter helt löst och det blir problem att få till rätt inställning. Du bör kunna spänna stativet utan att behöva kolla att det sitter rakt. Det är väldigt bra
importensketsig: Tack för alla tips, jag tar till dom nästa gång ;) Var inte stark nog att dra isär själv som jag nämnde, med dragarn i ena handen och tång i andra, men med kompis hjälp som höll i dragaren och tvåhandsfattning av mig på hovtång gick det bra. Såg säkert skoj ut när vi föll isär :) Ska ta bild av bitsen sen så ni får se, men den såg lite misshandlad ut, som att den fått ta
alfamats: Tetsa brottsgränsen på blockisarna .Ett riktigt chrome vanadiumstål ska hålla för stora påfrestningar.Tex när jag skulle göra en specialblocknyckel med 90 gr vinkel.Temas höll inte att bocka,Jag kom väl 60gr ungefär då gick den av.Kamasan böjde jag 2ggr innan nyckeln blev som jag ville.Kanske extremt men här märker man att dom nallar på toleranserna. och det gör dom på flera
Nonkan: 5-6 sekunder är inte inte som det ska i alla fall. det går en länkarm mellan gasreglaget och kedjebromsen så att bromsen läggs i när du släpper gasen, kolla att allt där är ok. När det är säkerhetsgrejer som ska repareras är det faktiskt säkrast att göra det på verkstad.
Anonymiserad 23608: Ingen av oss har bytt kol, och maskinerna är väl 1-2 år gamla.
MrQ: Nu pratar jag GBP/SEK denna veckan....men visst det har varit billigare. Ex. för en månad sedan..
mycke_nu: Helt rätt, IR-fysik är faktiskt rejält komplicerat, och kräver utbildning. Jag skulle vilja påstå att 99% av alla kunder som jag träffade under de ca 15 år jag arbetade med infrarödteknik inte hade en susning. Lyckligtvis så finns det kurser för den som vill syssla med termografering yrkesmässigt. Kolla med din kameralevernantör.
Immobil: Det hade varit intressant och se vad som händer om du bytar tändspole.
v-g: Har man inte fet kompressor så är luftverktyg mest en plåga. Annars funkar de väl rätt bra iaf då jag använde dem på jobbet, det kändes inte som det var någon större slagkraft i den dock, syns ju på storleken också. Men nu vet jag inte om det är samma typ vi pratar om heller. Min biltema är iaf kraftigare än den tryckluftaren jag testade på. Dock slår tryckluftaren snabbare
pernitta: Jag har en Panasonic EY 6225. Batteriet till denna maskin är ohyggligt dyrt. Vet någon av Er om AEG:s batteri för SE 3,6 Li passar till Panasonicen? per
Johan Gunverth: [citat] Mindre fysisk storlek och något mer kraft i 22:an. Jaså, du har redan fått tag i en? Trodde att de var på gång i och med att 21:an börjat försvinna.
Dublin: [citat] Visst, för mig som har en 10år gammal B&D där batteriet gett upp, så kändes denna maskin som ett klart steg uppåt. Men då bygger jag inte något hus, utan ägnar mig främst åt olika inredningsprojekt, bygger lite i trädgården på sommaren osv. Mitt totala borrbehov är nog sällan över 10minuter i veckan!!! ...och skulle det behövas så har jag ju en gammal trokänare,
importensketsig: Hårdare chassi är en bra idé, grönixon är såpass stark att det knakar ordentligt i den när det går lite tungt. Största bristen är dock att den är svår smygköra med, det är full gas (även om det går ganska långsamt på max) eller inget, så många gånger drar jag fram en större 12V-dragare när lill-IXOn egentligen är mer passande, just för att det är så mycket lättare att