Jag vet, ännu en tråd om sticksågar.
Jag ska ha ny sticksåg men har lite beslutsångest om jag ska ta Bosch GST 135 eller 85.
Den skall användas för husbehov såsom lite mindre byggprojekt typ lekstuga, friggebod, carport mm. Vilken är bäst för dessa ändamål? Vilken är bäst att finlira med? Alla åsikter är välkomna. Tack på förhand

Jag tror att den allmäna koncensusen är att för dina behov är det 135an som gäller.

Det är i alla fall så jag har förstått det efter att ha läst alla 1000 sidorna i alla 100 trådarna om dessa sågar ;)

Redigerat:
Har just köpt 135:an och den är kanon. Köpte den på DUAB i paket med hundra blad för marginellt mer än för 85:an.
http://www.drift-underhall.se
Dock så har jag ej provat 85:an så jag kan ju inte jämföra dem.

135an är väl självklar, fundera istället på om du ska ha CE eller BCE modellen. Slälv valde jag BCE då jag tycker har fler grepp möjlighter, speciellt om man kör enhandsfattning.

Vad är det som skiljer mellan CE och BCE modellen?

CE är limpan, BCE är handväskemodell.

/Kent

Kan vi ikke bare få det klistret at GST135 er best :D

Den kommer inte att vara bäst för alltid, så någon klistring blir det inte!

Jättekul att ni svarar, men ni kan väll motivera mer varför.
Är 85:an för klen? Vilken är bäst att finlira med?

Som 85-ägare kan jag svara att nej, 85:an är inte för klen, den är en robust slitvarg som känns stadig och fin att såga med och jag är fullt nöjd med den. Men 135:an har några ytterligare fördelar, framför allt att den har "precision control"-styrbackar och konstantelektronik som gör att den sågar ännu mer kontrollerat och med jämnare avverkning, vilket framför allt märks när man sågar kurvor. Att den har fotplatta av aluminium i stället för plåt är ju inte heller dumt.

Jag måste säga att det jag tycker är riktigt bra på 135:an är snabbkopplingen för bladen!

Mikael_L
85:an är väl lite mer robust slitvarg, bl.a. för att den har bord av stålplåt, vilket inte spricker sönder lika lätt av ett 4-meters-fall ner i betongen ... ;)
I övrigt har jag fått det till att 135:an är bättre på alla punkter.

Själv ägare av en GST100, den lite lätt misskrediterade modellen ... vet inte riktigt varför ..

Har själv också en GST100 som har varit på reparation för att pendlingen gav upp. Proffsmaskinen höll inte att användas av en gds:are......

Var iväg i förrgår för att köpa lite grejer på byggvaruhuset, gick då förbi Bosch hyllorna. Där låg en 135:a som jag passade på att "klämma och känna" på. Och jag säger bara som så den verkar klart bättre än både 100-maskinen och den äldre 85:an.

Synd att 100-maskinen inte har 135:ans bladstyrning som sitter strax under pendelhjulet, den finessen verkar vara en perfekt lösning.

Jag fick ett presentkort på Clas i Sjön nyss. De har ju tyvärr inte135:an i sitt sortiment. Blir jag besviken om jag köper 85:an??? Dvs, ska jag använda presentkortet till något annat än en sticksåg på CO? Beslutsvånda råder....
Jag behöver sågen främst till finsnickerier. Framförallt kunna såga radier och veta att sågen ger 90 gradiga snitt i lite tjockare material, vilket man inte kan beskylla min gamla B&D för att klara...

Redigerat:
Grop skrev:
Jag fick ett presentkort på Clas i Sjön nyss. De har ju tyvärr inte135:an i sitt sortiment. Blir jag besviken om jag köper 85:an??? Dvs, ska jag använda presentkortet till något annat än en sticksåg på CO? Beslutsvånda råder....
Jag behöver sågen främst till finsnickerier. Framförallt kunna såga radier och veta att sågen ger 90 gradiga snitt i lite tjockare material, vilket man inte kan beskylla min gamla B&D för att klara...
Jag har en 85:a själv som jag är helnöjd med.
Men en 85:a för 1995:- hos classe eller en 135:a inkl 100st Sticksågsblad för 2245:- (med frakt) hos www.drift-underhall.se 0 så skulle jag ta 135:an alla dagar i veckan.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.