Någon som har erfarenhet av Biltemas Kap- och geringssåg 250P ?
Den är slående lik Lunas BMS 250S.

Om det är samma maskin så borde den vara hyfsat prisvärd för 3300:-
Jag tilltalas av beskrivningen "tystgående motor" och att den verkar vara hyfsat lågvarvig med sina 3000 varv/min.

Jag har även sneglat på Metabo KGS 255 som många verkar tycka bra om.

Dom nya Luna-maskinerna är ju framtagna för att konkurera med proffsmärkena .
Med tanke på likheterna (inte bara det yttre utan effekt, vikt m.m.) så bör ju Biltemas vara mycket prisvärd...

Det verkar ju vara en kopia av KGS 301 , som är en ommålad version av Elektra Beckums gamla, tror den hette KGS 300, men är inte säker.

(http://www.metabo.se/Produktkatalog...tationaera-maskiner.23941+M52619341ca4.0.html)

Mycket är lika, men inte allt, kan vara en kopia, eller en ombrandad historia.

Problemet med sågen är bara att det verkligen är förrförra generationen av kap- och geringssågar. Jag har avrått från köp av den modellen här ett antal gånger efter att ha jobbat med en sån dagligen i ett par år. Alltså missförstå mig rätt. Den är ganska stark och tar bra dimensioner, men klingskyddet är dåligt och sikten över klingan är också usel. Sen skulle man vilja veta poängen med att montera motorn längst ute på en arm. Det var en dröm att byta till Makita LS1013, men den är väl drygt dubbelt så dyr.

Varje dag i veckan skulle jag hellre välja en DW707 som inte så sällan finns till ungefär det priset. Den är ju bara förra generationens kap- och gersåg.

Eller en begnagad Elu Ps174...
Min är still going strong och får väl räknas som urfadern till alla kap-gersågar med slidefunktion.
Rätt imponerande faktiskt för en mer än 20 år gammal maskin med daglig misshandel.

/Kent

Jag var in på Biltema o kände på den idag.
Blev inte riktigt imponerad även om den andades mer kvalitet än deras övriga sågar.
Men tex så gick det att köra klingan så den tog i alubordet, det är inte acceptabelt.

Jag åkte vidare och inhandlade en Metabo KGS 255 istället.
Köpte även sågbordet Metabo KSU400, en liten vinkelslip Metabo W 6-125 samt 10 kapskivor.

Betalade 4200:- (ink moms) för allt, det tror jag var ett bra pris.

Tycker jag låter som ett ok pris och ett klokt val. KGS 255 är betydligt säkrare och modernare.

Ska bli intressant att höra vad du tycker om grejorna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.