Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Laser till Elu TGS?

1. M
    Medlem · Stockholms · 502 inlägg

Micke184

Medlem
    Har funderingar på att utrusta min gamla trotjänare Elu TGS 173 med två 'lasrar' a la Festool Kapex och täkte om någon på forumet har någon vettig idé på hur detta skulle kunna ordnas till ett humant pris.

En idé är att köpa Kapex lasrarna som reservdelar och montera. Bara lasrarna kostar ca 300 SEK för båda om jag fattat deras reservdelswebhistoria rätt. "Troligtvis" behöver de dock drivas med något - vanlig likspänning a la batteri?
    eller är det så att själva lasern sitter på ett styrkort och det man betalar 300 för är en fiber med lins?

Idéer, kommentarer någon?

2. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Priset låter inte så farligt om det är det bättre alternativet, annars borde det väl finnas billiga lasrar som duger till det där. Det är kort avstånd ju.

Idén är hursomhelst väldigt bra. Om du gör det vore det kul om du kunde posta bilder och beskriva hur du går tillväga.

3. Snorunge
    Medlem · Dalarna · 624 inlägg

Snorunge

Medlem
    Mycket intressant Micke184. Kikade på deras sprängskiss. Det finns ju en driva med ställskruvar för att ställa in bägge lasrarna. Verkar sitta i en klump alltihop, lasrar och ställskruvar.

Frågan är om priset är bara för lasrarna eller är det hela klumpen? Att bara ha lasrarna utan ställskruvar är ganska värdelöst. Man skulle ha en riktig reservdelslista så man kunde se hur det ser ut.

4. M
    Medlem · Stockholms · 502 inlägg

Micke184

Medlem
    Har nu suttit och kastat bort en timme på att hitta en vettigare sprängskiss på Kapexen :mad: - det verkar som nätet är kliniskt befriat från service-manualer från Festool...

Det enda vettiga som går att uppbringa när det gäller dokumentation kring kapexens laser är den extra användarmanualen http://www.waterfront-woods.com/festool/Kapex_KS120.pdf (sid 28) som avhandlar hur man kalibrerar densamma.

Snorunge: Håller helt med att ha lasrarna utan ställskruvar är ganska värdelöst. Kanske får ta en tur till Stimus i Solna och fråga deras emminenta servicepersonal vad de tror.

Mr. Handyman: Jodå, får jag detta att flyga så lägger jag upp bilder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.