Verktyg & Maskiner
A-Man_08: Det beror helt på vad du skall använda borrmaskinen till, för hemmabruk och hobbyfixaren är det helt ok. Jag skall nog köpa en sådan själv.
pär h: På min spånsug så är start och stop på 12v. Så jag har en slinga som går längs spånrören till varje spjäll där sitter förnärvarande en kontakt men tanken är att det skall sitta en mikrobrytare på spjälen. För övrigt så hade jag autostart på förut man satte på sågen så öppnades spjället och spånsugen satte igång men jag tyckte inte det var så lyckat som jag trodde så
villafors: Jag har en Metabo med dubbla filter + filterskakning. Den väger lite mer än de flesta andra, men spelar ingen roll. Den är riktigt bra!
bax: "Är planmatarverket verkligen bortom all räddning? Gissar jag rätt om jag tror det är en klyv längst fram, som får ett fantastiskt långt bord efter klyvkniven?" Nej, men det kräver sin man med en schysst svarv, och det är inte jag. Ja, du gissar rätt. "Jag är nästan beredd att köpa en gammal rikthyvel bara för att få ett långt bord. Tycker att Moretens H410 är för kort." Vi kan
phl: Är det inte så att alla nyare maskiner får plug-it men att en del maskiner inte har uppdaterats på ett tag och därmed saknar den fiffiga kontakten?
Jan-L: [citat] Visst vindar dom lite, men inte så mycket att det gör något, dom är ju dessutom så mjuka så att man kan rikta dom lite försiktigt utan problem. Jag tycker att dom är suveräna när man ska ta hål för rördragning o liknande, om man dessutom står illa till och inte kan "trycka på" så är dom ännu mer suveräna, dom drar ju sig igenom själva! Flatborr använder jag bara om
alfamats: Finns ingen anledning att köpa en migsvets i det billigaste skiktet.För det första så är det inte roligt att lära sig svetsa när det aldrig blir riktigt bra.För det andra,när du behöver reservdelar om några år, finns det då delar att tillgå.Sen om man lägger på några tusenlappar på en känt svetsmärke så om du i värsta fall tröttnar så kan du sälja den snabbt då det är
jerk: här finns en länk till maskinen. http://www.vanaerdengroup-fastening.com/details.asp?language=sp&productID=15510
Pysslarn: Tja, kan det bli enklare??? http://www.taunton.com/finehomebuilding/Videos/Index.aspx?id=102820
FredrikR: Nu har ja mätt lite: vidd nere: 20,8-20,9mm vidd uppe: 16,6mm Ah, de var alutejp.. mitt minne som felade. :)
ClasseClas: Kolla även Makitas bordssåg 2704, http://www.makita.co.jp/global/product/category/sawing/2704/2704.html Den ligger i samma härke som ovan sågar. Med mjukstart o motorbroms + Makitakvalitet så är den givetvis ett intressant alternativ till din "shoppinglista". Jag har ingen erfarenhet av sågen ifråga. Jag klarar mig än så länge med en DW743 vändsåg.
Mr Handyman: Nej, jag tänkte faktiskt med laddare och batterier. Det känns bra att ha många batterier...
Nimajneb: [citat] 2000kr inkl moms o frakt http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Bosch%20Mitre%20Saws&product=24948
m.a.g: Upp! Någon som har en bra slang att tipsa om? Jag vill kunna använda min grovdammsugare till slipmaskinen och då ska slangen även räcka upp till taket.
jon_h: Jo, det gör de nog, fast enligt min erfarenhet har de en tendens att lägga av rätt snabbt om de får suga stora mängder betongdamm. Det blir i vilket fall billigare att hyra en riktig maskin än att köpa en billig som ändå slits ut under jobbets gång.
bekin: Jag använder en sån här borr för att borra mindre hål i trä, funkar utmärkt.
Algen: Ja men jag tillhör den kategorin människor som har tummen mitt i handen. Hade tagit mig betydligt fler timmar med tigersåg och ett antal sågblad. Men visst, 4 timmar är imponerande, då kanske man inte är hjälpt av någon nibblare. Hur många timmar behöver du för att bygga ett bubbelbadsrum (bila, isolera, gjuta, tätskikt, värmegolv, kakel och klinker och bubbelbad)? Man kanske kan
bax: Kolla också om du ev. kan få tag på en kompressor från nån gammal lastbil, eller kyl-/frysdisk.
Mr Handyman: Har ingen erfarenhet av nån av dem, men har kikat på dem en del, och den stora är ju väldigt stor, vilket är bra när den är stationär, men mindre bra när man kör den löst, särskilt på vertikala ytor. Men bandslipsmodulen till CMS är inte ett alternativ gissar jag?
screamin-daemon: Om den ger för mycket sug får Rotex´en alldeles för mycket grepp och försöker sticka iväg. Dessutom slits sandpappret mer om du har för hög sugeffekt.
alfamats: Dyrt?ja tyvärr.Dom förser industrin mestadels så dom vet att dom kan ta ut.Riktigt bra saker iallafall.Företaget är jättestort och har andelar i kända verktygstillverkare.Så om du köper en slipmaskin där så kan det vara en blå Bosch fast den är svart till färgen och det står wuth på den tex.Nu vet jag inte om dom har andelar i Bosch men detta är ett exempel bara. / Mats
screamin-daemon: Jag köpte min slagskruvdragare i februari 2008 tillsammans med min BHP451. 451 har spärr.
trackman: Hi guys from Greece the different with Norwegian model is tha the norvegian model is dc18ra s diffrent pcb from dc18ra t Dc18ra S is easy to mod but dc18ra T is hard has any modded ??
alfamats: Swedool brukar ha drive på sin 1/2"mutterknackare Tru gear.Runt 1000:- ligger den på då.Drar betydligt bättre än de billiga knackarna.Som inte är ngt att ha(jag har en sån liggandes om nån är intresserad) Jag har att jämföra Tru gear med också ,Ingersollrand,CP och kawasaki som vi kört på firman.Tru gear är skitbra för sitt pris.Men man måste olja muttermaskinerna ofta annars
alfamats: Köpte K-rautas XL 1250 släp när dom hade extrapris i våras.6000:- var helt ok.Jag får i fullstora skivor i den,ngt att tänka på.Men den är popnitad som de flesta billga kärror.Blir nog att dra i vagnsbult om några år känner jag på mig.Det var även bladfjädring på den som är klart billigare om det går sönder än att fixa till torrosionsfjädringen som sitter på de flesta
Marive: Du skulle kunna höra med en butik vi har i Trollhättan Dom har "allt" i skruvväg i alla möjliga och omöjliga dimensioner. Axel Starck Maskinaffär AB Växel: 0520-10144 Telefax: 0520-81888 Adress Betongvägen 7 461 38 TROLLHÄTTAN
snickarboden: Instämmer med Daniel, har själv just den fräsen för mindre jobb, perfekt för frihandsfräsning. Lager bör inte vara nåt problem, går att byta och troligen sitter det standardkullager i den, Enda trixiga lär vara att dra av de gamla, de brukar sitta rätt tight. /Kent
Mäster: Kilade in på Bauhaus en sväng, och såg att de hade kampanj på kärcher dammsugare, kommer inte ihåg modellen, men runt 2000w rund, våtsugsmodell för en tusing ca, Dom hade Nilfisk också på kampanj något dyrare för motsvarande mod. Frågan är då: Är inte Kärcher lite överskattat, jag har lite dåliga erfarenheter av deras mindre modeller, är det så att nilfisk är ett bättre