Verktyg & Maskiner
Mikael_L: [citat] Du skrev byggsåg i rubriken. En byggsåg kan aldrig få för mycket kräm. Det är bara ett stort elände när den börjar storkna för att du ska klyva en rejäl regel. Men det finns många fler aspekter, givetvis. Vill du använda sågen till lite finssnickeri efter du byggt klart, t.ex. möbler, hyllor osv. Då ger ju en GTS10 eller en deWalt för den delen, betydligt mer
pär h: Jag har en felder justersåg Och oj oj oj vad det går fort att såga Mvh Pär H
Mr Handyman: Vet ingen specifik bänk, men dels finns det ju hyvelbänkar med ställbara fötter, dels kan du ringa till nån firma som säljer beg. kontorsmöbler och fråga om de har något halvrisigt höj- och sänkbart skrivbord du kan köpa för en billig peng. Inget av alternativen jag föreslår är ju av workmatetypen men möjligen värda att undersöka ändå.
CCPusher: Tack men nej tack, blir för dyrt att köra dit från malmö :P Nåja, jag får väl klara mig med den jag har då..
phl: Är det där inte precis den typ av prylar som B&D prånglar ut? För den oinvigde något nytt innovativt, för den som provat det helt värdelöst. Jämför med gel-kuddar och annat skit.
Anonymiserad 23608: [citat] Nä...Min Gecko vill inte ens fästa ordentligt på vanlig MDF, så att få fast en sugpropp på gips kan man nog glömma.
snickarboden: Men... TB90S är en betydligt senare uppdatering, den fanns inte ens på sena 80-talet eller början -90 då jag köpte min TB-90. Strunt samma egentligen, mest det att jag ikväll för tusende gången eller nåt svor till då jag inte bara kan köra över kuttern utan måste gå under den, inget jag gillar direkt så därför. Tyvärr kan jag inte köra från andra sidan fräsbordet annars hade
geschwint: Jag gjorde så här... Mina första stål var Jula-stål (Classe kvalitet) till min första fräs, en Makita RP1110C. Sedan köpte jag bra stål allteftersom dom behövdes. Jag köper inga billiga numera, utan det blir Bosch, CMT eller Cobolt. Festool är rätt dyra om man jämför med redan toppenbra stål som Cobolt och CMT. Genom att behovsköpa stål så svider det inte fullt lika mycket som
Rund_skruvad: [citat] Funderar själv på att köpa en Alto earo 20-21, fungerar din bra eller finns det någon nackdel som man ska beakta? Givetvis får andra skjuta in åsikter. :)
Nimajneb: SÖK eller http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/100623-koeprad-skruvdragare.html
pär h: Jag skall bygga bills cyklon och jag kommer att köra med tvåstegs filtrering först med 0,5 micron som byggs in sen genom ett 0,1-0,3 micron (hepa)på så vis kommer jag nog aldrig att behöva byta hepafiltret i alla fal inte på många många år Mvh Pär H
geschwint: Jag brukar också spara ner bilder som jag ser på Internet som är inspirerande. Dessa brukar jag bläddra igenom lite nu och då.
Bastefallarn: Jag har en nr 3 från HN den funkar till allt du skrivit. Den går upp till 10 bar dessutom det kan vara en fördel om du skall spika 90mm spik. Vissa spikpistoler klarar tydligen inte att få in en 90mm spik med 8 bar tryck, det finns nån tråd om det här. Annars låter ju Black& deckern rätt vettig tycker jag för det priset.
fresve: Just bahco-tänger, skruvmejslar, och lite annat finns på Ge-Kås i Ullared, till riktigt bra priser.
Snorunge: I går kväll var det dax att testa frisfräsen. Tog skydd bakom fräsen och 2 mm pansarplåt. Remmen slirade i ca 5 sek sen kom det härliga vinande ljudet. Vibrationerna var knapt kännbara. däremot tog det ca 30 sek att stoppa fräsen trots motorbroms mot normala 10 sek. Sen skulle det provfräsas. Ställde in den på 16 mm i avverkning på höjden. Djupet tar jag halva kapaciteten dvs. 30
importensketsig: Verkligen, jag beställde lite annat också men det fanns inte i lager, dom splittade leveransen gratis nu direkt utan att knorra (och utan att jag ens bad om det).
Daniel_N: [citat] Ja, att ha den på exakt samma ställe varje gång är en klar fördel. Fräs spår liknande de som finns på dewalt 744 så kan du göra ett gäng trevliga jiggar också.
Mr Handyman: Woodpecker har iläggsringar, men det finns inte angivet något yttermått tyvärr. Det går väl att svarva ner dem?
Zago: [citat] På din midi har du förmodligen 27mm slang, 36mm slangen ska passa rakt av på en giraff.
mattiasp: FAQ:en är nu uppdaterad med nya länkar inom områdena borssågar och kombisågar. Uppdatera gärna FAQ:en med fler länkar och inlägg!
Snorunge: Känner igen det där när man riktigt är i hyveltagen (glömmer tid och rum) och spånsugen med 200 l säck blivit knökfull så spånnivån gått förbi cyklonen och upp i luftfiltret. Då kan man säga att det suger dåligt.:rolleyes:
Jan-L: [citat] Hmmm...........vad ska man köpa då i så fall..................min Makita tigersåg som jag köpte för ett tag sedan görs i Kina, om jag inte har fel, och en hel del andra kvalitetsmaskiner också.....:) (Var bara tvungen att retas lite)
Binesh: Förklarningen till det tror jag ligger i att många ofta säljer sprillans nya maskiner, oftast importerade märkesmaskiner vilket driver upp priser på lättbegagnade maskiner då det blir direkt prisjämförelse.
galento: Vi köpte en sats samma som på länken men från Swedol ( VT-12948 ) och den var praktisk om man klarar sej med minde grejer. http://www.industritorget.se/kop/kop_annons.asp?Language=En&MenyVal=Verktyg&MaskID=11259 Den värmer en M16 mutter eldröd på under 1 minut och dessutom kan man använda flaskan upp och ned,något som annars är svårt med gasol.
Mäster: Det som talade emot bosch gsr eller vad den hette, var att den var ganska tung jämfört med andra märken, 4 år sedan jag hade en dock, de kanske är smidigare nu..
CCPusher: Jag har iofs för mig att 300 var minsta måttet att köra i bredbandsputsen. (eller var det 400....? :-/ ) Var mitt förslag att muta snickargubbarna på snickeriet med kaffebröd helt uteslutet?
snickarboden: Har själv den lilla men även om den är bra är den större _mycket_ bättre. Man kan trixa till mycket med den mindre men man får som sagt trixa en del. Dessutom hatar jag att man inte kan köra den kontinuerligt, jag kör en del per pass nämligen. Å andra sidan skall jag inte klaga, köpte den på en annons i HD (Helsingborgs dagblad) för cirka 10 år sen och gav 150:- eller om det var
spikers_corner: Ledsen att dra upp den här avsomnade tråden, men tydligen skall det gå handla från http://www.mcmaster.com/ även om man bor på denna sida pölen. Det var en på ett annat forum som gjort det. De har allt man kan tänka sig, ja utom brädor, fönster, ............ Korsmutter av olika slag hittar man under knobs. Finns med M-gäng vad det verkar. Det kanske finns någon på forumet som
pär h: Det beror på hur många tänder och slipning. RING DOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mvh Pär H