Byggahus.se
För länge sedan innan skruven blev så populär som den är idag så spikade man allt. Förr var detta inget problem, men nu när allt ska skruvas så inser jag att min Eastwing inte duger till det (men mycket annat). :(

Nu när vi skruvar så mycket krävs det en viss kvalitet i torxen. Har ni några förslag på bra märke av torx som inte går sönder så lätt?

Jag vet att Dewalt har en chuck/magnethållare som är bra för att hålla torxen, men den är så j-a lång, finns det någon bra chuck/hållare till dem?
 
Redigerat:
Vad är det du undrar på? Är det kvaliteten på bitsen eller är det bitshållaren?
Vad gäller bits så tycker jag att torx-bits i princip aldrig går sönder. Det är väl delvis därför de ser ut som de gör.
Annars har jag köpt mycket skruv på Biltema. Där ligger det två bits i varje skruvförpackning, så de är garanterat inte utslitna innan skruven är slut.
 
andersmc skrev:
Vad är det du undrar på? Är det kvaliteten på bitsen eller är det bitshållaren?
Ok... det kanske inte var så tydligt, det är två frågor.
1. Vilka torx är bra/bäst

2. Vilken chuck/hållare finns det som fungerar bra för torx.
 
andersmc skrev:
Annars har jag köpt mycket skruv på Biltema.
Hur mycket skruv kan du dra innan du får byta en Biltema-torx?
 
zupermac skrev:
Hur mycket skruv kan du dra innan du får byta en Biltema-torx?
Det är väldigt svårt att testa detta pga att man tappar bort bitsen långt innan den är slutkörd.

Detta är också skälet till att man inte köper dyra bits......;)
 
MathiasS skrev:
Det är väldigt svårt att testa detta pga att man tappar bort bitsen långt innan den är slutkörd.
Där av frågan efter en bra torxhållare.. ;)
 
Jag har skruvat ihop hela mitt badrum (bärlinor, golvreglar, väggreglar, kortlingar, upphängning för avlopp) med två torx-bits från DeWalt och den bitshållare som kom med i Wiha-satsen jag köpte innan jag blev med stuga. Bitshållaren har förövrigt också används för spångolv och gipsplattor
 
Jag köpte två Wera-set med hållare och bits.(Ett rostfritt) De har misshandlats både hemma och på andra projekt. Alla bits fungerar fortfarande bra och jag har inte lyckats slarva bort någon. (Eftersom både bits och chuck sitter på givna platser i hållaren är det ingen större bedrift.)
Har ett antal magnetiska hållare och de trivs inte jag med.(Bitsen lossnar) En chuck som låser bitsen ska det vara...
 
bigsnucke skrev:
Jag köpte två Wera-set med hållare och bits.(Ett rostfritt) De har misshandlats både hemma och på andra projekt. Alla bits fungerar fortfarande bra och jag har inte lyckats slarva bort någon. (Eftersom både bits och chuck sitter på givna platser i hållaren är det ingen större bedrift.)
Har ett antal magnetiska hållare och de trivs inte jag med.(Bitsen lossnar) En chuck som låser bitsen ska det vara...
Klockrent svar! hoppas på att ett Wera-set funkar för mig med. Har du eller jobbar du på bygge?

Vad tror ni om denna:
http://cgi.ebay.com/Wera-Torx-Tip-Tx20-Bi-torsion-Insert-Bit-26-mm-Pack-10_W0QQitemZ180259472618QQihZ008QQcategoryZ11705QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em122
 
Redigerat:
Har ett gammalt hus och vänner med gamla hus. Dvs bor på bygge...
 
MathiasS skrev:
Det är väldigt svårt att testa detta pga att man tappar bort bitsen långt innan den är slutkörd.

Detta är också skälet till att man inte köper dyra bits......;)
Eller så köper man dyra bits och tappar inte bort dem:)...med en dyr bitshållare så trillar de aldrig ur. Och med en jättedyr bits-systainer så lägger man alltid dem på ett bra ställe...

EDIT: eller så sitter bitsen kvar på maskinen.....C12-style
 
zupermac skrev:
Ok... det kanske inte var så tydligt, det är två frågor.
1. Vilka torx är bra/bäst

2. Vilken chuck/hållare finns det som fungerar bra för torx.
Så det är alldeles klart: den lilla grejen som passar i skruven heter bits. Torx är själva utseendet på bitset.

zupermac skrev:
Hur mycket skruv kan du dra innan du får byta en Biltema-torx?
Jag vet inte. Jag har inte, vad jag kan minnas, kasserat något torx-bits för att det varit utslitet. (Till skillnad mot tex PH2-bits. De blir utslitna.) Helt klart är att Blitema-bitsen håller för flera gånger antalet skruv som är i boxen.
 
Daniel_N skrev:
Eller så köper man dyra bits och tappar inte bort dem:)...med en dyr bitshållare så trillar de aldrig ur. Och med en jättedyr bits-systainer så lägger man alltid dem på ett bra ställe...

EDIT: eller så sitter bitsen kvar på maskinen.....C12-style
Mitt problem är inte att bitsen trillar ur bithållaren. Jag har en billig bithållare från Biltema som låser fast biten så den intekan trilla ur .

Mitt problem är att jag aldrig vet var EN svindyr T25 bit är när jag ska ha den och då är det bättre att ha en hel ask eller två på verkstadsbänken. Då kan jag ta en ny bit varje gång jag ska ha en...:)
 
andersmc skrev:
Så det är alldeles klart: den lilla grejen som passar i skruven heter bits. Torx är själva utseendet på bitset.
Förlåt mig. Det är torx jag e ute efter. Vanliga x-skruv har jag aldrig lyckats med då jag ska tex skruva trall. Torxen har bättre grepp, där av valet. Men ni kanske har andra erfarenheter?

Är det någon som provat Torx med stift, till vad (se billagan)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.