Varför är torx ett krav? Pozidriv med rätt klinga nyper väl bra nog?

phl skrev:
Varför är torx ett krav? Pozidriv med rätt klinga nyper väl bra nog?
Krav och krav. Det är säkert nån noja jag har till stjärnskruvar. Säkert för det finns 2 st standarder och tar man fel går det åt h*****e att dra i skruven. Har man dessutom billiga bits och skruv så blir det ju inte bättre. Torx har ju inte samma krav att man måste trycka samtidigt som man skruvar.

Men finns det ingen torx så får man väl acceptera även stjärnskruv.

Snorunge skrev:
Skulle vara självborrande och även ska den vara ogängad ca 15 mm närmast skallen. Annars ser ju skallen helt riktig ut sånär som att det inte är Torx.
Självborrande är den, finns i 32mm längd, varför är det ett krav att den ska vara ogängad närmast skallen? Om jag förstått principen rätt så är skruven helt dold varför helgängat torde gå lika bra?

Gilbert skrev:
Självborrande är den, finns i 32mm längd, varför är det ett krav att den ska vara ogängad närmast skallen? Om jag förstått principen rätt så är skruven helt dold varför helgängat torde gå lika bra?
Utan att ha sett jiggen så är jag nästan helt 100 på att den består av ett guidat borr. Om detta borr är jämntjockt, och inte har "etapper" som ett karmskruvsborr så måste delen närmast skallen på skruven vara ogängad, annars gängar man ju i båda trästyckena.

Snorunge skrev:
Krav och krav. Det är säkert nån noja jag har till stjärnskruvar. Säkert för det finns 2 st standarder och tar man fel går det åt h*****e att dra i skruven. Har man dessutom billiga bits och skruv så blir det ju inte bättre. Torx har ju inte samma krav att man måste trycka samtidigt som man skruvar.

Men finns det ingen torx så får man väl acceptera även stjärnskruv.
Njae...håller bara delvis med dig. En Ph kräver helt rätt tryck, speciellt vid höga moment. Fast en pz skruv av bra fabrikat och med bits av bra fabrikat kräver enligt min uppfattning endast ett väldigt litet tryck framåt. Även om torx och insex kräver ännu mindre tryck framåt så är pz inte alls långt efter. Fast det kräver såklart att man har ett pz bits.

Gilbert skrev:
Precis som Daniel_N säger är borren i etapper som en karmskruvsborr. Då kommer man att gänga i bägge arbetsstyckena.

Snorunge skrev:
Precis som Daniel_N säger är borren i etapper som en karmskruvsborr. Då kommer man att gänga i bägge arbetsstyckena.
Borra upp hålet i trästycket närmast skruvskallen så att det inte gängar?

Gilbert skrev:
Borra upp hålet i trästycket närmast skruvskallen så att det inte gängar?
Problemet är väl då att man inte har någon styrning för borret längre (med ett grövre borr), och med tanke på vinkeln som dessa jiggar brukar så är det nog ett otroligt svårt projekt.

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Problemet är väl då att man inte har någon styrning för borret längre (med ett grövre borr), och med tanke på vinkeln som dessa jiggar brukar så är det nog ett otroligt svårt projekt.
Om man har möjlighet att lyfta på trästycket och borra i motsatt riktning som man borrar mha jiggen så borde det inte vara särskilt svårt, och då det torde bli måttlig diameterskillnad mellan "jigghålsborren" och den man borrar ut med brukar det ju självcentrera ganska bra i det befintliga hålet.

Gilbert skrev:
Om man har möjlighet att lyfta på trästycket och borra i motsatt riktning som man borrar mha jiggen så borde det inte vara särskilt svårt, och då det torde bli måttlig diameterskillnad mellan "jigghålsborren" och den man borrar ut med brukar det ju självcentrera ganska bra i det befintliga hålet.
Sant, det tänkte jag inte på...och med tanke på att "etappen" för borrhuvudet är en bit ner i träet så blir det rimligtvis inga problem med synlig urflisning heller. Med ett skarpslipat vanlig spiralborr borde det funka bra...så länge man kan lyfta på trästycket alltså.

Men jag gissar bara, har ingen sådan jigg själv:(

Gilbert skrev:
Man kan ju köpa en sådan här maskin som fräser ett snett hål genom att fälla upp en notfräs som en midsommarstång och i moment 2 borra från andra hållet. Nu är är det krångligt ändå så enklast vore att ha rätt skruvar från början.

• portercable_552_pocketcutter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daniel_N skrev:
Sant, det tänkte jag inte på...och med tanke på att "etappen" för borrhuvudet är en bit ner i träet så blir det rimligtvis inga problem med synlig urflisning heller. Med ett skarpslipat vanlig spiralborr borde det funka bra...så länge man kan lyfta på trästycket alltså.
Lika bra att visa med bild hur en borrjigg ser ut. Som ni ser så borrar man aldrig igenom helt för att man inte ska borra i jiggen. Därför kan man inte borra från den sidan.

Att borra från andra sidan är nästan lika omöjligt. Tänk att hålet borras med 15 graders lutning. Man måste då ha en väldigt lång borr för att inte chucken ska ta i arbetsstycket.

Sen vill man ha kvar så mycket som möjligt av materialet.

Arbetsstycket på bilden är 18 mm.

• jigg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skulle kunna höra med en butik vi har i Trollhättan
Dom har "allt" i skruvväg i alla möjliga och omöjliga dimensioner.

Axel Starck Maskinaffär AB
Växel: 0520-10144

Telefax: 0520-81888
Adress
Betongvägen 7
461 38 TROLLHÄTTAN

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.