Hur startar och stannar ni era spånsugar?

Normala sättet är ju att gå fram och trycka på ON respektive OFF knappen.
Men går det att koppla detta med automatik, liknande vissa grovsugare har?
Var finner man detta?

Men helst skulle jag vilja ha följande...
Fick en tidskrift från US igår och där visade dom att man skulle kunna använda en liten dosa, liknande som används för billarm, som skickar signal till en enhet vilket sätter på resp stänger av spånsugen. Oavsett vart i snickeriverkstaden du är.
Någon som sett något liknande och vart?

Eller finns det andra fiffiga förslag på detta?

Jag har kopplat ett 3 fasuttag på hyveln. Det fungerar så att en av faserna på kuttermotorn drar en 3-fas kontaktor som är kopplad till ett CEE 16A uttag. Det fungerar bra för mig, eftersom jag inte kopplar spånsugen till något annat än hyveln.

För övrigt finns det färdiga (men dyrare) lösningar på ditt problem från Felder. Du kan få tag i grejorna genom www.swedendro.se

Jag har en 3-fas spånsug som jag kör med fjärrkontroll. Efersom jag har både 1 och 3-fas maskiner så skulle det bli dyrt att få autostart på sugen från berörda maskiner. Vissa maskiner som tex pelarborrmaskin, kompressor, mm. behöver ju ingen spånsug för sin funktion.

Immobil skrev:
Om spånsugen är enfas, kan man använda en fjärrströmbrytare:
[länk]
.....och har du 3-fas spånsug kompliterar du med den här.

Exakt! :)

Jag använder trefas till min sug.
Så jag får nog instämma med "snorunge" att det blir för dyrt med auto start.
Inte för att verka kinkig, men finns det mindre fjärrkontroller??
Typ den man använder till att larma av/på bilen

naresjo skrev:
Inte för att verka kinkig, men finns det mindre fjärrkontroller??
Typ den man använder till att larma av/på bilen
En fundering bara... Du tror inte att man lätt kommer att tappa bort den i allt spån man har på golvet. Kanske spånsugen vill vara med och leka "gömma fjärrkontroll". :D

Tänkte att den skulle man kunna fästa i tex hällan på byxorna, antingen med nyckelring eller med en kabinhake för lite mera flexibel lösning.

Nexas enkla enfasprodukter funkar fint i andra sammanhang, bör kunna göra det även här.

Jag slog till på Svedendros autostart. Den är med i deras kampanj nu och kostar under tusingen plus moms. Kopplade ingående till en hemmagjord trefas grenuttagslåda. Så jag kan ha hyveln och sågen ständigt kopplade. Sedan har den även enfas in o uttag med autofunktion. Ångrar mig inte. Det är en fröjd att slippa springa fram o tillbaka.

På min spånsug så är start och stop på 12v. Så jag har en slinga som går längs spånrören till varje spjäll där sitter förnärvarande en kontakt men tanken är att det skall sitta en mikrobrytare på spjälen.

För övrigt så hade jag autostart på förut man satte på sågen så öppnades spjället och spånsugen satte igång men jag tyckte inte det var så lyckat som jag trodde så jag tog bort det.

På min nästa spånsug Bills cyklon så blir det antingen 12v slinga om jag skaffar frekvensomriktare annars så blir det en fjärrkontroll tror jag.

Mvh Pär H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.