Jaa, vilken skall man välja..

Skall ha den till lite bänkskivor och annat möbelsnickeri, men det är ju även bra om man kan grovavverka med den - typ slipa över båten innan om lackning etc..
125'an har ju mindre motor, men räcker den till ändå..

Någon som har den ena eller den andra - eller båda - som kan råda.?!

Jag har 150 och är mycket nöjd med den. Grym avverkning och bra finslipning i samma maskin. Har även E 150 finslip och lilla 400 för lättare slipning längs kanter.
Om jag bara skulle ha en enda maskin så skulle det definitivt bli en Rotex.
Har inte testat 125:an men gissar att den inte frestar på armarna lika mycket som den stora vid grovslipning. Och åtkomligheten är ju lite bättre med den mindre plattan.
Samtidigt borde det vara svårare att planslipa riktigt bra med en mindre platta. Jag har slipat bordsskivor på stora köksbord hemma i köket hos kunder (dammutsuget är fantastiskt) med stora Rotexen och jag tvivlar på att det skulle bli märkbart bättre med en långbandslip.

Så det är svårt att råda utan att ha testat den lilla.
Om du inte besväras av den högre vikten och är stark i armarna så skull jag kanske ändå rekommendera den stora.

Jo, man är ju snickare egentligen men eftersom folk hemma kollar på Roomservice blir det ju mer och mer finsnickeri och då tänkte jag att den lite mindre sliprörelsen på 125'an kanske skulle ge högre ytfinish när man finslipar - fast det kanske blir fint så det räcker med 150'an..

Har Rotex 125 och är grymmt nöjd efter många timmars användning. Måste komma åt bättre än 125an i trångra utrymmen etc. Avverkar som en dröm. Går inte att klara sig utan denna maskin.

Lagavulin

Jag köpte 125:an tyckte den var i ett behändigare format.

Jag har båda men använder i princip bara 150:an, så den rekomenderar jag.

1337 skrev:
Jag har båda men använder i princip bara 150:an, så den rekomenderar jag.
Jasså det är så..
Ja, nu blev det så att jag köpte en av varje, men 125'an är begagnad så jag skall köra med den ett tag och se ifall den duger..
Vill inte gärna provköra den helt nya 150'an om jag sedan inte skall behålla den.
Båda är nog rätt lättsålda på Tradera/Blocket annars antar jag.!

Bra att du inte provkör 150'an. Skulle du göra det blir du såld. :)

Jag köpte 125'an först, körde den ett tag och var nöjd. Fick sedan chansen att prova 150'an och ångrade direkt köpet av 125'an och bytte ut den direkt.

Sysslar mest med möbelsnickerier och uppskattar att tidsåtgången för ytslipningen minskade rejält fastän det bara skiljer 2,5 cm i diameter mellan de två.

I vissa lägen kan den dock leva sitt eget liv och dra iväg om man inte har ett fast grepp i Rotex-läge, men med med tvåhandsgrepp och det extra handtaget i fronten brukar det gå bra.

Aja, jag får prova båda då och ta den värdeminskningen som blir om det slutar med att jag säljer den nu nya 150'an.. Andrahandsvärdet för begagnade Festool är ju som tur är inte samma som med nya bilar..

Styx skrev:
Aja, jag får prova båda då och ta den värdeminskningen som blir om det slutar med att jag säljer den nu nya 150'an.. Andrahandsvärdet för begagnade Festool är ju som tur är inte samma som med nya bilar..
Kom ihåg att registrera dig hos festool. Du får riktig bra pris om du har 3 års garanti och kvitto.

Själv har jag 150´an . Jag hade med lite svårt med att bestämma mig, men då tog jag den största..... Det är ju aldrig fel att ha den största/starkaste/dyraste modellen eller? (gäller dock inte fruar!)

Redigerat:
mmmm, bra med folk som ställer frågorna man själv har gått och malt på i bakhuvudet.

Tveka inte!! Den är otrolig. (150´n)

Här är en bild på min älskling.

• Köksrivning 29 Nov 006xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-Primus- skrev:
Tveka inte!! Den är otrolig. (150´n)

Här är en bild på min älskling.
Usch, en icke Festool dammsugare..... Den blåa färgen skär i ögonen! Blasfemi!!

screamin-daemon skrev:
Usch, en icke Festool dammsugare..... Den blåa färgen skär i ögonen! Blasfemi!!
Hahahaha, hade tyvärr inte budget för en dammsugare för 4 lakan. Jag säger "det funkar"!

Kan du reglera suget på Alton? På inrådan av medlemmar som är djupare nere i Festool-träsket har jag fått tips om att styrkan på suget spelar stor roll hur regerlig Rotexen är på plana ytor. Byggde själv en liten regulator i form av ett ställbart spjäll till min Kärcher som jag använder tillsammans med min RO125. Med fullt sug är det stört omöjligt att köra på plana ytor, med halvöppet spjäll går det kanon. Dammuppsamlingen påverkas inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.