6 036 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Gersåg med hög precision
Hej alla!
Jobbar som rammakare, klipper vanligtvis ramlister med en Morsö. Det ger ett oerhört 90-gradigt hörn. Problemet kommer med grövre lister. De är svåra att klippa.
Är därför på jakt efter en kap/gersåg med oerhörd precision på såghuvud. Alltså inget wobbel och liknande. Gärna en utan teleskop-funktion (bättre?). Var inne och "bröt" på en
blå Bosch på Jula - den kändes mkt bra. Någon som kapat upp en 8-kanting med sin maskin? Minsta fel slår ut ganska mycket på sista hörnet.
Har högvarviga italienska Felisatti-maskiner idag, men de börjar ha gjort sitt nu - tyvärr.
Mkt tacksam för svar på tips
Jobbar som rammakare, klipper vanligtvis ramlister med en Morsö. Det ger ett oerhört 90-gradigt hörn. Problemet kommer med grövre lister. De är svåra att klippa.
Är därför på jakt efter en kap/gersåg med oerhörd precision på såghuvud. Alltså inget wobbel och liknande. Gärna en utan teleskop-funktion (bättre?). Var inne och "bröt" på en
blå Bosch på Jula - den kändes mkt bra. Någon som kapat upp en 8-kanting med sin maskin? Minsta fel slår ut ganska mycket på sista hörnet.
Har högvarviga italienska Felisatti-maskiner idag, men de börjar ha gjort sitt nu - tyvärr.
Mkt tacksam för svar på tips
festool kapex är nog rätt väg att gå om det är max precision du är ute efter.Aknot skrev:Hej alla!
Mkt tacksam för svar på tips![]()
Vill man nödvändigtvis ha en grönsvart finns ju annars en listsåg...
Hade ingen aning om Festoolmaskinerna - alltså deras modeller (Kapex/Symmetry). Vilka monster, ser ut som delar från MIR 
Skämt och sido - Symmetry 70 ligger väldigt nära till hands nu. Hade den tagit 120 mm i bredd hade lyckan varit fullständig. Verkar bara ta 80 mm bredd och 70 i höjd. Höjden är inte så noga.
Supertack alla för god och snabb hjälp.
Ps: Kul att hitta andra "verktygsfreak" - det var alltså här ni var?
Skämt och sido - Symmetry 70 ligger väldigt nära till hands nu. Hade den tagit 120 mm i bredd hade lyckan varit fullständig. Verkar bara ta 80 mm bredd och 70 i höjd. Höjden är inte så noga.
Supertack alla för god och snabb hjälp.
Ps: Kul att hitta andra "verktygsfreak" - det var alltså här ni var?
Är också på jakt efter en kap/gersåg för mer precisions sågning är kapning av reglar. Har en modell äldre teleskåpssåg som tar det mesta i de dimensioner jag använder man den är helt förkastlig när det kommer till att såga alla lister och foder som går åt vid renoveringen.
Är det någon som har en bra kap/gersåg där precision i vinklarna väger tyngre än kapaciteten på olika dimensioner?
// Snozzi
Är det någon som har en bra kap/gersåg där precision i vinklarna väger tyngre än kapaciteten på olika dimensioner?
// Snozzi
Jag påstår att alla kap/gersågar av god kvalitet (motsvarande blå bosch tex) med råge har precision så det räcker för att gera lister och foder vid en husrenovering. Om de "vanliga" sågarna också räcker till möbelsnickeri etc låter jag vara osagt, för det har jag inte provat.Snozzi skrev:Är också på jakt efter en kap/gersåg för mer precisions sågning är kapning av reglar. Har en modell äldre teleskåpssåg som tar det mesta i de dimensioner jag använder man den är helt förkastlig när det kommer till att såga alla lister och foder som går åt vid renoveringen.
// Snozzi
Bosch GCM 10 har ju ingen teleskåpfunktion så den borde vara bra men jag har inte provat själv.
Den finns inte på Bosch hemsida så den är kanske utgående modell!?
http://www.proffsmagasinet.se/index..._details&flypage=shop.flypagex&product_id=323
http://www.spangajarn.se/jarn_verktyg/kap_och_geringssagar/bosch_kap_och_gieringsag_gcm_10
Den finns inte på Bosch hemsida så den är kanske utgående modell!?
http://www.proffsmagasinet.se/index..._details&flypage=shop.flypagex&product_id=323
http://www.spangajarn.se/jarn_verktyg/kap_och_geringssagar/bosch_kap_och_gieringsag_gcm_10
SYM70 har en tendens att skjuta iväg spillbitarna likt scudmissiler i rummet. Framför allt när man kapar mindre bitar av små lister. Det tar 70 mm på höjden med lite vilja, men man får ge den lite hjälp på traven..
Jag skulle inte heller påstå att den är den bästa sågen att kapa kända vinklar på med hög precision.
Dess stora fördel är att man tar ut en okänd vinkel med den medföljande smygvinkeln och därefter överför vinkeln till sågen. Anhållen ställs in efter smygvinkeln och sågsnittet delar vinkeln i mitten.
Det är en trevlig (och lagom liten) såg till vissa jobb, men i det här fallet skulle jag nog titta på Kapexen istället.
Jag skulle inte heller påstå att den är den bästa sågen att kapa kända vinklar på med hög precision.
Dess stora fördel är att man tar ut en okänd vinkel med den medföljande smygvinkeln och därefter överför vinkeln till sågen. Anhållen ställs in efter smygvinkeln och sågsnittet delar vinkeln i mitten.
Det är en trevlig (och lagom liten) såg till vissa jobb, men i det här fallet skulle jag nog titta på Kapexen istället.
makita har fina gersågar också, Kapexen är lite för klumpig att släpa med sig ute på fältet, plus att jag inte gillar festools "stativ" där man behöver multifunktionsbord, 2 st kapanslag och 2 st vinkelstöd för att få samma fullgoda kapstation som ett dewalt eller bosh såg stativ.
Visst, festools system är överlägset när man fått upp prylarna, tyvärr krävs nästan en hel bil och en förmiddag för att få upp hela paketet.
Visst, festools system är överlägset när man fått upp prylarna, tyvärr krävs nästan en hel bil och en förmiddag för att få upp hela paketet.
Kan man inte montera kapexen på tex ett dewaltbord då? Kanske med en egentillverkar adapterställning eller så....det var iallafall min tanke den dagen jag köper en kapex...gifen skrev:makita har fina gersågar också, Kapexen är lite för klumpig att släpa med sig ute på fältet, plus att jag inte gillar festools "stativ" där man behöver multifunktionsbord, 2 st kapanslag och 2 st vinkelstöd för att få samma fullgoda kapstation som ett dewalt eller bosh såg stativ.
Springare skrev:
2000kr inkl moms o frakt
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Bosch Mitre Saws&product=24948
Klicka här för att svara