Hej!

Någon som vet var i Stockholmstrakten man kan tänkas hyra en nibblare som tar upp till 5 mm?

Har försökt med Hyreshuset och Cramo men bara fått tag på upp till 3.5 mm.

Någon som har tips?

Fein gör en sån nibblare, kanske finns nån återförsäljare som hyr ut?

Har googlat runt och försökt hitta men utan att lyckas.

Tanken jag ska stycka är 3-4 mm så med lite tur kanske det funkar ändå. Har hyrt nu och ska göra ett försök i helgen.

Firman som demonterade vår gamla oljetank i förra huset använde en stadig tigersåg - gick for och smidigt men förde ett rackarns oväsen :-)

/Rikard

Oljetankar brukar vara 3mm, så kanske det går. Enligt en firma jag pratade med är det bara tigersåg som är godkänt för tankar, det låtermärkligt, en nibblare borde vara ännu bättre.

Det finns åtminstone en firma i sthlmstrakten som nibblar tankar. Jag pratade med en brandman som hade firma på sidan om sitt yrke. De körde slut på en kvalitetsnibbler på ca 5-10 tankar. De renoverade själva nibblern efter halvtid har jag för mej...
Nibbling är lite dyrare pga maskinslitaget, men de tog igen det på lite högre pris på tankdemonteringen. Vissa kunder vill inte att man kör med tigersåg pga oljud/ogrundad rädsla för explosion (de tror att tigersåg gnistrar...). Har för mej att nibblingen går snabbare också.

Med detta vill jag säga att du kommer troligen inte hitta en enda firma som hyr ut nibbler för tankdemontering. Det sliter för mycket på verktyget för att det ska löna sej att hyra ut.

När jag jobbade på en smidesfirma, skar vi ner tankarna med svetsen,, gick hur snabbt som helst, dieseln i sig är nästan omöjlig att få eld på, om man inte lägger dit något som får agera veke..

Om man ska köra med nibblare hur gör man då i hörnen?
Tigersåg låter bättre...

Kan rapportera att det gick alldeles utmärkt med den nibblare jag fick tag i med undantag för botten som var för tjock.

Arbetsmässigt var det vida överlägset tigersåg (snabbare och lättare att komma åt sidorna in mot väggen).

Tigersågen fick givetvis komma till användning vid hörnen.

Största problemet var väl när det nöp till ibland och då hade det varit lättare om man var två.

Gick på två arbetsdagar och känns som en hyfsad timpenning mot att lämna bort det.

Snabbare jag tog ned min tank med tigersåg och kvalitetsblad på 4 timmar :D

Algen skrev:
Arbetsmässigt var det vida överlägset tigersåg (snabbare och lättare att komma åt sidorna in mot väggen).

Gick på två arbetsdagar och känns som en hyfsad timpenning mot att lämna bort det.

Ja men jag tillhör den kategorin människor som har tummen mitt i handen. Hade tagit mig betydligt fler timmar med tigersåg och ett antal sågblad.

Men visst, 4 timmar är imponerande, då kanske man inte är hjälpt av någon nibblare.

Hur många timmar behöver du för att bygga ett bubbelbadsrum (bila, isolera, gjuta, tätskikt, värmegolv, kakel och klinker och bubbelbad)?

Man kanske kan hyra in dig om du har samma fart där? ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.