4 920 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
mutterdragare
Hej
Har tänkt mig köpa en mutterdragare och en kompressor. Jag skall endast ha den till att byta "vanliga" bildäck. Beroende på vem man frågar får man så olika svar. Funkar de billiga maskinerna för en 3-400 från ex Jula till att byta däck och hur kraftfull behöver kompressorn vara.
Jag har ingen större tidspress på mig när jag använder maskinen utan vill bara att det skall funka. Nån som har testat?
Har tänkt mig köpa en mutterdragare och en kompressor. Jag skall endast ha den till att byta "vanliga" bildäck. Beroende på vem man frågar får man så olika svar. Funkar de billiga maskinerna för en 3-400 från ex Jula till att byta däck och hur kraftfull behöver kompressorn vara.
Jag har ingen större tidspress på mig när jag använder maskinen utan vill bara att det skall funka. Nån som har testat?
Är det enbart för att plocka av och på hjulbultar hade jag köpt en 230V mutterknackare. Då kan du dock inte pumpa hjulen.....Men i alla andra avseende är det smidigarekalle_k skrev:Hej
Har lossat grövre fastrostade lb hjulmuttrar med 230v maskinen från Rusta och har aldrig varit med om att den inte orkat,däremot drar jag hjulen för hand.Som Daniel skriver är den ju mkt smidigare än att dra luftslang.Så jag är mkt nöjd med den faktiskt.
En lite billig mutterdragare och en mindre kompressor funkar att byta hjul med.
Att det skulle behövas ett fälgkors tyder i så fall på för hårt dragna bultar vilket är farligt!
Vad det gäller slangen så ska den inte vara för grov och lång för då blir det som att blåsa i ett avloppsrör...
Kort och halvgrov slnag så blir det bra.
Att det skulle behövas ett fälgkors tyder i så fall på för hårt dragna bultar vilket är farligt!
Vad det gäller slangen så ska den inte vara för grov och lång för då blir det som att blåsa i ett avloppsrör...
Kort och halvgrov slnag så blir det bra.
Jag har en BILTEMA "mutterknack" den mäktar inte alltid med om jag använder min lilla kompressor, då den har fullt tryck så kort stund och en något för tunn slang,med sämre flöde
Att en för tjock slang skulle vara till nackdel håller jag inte helt med om, när kompressorn fått upp sina 8 bar, så är det ju det i slangen också, och en "knack " behöver lite flöde.
Men den funkar, köp inte den minsta kompressorn bara
Pratar vi biltema så har dom en på 3hk/2kw , 290/230, l/minut 2300:-, som känns som det minsta alternativet
Att en för tjock slang skulle vara till nackdel håller jag inte helt med om, när kompressorn fått upp sina 8 bar, så är det ju det i slangen också, och en "knack " behöver lite flöde.
Men den funkar, köp inte den minsta kompressorn bara
Pratar vi biltema så har dom en på 3hk/2kw , 290/230, l/minut 2300:-, som känns som det minsta alternativet
När jag provade att köra fjäderpressar för bilfjädrar med lite kompressor och mutterdragare så funkade inte en 1/2" slang (kan dock inte säga hur lång den var). Blev bättre ork i maskinen med tunnare och kortare slang...
Ska du bara byta hjul så köp en med sladd istället, elverktyg alltså.
Du kommer undan med en knackare i 300 kronors klassen.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=009005 <-- den här duger gott.
Då får du iofs inte köpa någon kompressor men det får du väl helt enkelt leva med...
Du kommer undan med en knackare i 300 kronors klassen.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=009005 <-- den här duger gott.
Då får du iofs inte köpa någon kompressor men det får du väl helt enkelt leva med...
För oss som inte har aluminumfälgar så KAN bultarna fastna av helsike även om man dragit åt dem "lagom", med lagom menar jag inte knackaren på fullt ös utan relativt lätt med fälgkors. Stålfälgar fastnar som fan, särskilt på vintern/hösten då rosten kommer in i bultkonan TROTS kopparpasta
Samma visa varenda vår & höst på min bil iaf. Det är troligen saltet som hjälper till också.
Man ska inte dra åt fälgar med mutterpuffran om man inte är 100% säker på momentet eller har en "momentförlängare" e.dyl. annars riskerar man för högt åtdragningsmoment eller eventuellt för löst.
Man ska inte dra åt fälgar med mutterpuffran om man inte är 100% säker på momentet eller har en "momentförlängare" e.dyl. annars riskerar man för högt åtdragningsmoment eller eventuellt för löst.
Men man vill ha grejer, jag finner det livsnödvändigt med 2 kompressorer, med tillhörande utrustning, OCH motsvarande utrustning elektrisk också
Bättre att köpa snäppet kraftigare, än att spara 500:- och stå där och fundera på en större pjäs...
Jag hade en billig classe 230v knackare, den orkade inte alltid dra loss muttrarna, de satt som berget utan att jag dragit hårt 6 månader innan. Har nu en 18v Makita LTX 450nm knackare, den är ju 50% starkare och har inga problem med muttrarna. Knackarn använder jag inte för att dra åt, utan använder en slagskruvdragare i LTX serien för att sätta dit dom, sen drar jag för hand tills de sitter "rätt".
Swedool brukar ha drive på sin 1/2"mutterknackare Tru gear.Runt 1000:- ligger den på då.Drar betydligt bättre än de billiga knackarna.Som inte är ngt att ha(jag har en sån liggandes om nån är intresserad) Jag har att jämföra Tru gear med också ,Ingersollrand,CP och kawasaki som vi kört på firman.Tru gear är skitbra för sitt pris.Men man måste olja muttermaskinerna ofta annars pajjar dom snart. / Mats
Klicka här för att svara