Hej

Funderar på att skaffa dess skruvdragare, de ser ju onekligen smidiga ut! Någon som provat dem?

http://www.toolking.com/makita_LCT203W.aspx

I sverige så finns endast den grönaaktiga istället för de vita men på makitas webbsida står endast de vita att finna, någon som vet vad skillnaden är?

Om jag var spekulant skulle jag nog kika på kitet lct204 istället, där är skruvdragaren försedd med borrchuck istället för sexkantfäste vilket ger lite längre maskin, men den blir mycket mångsidigare. Vad gäller färgen kan jag bara referera till vad som skiljer på 18-voltsserien, och det är att bältesclipset saknas på de vita, i övrigt ska det vara samma maskin.
http://www.toolstop.co.uk/makita-lct204w-10.8v-li-ion-2-piece-kit-p6565

Som jag har förstått det så är makitas tanke att dela upp det i stil med boschs blå/gröna segment. vit=enklare, blå=för proffs.

Gilbert skrev:
Vad gäller färgen kan jag bara referera till vad som skiljer på 18-voltsserien, och det är att bältesclipset saknas på de vita, i övrigt ska det vara samma maskin.
Nja, det är lite mer än så. Den vita serien är gjort för kräsna amatören och den blå är för proffsen. Läs här:
http://blogs.toolbarn.com/brianm/2006/11/makita-18v-lithium-ion-drills-white-vs.html

Det skulle ju vara löjligt att ha en helt annan färg på samma maskin om det bara var pga. bältesclipset.....

I övrigt fattar jag inte att alla ska ha dessa små maskiner. Den enda som verkar vettig är vinkelskruvdragaren från Bosch som kommer åt vart de vanliga 10,8v maskiner inte gör. Nu måste man ju ha med sig 2 maskiner isf. lillebror inte klarar av en lite större skruv. Min LXT slagskruvdragare från Makita har samma längd på huvudet som en vanlig 10,8v bosch, men den är MYCKET starkare.

Redigerat:
screamin-daemon skrev:
Nja, det är lite mer än så. Den vita serien är gjort för kräsna amatören och den blå är för proffsen. Läs här:
[länk]

Det skulle ju vara löjligt att ha en helt annan färg på samma maskin om det bara var pga. bältesclipset.....
På själva kroppen är skillnaderna färgen och bältesclipset, specifikationerna mellan blågrön och vit är desamma för samma maskin (bdf452 HW resp S), men de vita säljs utan bälteskrok, bits och med det lilla batteriet på 1,5Ah istället för det på 3Ah som följer med de gröna vilket ger ett lägre pris till kund.. Förhållandet är identiskt mellan den vita slagskruvdragaren BTD142 och den grönblå motsvarigheten BTD140. Mina gröna LXT-maskiner har en liten tagg som gör att de inte kan ta 1,5Ah-batterierna, och jag har sett nån uppgift om att samma tagg finns på de gröna borrmaskinerna och slagskruvdragarna också, så skillnader finns, men de är inte "dealbreakers" som jag ser det.

screamin-daemon skrev:
Det med taggen går att fixa:
[länk]
Vad är nackdelen? Har också funderat på att ta bort taggen för att få in 1,5 Ah då man sparar några hundra gram på en redan förhållandesvis lätt slagskruvdragare. Men vad är det värsta som kan hända?

Binesh skrev:
Vad är nackdelen? Har också funderat på att ta bort taggen för att få in 1,5 Ah då man sparar några hundra gram på en redan förhållandesvis lätt slagskruvdragare. Men vad är det värsta som kan hända?
Batteriet blir tomt dubbelt så fort...eller hälften så långsamt..Borde inte vara nåt problem då BTD142, den vita, saknar taggen och övrigt är identisk( om det nu är en BTD140 det gäller).

Binesh skrev:
Ingenting.

Kanske man kan få problem med evt. garanti, men då ska de vara extra petiga.

Inga andra kompatiblitetsproblem alltså?

Binesh skrev:
Inga andra kompatiblitetsproblem alltså?
Kollade precis på min egen LXT 18v slagskruvdragare.. Det finns ingen tagg på denna! Dock finns det på min cirkelsåg, tigersåg och borr/skruvdragare. Det är väl tillräckligt bevis för, att det går bra att använda 1.5ah batterier på LXT

Jo tänkte på att Makita kanske inte optimerat 1,5 Ah batterierna till maskiner som äter stora mängder ström på kort tid därav spärren på tiger och cirkeln och därmed slipper batteriena riskerar ev. skador?
Min slagskruvdragare har också spärr, å andra sidan så köpte jag den i början av 2007. Kanske de utan spärr kom innan Makita hade planer för 1,5 Ah batterier?
Eller hade de spärr innan också för att hindra 14,4v batterier på 18v maskiner? Och vissa maskiner kom ut utan spärr samtidigt som lanseringen av 1,5Ah batterier? Någon som vet hur 14,4v maskiner & batterier ser ut?

Jag köpte min slagskruvdragare i februari 2008 tillsammans med min BHP451. 451 har spärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.