11 492 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Var köpa självborrande skruv med Robertson skalle?
Förut köpte jag en hel del verktyg från england och av ren nyfikenhet slant en borrjigg med. Den var av märket Dakota och det ingick 50 st skruv + långbits och borr. Sen har den blivit liggande till helt nyligen när jag tog fram den för att testa hur starkt och enkelt det blir att använda den framför att Dominofräsa. Jag blev faktiskt överraskad hur bra det blev. Problemet är att jag bara har 50 st specialskruvar med Robertsonskalle.
Frågan är om det går att få tag på sådana här skruvar i sverige?
Det finns flera märken som gör sådana här borrjiggar bla Kreg. Går det att få tag på sånna i sverige också?
Sen kan man tydligen köpa färdiga täckpluggar i olika träslag, men man kan även tillverka egna träpluggar om man har en speciell tappborr som är lång. Finns det sånna i sverige?
Eller måste man beställa igen från England?
Frågan är om det går att få tag på sådana här skruvar i sverige?
Det finns flera märken som gör sådana här borrjiggar bla Kreg. Går det att få tag på sånna i sverige också?
Sen kan man tydligen köpa färdiga täckpluggar i olika träslag, men man kan även tillverka egna träpluggar om man har en speciell tappborr som är lång. Finns det sånna i sverige?
Eller måste man beställa igen från England?
Produkter som diskuteras: "borrjigg"
Borr- och skruvjigg Wolfcraft
Jigg för dolda skruvar
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag har själv en Wolfcraft borrjigg och jag tror att det går bra med standardskruvar där. Har dock inte gjort slut på de som följde med ännu.
Jag letade ett tag efter skruv utan resultat, men fick annat att pyssla med så man kan väl säga att jag står och stampar fortfarande på ruta ett. Men då jagade jag bara Robertson skruvar. Har dock inte kollat torx utbud än,Masses skrev:
Möjligtvis har Wolfcraft skruv som passar till våra jiggar. Kolla även den här pdf-filen.
Kanske det går med den här 31-4592-7 skruven med Torx.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
För mig ser robertsonskalle ut som de skruvar man har fyrkantsbits till. Med tanke på hur mycket fyrkantsbits det går att köpa på både Hornbach och Bauhaus (jagade loxbits utan framgång) borde de ha gott om skruv med robertson/fyrkantsspår.
Robertsonspår och fyrkansspår är väl samma sak? Eller finns det olika standarder för detta?joflopp skrev:
Tycker det där ser ut som skruvarna jag köpte när jag la mitt furugolv. Dom skruvarna hade en väldigt liten skalle med fyrkants fäste. Om mitt minne inte sviker så var det spax-skruv (men det kan vara fel...) köpte dom iaf på den lokala bygghandeln (och dom var dyra..).
/Andreas
/Andreas
Jo, helt klart duger det nästan med vad som helst, bara det inte är stjärnskruvar. Torx skulle vara kalas. Behöver då endast införskaffa 100 mm Torx långbits.phl skrev:
Har hört mig för i 2 st butiker dock tydligen helt utan självaktning, för dom hade då inget. Har även googlat utan resultat. Det säger väl inte så mycket att jag inte hittar något.
Finns det någon som kan länka till en sida med dessa skruvar vore jag tacksam.
Edit: Orginalskruven är 1 1/4" lång. Det motsvarar ca 30 mm på svnska
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Skulle vara självborrande och även ska den vara ogängad ca 15 mm närmast skallen. Annars ser ju skallen helt riktig ut sånär som att det inte är Torx.Gilbert skrev: