Förut köpte jag en hel del verktyg från england och av ren nyfikenhet slant en borrjigg med. Den var av märket Dakota och det ingick 50 st skruv + långbits och borr. Sen har den blivit liggande till helt nyligen när jag tog fram den för att testa hur starkt och enkelt det blir att använda den framför att Dominofräsa. Jag blev faktiskt överraskad hur bra det blev. Problemet är att jag bara har 50 st specialskruvar med Robertsonskalle.

Frågan är om det går att få tag på sådana här skruvar i sverige?
Det finns flera märken som gör sådana här borrjiggar bla Kreg. Går det att få tag på sånna i sverige också?
Sen kan man tydligen köpa färdiga täckpluggar i olika träslag, men man kan även tillverka egna träpluggar om man har en speciell tappborr som är lång. Finns det sånna i sverige?

Eller måste man beställa igen från England?

Jag har själv en Wolfcraft borrjigg och jag tror att det går bra med standardskruvar där. Har dock inte gjort slut på de som följde med ännu.

Snorunge skrev:
Sen kan man tydligen köpa färdiga täckpluggar i olika träslag, men man kan även tillverka egna träpluggar om man har en speciell tappborr som är lång. Finns det sånna i sverige?
Clas Ohlson har tappborrar.

se38005 skrev:
Clas Ohlson har tappborrar.
Jo jag vet men i mitt fall ska det vara 3/8" i diameter och 52 mm långa pluggar. Classes minsta är 15 mm. Det är där problemet ligger. Sverige har ju utrotat tum.

Snorunge:
Har du hittat några skruvar som passar än? Köpte oxå en KREG jigg från England men har inte haft tid att prova den dock

Masses skrev:
Har du hittat några skruvar som passar än? Köpte oxå en KREG jigg från England men har inte haft tid att prova den dock
Jag letade ett tag efter skruv utan resultat, men fick annat att pyssla med så man kan väl säga att jag står och stampar fortfarande på ruta ett. Men då jagade jag bara Robertson skruvar. Har dock inte kollat torx utbud än,

Möjligtvis har Wolfcraft skruv som passar till våra jiggar. Kolla även den här pdf-filen.
Kanske det går med den här 31-4592-7 skruven med Torx.

Redigerat:
För mig ser robertsonskalle ut som de skruvar man har fyrkantsbits till. Med tanke på hur mycket fyrkantsbits det går att köpa på både Hornbach och Bauhaus (jagade loxbits utan framgång) borde de ha gott om skruv med robertson/fyrkantsspår.

joflopp skrev:
För mig ser robertsonskalle ut som de skruvar man har fyrkantsbits till. Med tanke på hur mycket fyrkantsbits det går att köpa på både Hornbach och Bauhaus (jagade loxbits utan framgång) borde de ha gott om skruv med robertson/fyrkantsspår.
Robertsonspår och fyrkansspår är väl samma sak? Eller finns det olika standarder för detta?

Tycker det där ser ut som skruvarna jag köpte när jag la mitt furugolv. Dom skruvarna hade en väldigt liten skalle med fyrkants fäste. Om mitt minne inte sviker så var det spax-skruv (men det kan vara fel...) köpte dom iaf på den lokala bygghandeln (och dom var dyra..).

/Andreas

Grabber har skruvar som liknar de du beskriver sarebro. Jag tror dock inte de är bra till pocket holes ;(

För att utesluta missförstånd. Orginalet från england ser ut så här.

• Robertson.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spets.jpg
  • Pocket Screws, #8 Coarse, Washer Head.jpg
Redigerat:
Duger det inte med vilken skruv som helst som är självborrande och har platt skalle med ungefär samma diameter? Vilken järnhandlare som helst med självaktning borde kunna trolla fram det kan man tycka.

phl skrev:
Duger det inte med vilken skruv som helst som är självborrande och har platt skalle med ungefär samma diameter? Vilken järnhandlare som helst med självaktning borde kunna trolla fram det kan man tycka.
Jo, helt klart duger det nästan med vad som helst, bara det inte är stjärnskruvar. Torx skulle vara kalas. Behöver då endast införskaffa 100 mm Torx långbits.
Har hört mig för i 2 st butiker dock tydligen helt utan självaktning, för dom hade då inget. Har även googlat utan resultat. Det säger väl inte så mycket att jag inte hittar något.

Finns det någon som kan länka till en sida med dessa skruvar vore jag tacksam.

Edit: Orginalskruven är 1 1/4" lång. Det motsvarar ca 30 mm på svnska

Redigerat:
skulle det kanske funka med montageskruv? Inte en träskruv egentligen, men konstruktionen med den platta skallen är ju rätt för ändamålet
312863_X_2007-06-26_093411_380.jpg

Gilbert skrev:
skulle det kanske funka med montageskruv? Inte en träskruv egentligen, men konstruktionen med den platta skallen är ju rätt för ändamålet
[bild]
Skulle vara självborrande och även ska den vara ogängad ca 15 mm närmast skallen. Annars ser ju skallen helt riktig ut sånär som att det inte är Torx.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.