Vad gäller storlek på kondensator så är laddningen proportionell mot spänningen,så genom att ni nu nyttjar dubbla spänningen behöver kapacitansen bara vara hälften.
Storleken är nog inte så kritisk men är ni osäkra så välj en på 470uF så matchar den originalet.

Vad gäller varistor ser den platta gröna komponenten bortom kondensatorn misstänkt ut.

Sådana switchade konstruktioner som denna är ofta inte så känsliga för moddning som
föreslagits här, dock måste de två nämnda delarna uthärda 230V topplikriktad spänning så
som era kollegor på andra sidan kölen konstaterat.

ClasseClas
GK100 skrev:
...
Vad gäller varistor ser den platta gröna komponenten bortom kondensatorn misstänkt ut.

....
Gissar att varistorn är den krympslangade komponenten som sitter mellan anslutningskablarna på nedersta högra bilden i hahels post.

Hej

Jag har ett par makita 110V laddare och en stor 110v-220 V trafo så jag klarar mig.
Dock så vore det verkligen värt besväret att slippa trafon.

Min 110V erfarenhet är dock så att isolationsavstånden är sämre.
Körde en 110V skarvsladd till 2 lapor (köpta i USA) på 220V med våra glödlampor.
Det gick ett tag sedan exploderade skarvkontakten (öppnade kontakten och konstaterade överslag).
Nu är jag synnerligen restriktiv med att använda högre spänning än specat.
Finns denna risk med dessa laddare om man moddar dem?

Mvh

Peter

Borde ju inte vara någon större skillnad, bör ju vara dyrare att använda olika komponenter till att bygga 2 olika laddare än att byta ut några enskilda delar för att ändra voltantalet.
Sen är det samma beteckning på 110v och 230v, dc18ra heter båda så det kanske talar om att det är i stort sett samma komponenter i båda.

Se till att byta hela nätsladden och inte bara stickproppen då kanske den sladden inte klarar 230v.

Jag blir lite snurrig av alla inlägg

Om jag försöker summera förvandlingen från 110 v til 220 v så behöver jag byta:
- 2 kondingar (Bipolära?)
- VRD-motståndet
- Lysdioden
- Nätsladden

Allt till en kostnad av ca 100:- per laddare?

Frohike, du verkar vara kunnig inom området.
Kan du vidimera?

MVh

Peter

Snailman
ser mönsterkortet likadant ut för 110voltsmodellen som för 220voltsmodellen?

det har isåfall inte jag kunnat se av eventuella bilder här?

Det du säkert inte behöver byta är nätsladden, om den inte är av dålig kvalite
rent "mekaniskt" men då fungerar den inte för 115 VAC heller.
Men för att bli av med USA-pluggen kan man ju byta till ett sladdställ som passar här.

Nästa del som är svårt att se behov av byte är lysdioden, kan inte vara så om
det inte är någon konstig koppling direkt vid inkommande matning till den.

Det ni måste byta är kondensatorn(erna), dessa måste tåla ca 400V minst 325V.
VDR kan man klara sig utan, men bäst är att byta även denna till en på 250V,
det viktiga är att identifiera den så att man kan klippa bort den om man inte byter.
Den brinner snabbt annars och kan skada andra delar i den vevan.

Märker att jag måste plocka hem min egna laddare som är på utlåning :) Måste ju själv bygga om min..

Snailman skrev:
ser mönsterkortet likadant ut för 110voltsmodellen som för 220voltsmodellen?

det har isåfall inte jag kunnat se av eventuella bilder här?
Det har inte funnits några detaljerade bilder på kretskorten, i #30 så krev jag att min laddares komponentlayout verkar stämma med screamin-deamons 230v laddare.

Det verkar finnas minst två olika layouter på kretskort, då länken ovan till en norsk sida visade en laddare med en annan layout.

Jag skall försöka fixa en bild av lödsidan på min 110v laddare.

Jag har en svensksåld (240V) DC18RA laddare över som jag kan sälja om någon är sugen?
jag har tyvärr inget mer en en laddare......

MVH

hahel skrev:
Det har inte funnits några detaljerade bilder på kretskorten, i #30 så krev jag att min laddares komponentlayout verkar stämma med screamin-deamons 230v laddare.

Det verkar finnas minst två olika layouter på kretskort, då länken ovan till en norsk sida visade en laddare med en annan layout.

Jag skall försöka fixa en bild av lödsidan på min 110v laddare.
Det kan inte vara så att nån av bilderna, då troligtvis den norska, visar en DC18SC, den äldre långsammare laddaren?

Står även på den norska sidan att författaren till hur man skall göra fick reda på efter att det fanns 2 olika varianter på kretskort.

Ser man i reservdelslistan finns det även där 2 olika kort som heter samma..

Hi guys from Greece the different with Norwegian model is tha the norvegian model is dc18ra s diffrent pcb from dc18ra t
Dc18ra S is easy to mod but dc18ra T is hard has any modded ??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.