5 522 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Kabelskalare
Fast skalaren du rekommenderar har ju inga fördelar om man vill skala mitt på en kabel. Jag brukar använda en vass kniv. Rätt ofta går det att med en vass brytbladskniv att skära längs med ledaren och fläka upp isoleringen. Sedan är det lättare att klippa av isoleringen. Risken att skada kardelerna blir då mindre än om man först försöker skära igenom isoleringen runt om hela kabeln.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Denna funkar bra att skala inne på en kabel iom att den har spiralskärning som ett alt. Skär först två raka snitt ställ om till spiral skär bort mellan dom raka och linda av. Inte billig men riktigt bra om man ska skala mycket kabel.
Abiko TOR 4320-0650 .
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
Abiko TOR 4320-0650 .
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
Går utmärkt med en vanlig morakniv, elektrikerkniv med kort blad ännu bättre om det är trångt.
vad rä det för kabel som ska skalas? Spontant svarar jag som många andra, "elektrikerkniven", men kräver viss vana/känsla. I annat fall föreslår jag jokari avskalare. Den "trär" du över kabeln, ställer knivdjupet och drar... googla "jokari" s hittar du den nog.
Går faktiskt utmärkt. Har gjort det måååånga gånger vid larminstallationer och liknande i bilar då jag bara hänger på den på kabeln och trycker till. Höjet pressas då isär och jag får en lagom plats att ansluta en extra kabel.phl skrev:Fast skalaren du rekommenderar har ju inga fördelar om man vill skala mitt på en kabel. Jag brukar använda en vass kniv. Rätt ofta går det att med en vass brytbladskniv att skära längs med ledaren och fläka upp isoleringen. Sedan är det lättare att klippa av isoleringen. Risken att skada kardelerna blir då mindre än om man först försöker skära igenom isoleringen runt om hela kabeln.
Brukar dela kardelerna med en spets från multimetern sticka in kabeln där, vira, löda och sen vulkaniserande eltejp på det. Det brukar hålla.
Behöver man mer fri kabelyta än vad man får av elasticiteten av kabelhöljet så brukar jag ändå dela med denna och sen använda en avbitare eller en brytbladskniv för att få bort resten. Kabelkniv fungerar möjligen på fåtrådig eller enkelledare, för mig som oftast jobbar med mångtrådiga ledare så får jag iaf med mig lite väl mycket kardeler.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Klicka här för att svara