hej!

Hade tänkt köpa på mig lite borrar eftersom jag börjar bli less på att bara "nöta":-)
Vad ska man köpa? Märke? Sats eller separata borrar? Helst så prisvärt som möjligt men absolut inget skräp
Har i första hand tänk köpa metall och träborrar så tacksam för alla tips till detta!
 
H
Borrsats blir billigare än en och en.
Kvaliteten beror på vad du ska borra . Trä kan du borra med ett tillplattat rundjärn eller en spik medan stål kräver borrar av hög kvalitet. Till mässing , aluminium och plast behövs inte heller så bra borrar.
Jag föreslår en uppsättning billiga borrar till mjukare material och en uppsättning bra snabbstålsborrar för stål.
Synd att bryta av en dyr snabbstålsborr när man håller på med någonting i trä!
 
Köp ett set med bra borr och ersätt trasiga med lösa borrar från järnaffären när de går sönder.
När jag rensade lite i verkstan för några år sedan hittade jag 9 borrsatser som alla saknade 3-4 borr och resten var i princip oanvända. Och det var alltid samma storlek som fattades.
Jägans vilket slöseri med både resurser och pengar.
Nu köper jag bara lösa borr, så slipper jag släpa hem en massa borr som man kanske aldrig behöver.
Dessutom tycker jag att lösa(dyra) borrar är mycket bättre än de man får med i setten, såvida det inte är ett dyrt proffssett.
När det gäller borr så får man oftast vad man betalar för! Jag har rätat ut ett antal billiga borr när de har huggit fast och sånt ska inte kunna hända med ett bra snabbstålsborr i en handborrmaskin.
Ps. Glöm inte att pruta tills du kräks när du handlar borr på järnaffären, de har bra påslag på såna prylar.
De flesta drar av 25% utan tjaffs bara man nämner att man vill ha rabatt. Företaget jag jobbar för har 80% rabatt... Nästan så att de skäms för sina priser ibland när man skall handla och frågar om priset.
 
Vad du bör ha för borr beror lite på hur/vad du pysslar med.

Själv ser jag på det ungefär såhär.

För järn/metaller:
1 st riktigt fint set med borr, exempelvis dormer. 135 graders spets, krysslipade. Gärna extra korta borr ( mindre risk att borren bryts, eller vobblar i klena dimensioner samt biligare) eftersom jag sällan behöver så stora borrdjup. Detta set använder jag enbart i pelarborrmaskin, där det känns som att de oftast får arbete i bra vinkel mot materialet, med lämplig hastighet och matning.

Alternativet här är ett set med borr med morsekona, fast det antar jag inte är aktuellt i detta fall.


allmänt bruk:
1 sats med borr 1-13mm av hög kvalitet. 135 grader och krysslipade. Dessa följer med överallt, för borrning i trä, gips och metall i diverse sammanhang. Se till att ha en ordentlig plåtask till dessa som tåler att användas/kastas runt.


flatborr
En uppsättning flatborr/centrumborr är ett billigt sätt att skapa sig goda möjlighet att ta upp större hål i trä. Är som sagt relativt billiga, och finns ofta i långt utförande. Hade jag köpt nya borr idag hade jag enbart köpt de storlekar jag vet att jag kommer att använda. Mindre storlekar hade blivit av "spiralborr-med-träspets"-typ. Flatborr är dock bättre för att skapa aningen svängda hål. Brukar om jag har förstått det rätt vara populärt bland elektriker. Man kan slipa dem hyfsat själv, utan specialjiggar etc.

"Spiralborr-med-träspets"
Skär snabbt och ger ett mycket fint resultat. Kan ej slipa själv (såvitt jag vet), och dessutom oerhört känsliga för spik. Jag använder ett festool-set med centrotec-fäste vilka är otroligt bra, rekommenderas om du har en festool skruvdragare.

cylinderborr
Borr för trä, kanske speciellt uppskattade för finsnickeri. Ger mycket fina kanter kring hålet. Dessa diskuterades för inte så länge sen: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106662-titta-pa-zobo-i-sverige.html

"Fräsborr"
Se på clasohlson.se artikelnummer 30-8732. Är tänkt att både kunna borra och fräsa i metall. Vet inte riktigt hur bra de är i verkligheten, men konceptet verkar smart. Någon som har använt dessa mycket och kan kommentera?

"träfräsborr"
Se på clasohlsson.se artikelnummer 30-9665. Som någon sorts blandning mellan ett flatborr och ett cylinderborr. För trä enbart. Riktigt trevliga att borra (inte sådär toppen att fräsa med dock) med tycker jag, även om kvaliten inte riktigt är top notch på Clas ohlsons borr. Lätt att göra svängda hål o liknande.

Hålsågar
För större hål. Finns i HSS bimetall för järn/metaller, eller med hårdmetallbeläggning/tänder för i princip alla material, diamantbeläggning för tegel, betong etc. Det finns också speciella hålsågar speciellt för gips.


EDIT: Dewalts extreme II borr är rätt trevliga för metall. Det är nog den enda fördelen. I övrigt är de alldeles för dyra, omöjliga att slipa själv och helt otroligt värdelös i trä.
 
Redigerat:
När det gäller metallborr så har Ghüring en modell som heter Tin-Tip som är ett av dom mest prisvärda borren för allmänn borrning, rekomenderas varmt!
 
holmertz skrev:
Trä kan du borra med ett tillplattat rundjärn eller en spik
Visst, du kan bränna hål i trät med gassvetsen också men det är inte särskilt smart det heller.

Metallborrar är också kasst till trä, hålkanterna blir fula, det går ganska sakta och spåntransporten fungerar dåligt..

Köp riktiga träborrar, Kolstål om du borrar lite, snabbstål om du borrar mer och hårdmetall om du borrar mycket i hårda abrassiva tropiska träslag. Kvistborr för korta och stora hål eller spiralborr för långa hål.

Enda tillfället jag använder flatborr är om jag tror att det är stor risk att borra i spik eller något annat som skadar borren. Det enda som är bra med flatborr är priset, i övrigt är det skräp.

Vill du ha udda dimensioner kan du köpa här: http://www.fine-tools.com/bohr.htm

Försök hitta en 11mm träborr på ett svenskt byggvaruhus...
 
Redigerat:
Eld skrev:
Enda tillfället jag använder flatborr är om jag tror att det är stor risk att borra i spik eller något annat som skadar borren. Det enda som är bra med flatborr är priset, i övrigt är det skräp.
Själv använder jag flatborr flitigt, pga borrar i reglar o dyl, ibland behöver man svänga lite, samt att man ibland stöter på diverse saker.

Det är skillnad på kvalitet när det gäller flatborrar, man får vad man betalar för.

Hamnade med lite flatborrar från Jula när jag var där senast. Använde dem när jag skulle borra igenom en 45 regel av god kvalitet. Första borren kom halvvägs, sen gick den av i godset, den andra borren förlorade skärpan nästan omdedelbart, samt blev vriden. Hade fortfarande inte kommit igenom reglen.
Då blir man förbannad på skräp.

Tog och hämtade mina bachoflatborrar, inga problem längre.
 
H
Nu var det väl spiralborrar frågan gällde i ena fallet.

För trä är det väl väldigt mycket beroende på vad man ska göra.
 
Redigerat:
Alltid bra med en stor sats lågprisborrar iallafall, rätt vad det är så borrar man i spik, eller går ner i betongen, eller bryter av den när pallen man står på glider undan, osv,

Biltemas "dyrare" lågprissatser räcker ofta länge..har inte slitit ut dem innan jag slarvat bort dem..

Metallborr hade någon nämnt Guhring,
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.