11 321 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Kan Black&Decker BDL170B vinkellaser rita i taket?
Jag har inte fått den än så jag kan inte säga något om varken funktion eller avgifter ännu. Om du testar den mot Julas billiga mottagare är jag tacksam om du återkommer med resultatet.
Jag funderade även på B&D LZR6TP. Tveksamheter vid användning utomhus och lite sämre noggrannhet gjorde att jag valde ILM-XT i stället.
Jag funderade även på B&D LZR6TP. Tveksamheter vid användning utomhus och lite sämre noggrannhet gjorde att jag valde ILM-XT i stället.
Första helgens arbete med lasern och jag är nöjd. Det lilla "multistativet" Går att ställa, fästa med kardborre, magnet m.m. och funkar bra. Jag drog fast fästet med kardborrebandet på en 45-regel och ställde den mot väggen. Man såg linjen tydligt trots en 500w bygglampa mot väggen. Bra noggrannhet enligt specen, men jag har inte kontrollerat den ännu. Jag fick dock ingen specifikation på kostnaderna (tog den mot postförskott) och manualen var en liten lapp i A6-format. Lite fattigt, men apparaten är dock så enkel att det behövs inte mycket mer. Framåt våren ska jag komplettera med en mottagare för lite utomhusarbete. Ska grovavväga tomten och rikta en altan till att börja med. Totalt sett mycket nöjd.
Samma här, jag har jobbat med den i helgen (satt väv i ett snedtak som går från golvet och hela vägen till nock i stort sett) och är också mycket nöjd. Manualen var ju inte fet, men det stod ju allt man behöver, det finns ju trots allt bara två knappar..
Vad gäller kostnaderna så fick du väl en orderbekräftelse per mail, där har du nog din spec.
Vad gäller kostnaderna så fick du väl en orderbekräftelse per mail, där har du nog din spec.
Drogen: Kommer nog inte testa jula billiga mottagare, fyndade en David White mark 2 xl (som är ett cst-berger märke och samma som lasermark) ny i kartong med mottagare på tradera för blott 560 kr! Bara den mottagaren kostar ju typ 2400!
:eek:
Det har dom, av eget märke typ.Mikael_L skrev:
Ritar kors rakt fram + kors i taket. kostar 595:-
Hittar fler och fler användningsområden för laser. Har satt kabellister fritt i tak och på vägg. Skitsmidigt att låsa lasern "ur våg" och slå ett streck mellan två punkter. Pendlat ner takarmaturer, monterat div, inredning i samma höjd m.m. m.m.
Har dock upptäckt ett par problem. Min ILMXT linjelaser startar inte ibland trots att den står i våg. Om jag skakar den lite lätt kan det hjälpa. Det är precis som något skydd för att kunna starta den "ur våg" inte släpper. Eller tar det en stund innan man kan tända den? Har meddelat leverantören men inte fått svar än.
Dessutom är an bra laser värdelös (nja, nästan i alla fall...) utan ett bra stativ. Jag har pulat med kardborreband, magneter, ministativ m.m. men det tar tid och vinsten med laser försvinner delvis. En tripod som går att höja rejält och ett golv/tak -stativ underlättar massor. Ett tips är att räkna med det när man budgeterar för laserinköp...
Har dock upptäckt ett par problem. Min ILMXT linjelaser startar inte ibland trots att den står i våg. Om jag skakar den lite lätt kan det hjälpa. Det är precis som något skydd för att kunna starta den "ur våg" inte släpper. Eller tar det en stund innan man kan tända den? Har meddelat leverantören men inte fått svar än.
Dessutom är an bra laser värdelös (nja, nästan i alla fall...) utan ett bra stativ. Jag har pulat med kardborreband, magneter, ministativ m.m. men det tar tid och vinsten med laser försvinner delvis. En tripod som går att höja rejält och ett golv/tak -stativ underlättar massor. Ett tips är att räkna med det när man budgeterar för laserinköp...
Svarar mig själv eftersom Geonic svarade på min fråga inom en timma (bra service). ILMXT ska alltid starta, oavsett om den står i våg vid utgångsläget eller inte. Skilnaden är att den startar med blinkande linje i så fall. Uppmaningen från Geonic var att skicka in den för reparation eller utbyte.
Hmm skumt, min går som en klocka. jag kan dock tänka mig att betterierna som jag vill minnas var lite småknöliga att få i kan vara boven i dramat. Kolla så det inte är dålig kontakt mellan bleck-batterier. (eller skicka in den)
Ett stativ är verkligen en bra grej, eftersom den har standardgänga så klarar man sig ju med ett billigt stativ eftersom instrumentet inte väger så mycket. Lite overkill med ett 12-kilos Sachtlerstativ!
Har dock endast kört seriöst med lodlinjen ännu utan stativ, den ritar ju så grymt mycket uppåt/bakåt så man blir ju alldeles glad!
Ett stativ är verkligen en bra grej, eftersom den har standardgänga så klarar man sig ju med ett billigt stativ eftersom instrumentet inte väger så mycket. Lite overkill med ett 12-kilos Sachtlerstativ!
Batterierna kan vara värt att kolla. Jag kommer ihåg att det var väldigt tajt att få dit dom. Själv har jag mest använt våglinjen. Har inrett en frisersalong med flera identiska platser så det har varit kanon med lasern men ett dj-vla hattande att hitta en nivå att fästa lasern på som stämmer där krokar, speglar, hyllor, lampor, uttag o.s.v. ska sitta. Ett lättjobbat stativ hade varit guld.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden