1 739 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Abranet i Göteborg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Någon vet en verktygshandel i Göteborgstrakten som har fullt sortiment med Mirkas Abranet? Jag köpte ett grundkit på Hornbach och blev väldigt nöjd med detta verktyg. Framför allt för mellanslipning av snickerimålade ytor.
Tyvärr har bygghandlarna bara 80, 120 och 150-korns Abranet. Behöver åtminstone 240 och letar därför en annan ÅF.
Tyvärr har bygghandlarna bara 80, 120 och 150-korns Abranet. Behöver åtminstone 240 och letar därför en annan ÅF.
Kolla Prevex, Jicon, Alcro-Beckersbutikerna.
Inga svar, men iaf förslag.
Inga svar, men iaf förslag.
Nyfiken... handjagar du eller har du monterat en rondell på befintlig maskin?Johan Gunverth skrev:Någon vet en verktygshandel i Göteborgstrakten som har fullt sortiment med Mirkas Abranet? Jag köpte ett grundkit på Hornbach och blev väldigt nöjd med detta verktyg. Framför allt för mellanslipning av snickerimålade ytor.
Tyvärr har bygghandlarna bara 80, 120 och 150-korns Abranet. Behöver åtminstone 240 och letar därför en annan ÅF.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
"Handjagar" med Mirkas egna hållare som är dammsugaransluten. Jag är relativt misstänksam mot "nya revolutionerande lösningar", men denna funkar riktigt bra. Framför allt för mig som bor mitt i det som skall slipas.Nimajneb skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Du har inte den med skaft på? Är lite sugen att köpa en sån, men har ingen dammsugare dock. Suger den fast i väggen?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Blir det lättare att slipa spacklet, eller är det som en slipkloss, fast med dammsugning?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Slipkloss med dammsugning och ett bra grepp. Jag märker att slipytan inte kloggar igen när man slipar hyfsat nylackad alkydoljefärg. Det är väldigt bra. Har än så länge bara använt en enda 150-kornsduk för kanske 30 timmars arbete. Den slits inte överhuvudtaget. Det är mest att man revar upp den när man kör på vassa och skärande kanter.5.2 racing skrev:
Har du testat att slipa sandspackel med den?
Jag har bara testat den på en liten hörna med 120-duk, och jag upplevde det som att den tog mycket hårdare än en ett vanligt 120-korns slippapper. Är det bara ovana det beror på, eller upplever du det som att Abranet-dukarna tar hårdare? Just när det gäller spackel gäller det ju att vara lagom lätt på handen och det kan mycket väl vara så att man behöver träna upp "känslan", vilket jag inte hann på min lilla testkörning.
Dammsugaren var tillkopplad under mitt lilla test, och jag måste säga att jag blev smått imponerad över hur dammfritt det blev. Alldeles underbart...
Jag har bara testat den på en liten hörna med 120-duk, och jag upplevde det som att den tog mycket hårdare än en ett vanligt 120-korns slippapper. Är det bara ovana det beror på, eller upplever du det som att Abranet-dukarna tar hårdare? Just när det gäller spackel gäller det ju att vara lagom lätt på handen och det kan mycket väl vara så att man behöver träna upp "känslan", vilket jag inte hann på min lilla testkörning.
Dammsugaren var tillkopplad under mitt lilla test, och jag måste säga att jag blev smått imponerad över hur dammfritt det blev. Alldeles underbart...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Lika bra som med sandpapper och slipkloss minus slipdamm.Daniel_N skrev:
Jag håller just nu på med listverken i hallen (pärlspont, breda lister, 20 cm fönstersmygar i massiv fur, spackla-slipa-spackla-slipa-måla-slipa-måla, m.m.). Det känns rätt skönt att kunna röja på utan att sprida en massa slipdamm i huset och att bara köra på utan att mellanstäda.
Det blir dock kvar en mycket tunt skikt slipdamm på ytan. Stryker man med händerna över ytan märks det. Inget som virvlar omkring dock.
Klicka här för att svara
