Mikael_L
Tja...
Då har jag beställt en RN46-1 då! :) + en 16 gauge nibbler.

Jag kan väl rapportera hur allt gick sedan, i den klistrade import-tråden.

Det fanns ett fält där man kunde skriva in "special instructions". Jag blev sugen att skriva att dom skulle ta ut verktygen ur förpackningarna, smutsa ner dom och skicka dom väldigt anonymt... :o :D

Har skjutit en jävla massa spik med RN46. Helt klart en skön picka att skjuta med, väger knappt nåt, liten rekyl och smidig djupinställning. Det stora minuset är enligt mig att den saknar spikstyrning, vilket ibland resulterar att spiken viker sig (Motek-spik).

Detta är dock mest ett problem på takbyten, då inbrädningen glesat lite och man träffar nära/i sponten, även områden som är lite "mjuka" kan ställa till problem. Nybygge fungerar bättre, men det händer att spiken går snett. där med.
Nu är ju inte detta nåt problem om man använder papp med klisterkant och spikar dolt :)

Angående spikstyrningen: Enligt Motek så kan de, om de vill fixa fram spikstyrning från Bostitch. Anledningen till att man inte gör det är tydligen att man misstänker att man i framtiden kommer fästa underlagspappen med klammer. De syftar troligtvis på de nya lätta underlagsdukarna, typ Icopal Flexilight (som dock så vitt jag vet ej får fästas med klammer)... Jävla ruttet sätt att resonera enligt mig, speciellt när de är duktiga på att ta betalt för sin spik. :mad:

Är det någon som använder papppistolen till annat? tex byggfolie, vindpapp, mm?

använder den till masoniten till luftningen , byggfolie ibland (mest häfthammare) , ute gips , 4,5 mm minerit mm mm

allt för att slipa spika för hand och skruva

Det går att spika allt som är lite tunnare. Men eftersom spiken är relativt dyr så känns det onödigt att spika sånt som lika gärna kan klamras, som folie och plast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.