Min gamla Hilti har lämnat in för gott, och jag har nu fått vettiga priser på Bosch samt Milwaukees skruvdragare med slagfunktion, både 14V och 18V.

Slagfunktionen är ngt jag vill ha i maskinen trots att jag har förstått att den inte är ngt vidare.

Som hobbypulare vill jag ha en smidig o ganska liten maskin, och efter att ha varit och känt på Bosch:s GSB 18 V-LI samt Milwaukees Hd18Pd, cd18pd, tyckte jag att trots kvaliten hos Milwaukeen, så kändes den alldeles för klumpig o tung för mig. Boschen var betydligt lättare och kändes mkt smidigare.

Nu vet jag ju att Milwaukee är bra grejor, Bosch har jag ingen erfarenhet av.

Vad tycker ni, vilken ska jag välja? O ska jag ta 18V eller 14V?

Mvh

Ett förtydligande bara, är du ute efter en slagskruvdragare eller en skruvdragare med slagborr..?

O du vill ha en riktigt bra 18 v maskin med slag kan jag rekommendera Makita Bhp 452, lätt och mkt bra balans samt urstark.
Jag tycker att slagborren får obefogat dålig kritik på det här forumet, den funkar utmärkt till mjukare material som tegel, lättbetong m.m och det var nog aldrig tänkt att dem ska användas till bergborrning... :)

Jag skaffade en skruvdragare med slagfunktion, vilket jag smått ångrar idag, den extra mekaniken gör en redan tung DeWalt ännu tyngre. Jag hade satsat på två separata maskiner, en skruvdragare och en borrhammare.

Har också Makitan men inte tycker jag den är speciellt klumpig bara för att den har slagverk. Visst är LXT 14,4:an mycket lättare och smidigare, men den har mindre batteri också.

452:an är riktigt trevlig att ta fram när det blir stora dosfräsar eller grova hål i tryckt som skall borras.

Men vad tror ni om Boschen då?? Den ligger ju i samma viktklass som Makitan.

Och sen ett förtydligande: Jag är ute efter en skruvdragare med slagborr!

Skippa slagborr, köp en vanlig skruvdragare och komplettera med den billigaste borrhammare du kan hitta. Den kombinationen ÄR bättre än skruvdragare med slagborrningsfunktion.

End skrev:
Skippa slagborr, köp en vanlig skruvdragare och komplettera med den billigaste borrhammare du kan hitta. Den kombinationen ÄR bättre än skruvdragare med slagborrningsfunktion.
Köp Makitan som inte är ett dugg klumpig så har du en maskin som klarar jobbet i 80% av fallen, såvitt du inte bor i ett hus där alla väggar är blåbetong.:P
Boschen är säkert lika bra den;)

Jag har använt min borrhammare <3 ggr det senaste året men slagfunktionen i min skruvdragare flera gånger bara den senaste månaden. Tycker det är värt mkt bara att slippa bök med skarvsladdar m.m.

Slagborr funkar i tegel, leca och liknande men den är närmast chanslös i betong. Nu säger inte TS vad h*n har för hus/arbete men är minsta lilla betong involverad så är det lika bra att investera i en borrhammare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.