10 514 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Dåliga tvingar av märket Cocraft från Clas Ohlson
Hej!
Jag köper nästan uteslutande kvalitetsverktyg men ni vet hur det är. Ibland känner man sig lite snål och tror man kommer undan med budgetalternativen...
Senaste missen är tvingar från Clas Ohlson av märket Cocraft.
Jag köpte sex stycken och har efter någon veckas användning dragit sönder två stycken. Nej, jag är inte sveriges starkaste man. Jag jobbar med data.. :blushing:
Hur som helst så släpper plasthandtaget från skruven som drar åt själva tvingen, så handtaget roterar och ingenting händer.
Jag tog då bort handtaget och fann att toppen av skruven, som går in i handtaget, är rund och räfflad. Det är bara räfflorna (och eventuellt lim) som hindrar handtaget från att rotera runt. Handtaget är gjord av mjukplast och det var fullt med plastspån i hålet där skruven ska sitta.
Jag tittade på mina gamla bahcotvingar och där sitter en nit rakt igenom handtaget och skruven och hindrar därmed effektivt handtaget från att rotera fritt.
Det verkar vara utförsäljning av tvingarna och förhoppningsvis så utgår de från sortimentet.
Jag köper nästan uteslutande kvalitetsverktyg men ni vet hur det är. Ibland känner man sig lite snål och tror man kommer undan med budgetalternativen...
Senaste missen är tvingar från Clas Ohlson av märket Cocraft.
Jag köpte sex stycken och har efter någon veckas användning dragit sönder två stycken. Nej, jag är inte sveriges starkaste man. Jag jobbar med data.. :blushing:
Hur som helst så släpper plasthandtaget från skruven som drar åt själva tvingen, så handtaget roterar och ingenting händer.
Jag tog då bort handtaget och fann att toppen av skruven, som går in i handtaget, är rund och räfflad. Det är bara räfflorna (och eventuellt lim) som hindrar handtaget från att rotera runt. Handtaget är gjord av mjukplast och det var fullt med plastspån i hålet där skruven ska sitta.
Jag tittade på mina gamla bahcotvingar och där sitter en nit rakt igenom handtaget och skruven och hindrar därmed effektivt handtaget från att rotera fritt.
Det verkar vara utförsäljning av tvingarna och förhoppningsvis så utgår de från sortimentet.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
10 års garanti!?!
Då är det väl bara att hämta nya, alternativt få pengarna tillbaka om de utgått.
Då är det väl bara att hämta nya, alternativt få pengarna tillbaka om de utgått.
Fram med borrmaskinen då. Fast du kan ju prova att byta in ett par gånger, förr eller senare lär ju Classe få slut på dom och ge dig nåt bättre.carl-johan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Hur är själva tvingen, bortsett från handtaget? Tål de att dras åt, om handtaget sitter fast, eller sviktar de i materialet?
Ser att de är utgående och nedsatta och man får aldrig för många tvingar. Så är tvingen bra kan man ju borra i sprint själv. Men flexar de och inte tål att dras åt kan det kvitta...
Ser att de är utgående och nedsatta och man får aldrig för många tvingar. Så är tvingen bra kan man ju borra i sprint själv. Men flexar de och inte tål att dras åt kan det kvitta...
Har två stycken såna där, köpte de mest som komplement till snabbtvingarna jag har..eftersom man som sagt alltid behöver ett par tvingar mer än vad man har... tycker de är helt ok för priset, har dock inte pressat dem till max än, men för normal press har de funkat så här långt. Tycker generellt att skruvtvingar i lågprissortimentet funkar rätt bra, jämfört med lågpris-snabbtvingar iallafall
Jag köpte 12 st när dom sänkte priset och är ganska nöjd än så länge. Inte riktigt lika stumma som mina Bessey, men dom böjer sig heller inte alls som mina gamla billiga tvingar från Classe (som jag också köpte utgående på rea).
Jag har vid flera tillfällen dragit åt dom allt vad jag kan, och ännu har inget handtag släppt för mig. Det kanske var ett måndagsexemplar som TS råkade ut för?
Är det någon som har den nya versionen av Cotech-tvingarna och kan säga om infästningen är bättre på dom?
/fth
Jag har vid flera tillfällen dragit åt dom allt vad jag kan, och ännu har inget handtag släppt för mig. Det kanske var ett måndagsexemplar som TS råkade ut för?
Är det någon som har den nya versionen av Cotech-tvingarna och kan säga om infästningen är bättre på dom?
/fth
För mig är 10 års garanti alltid ett säkert tecken på att det är skrot. Dom har nog räknat på det och märkt att det är tillräckligt få som orkar lämna tillbaka skiten så att dom går plus. Köpte en 10 års garanti kofot från Biltema för många år sedan. Den var så dåligt gjord att jag inte ville göra mig besväret bara för att få samma skrot igen.
Tyvärr för jag erkänna att jag köpte två tvingar i somras av det märket. Tänkte inte på att det stod 10 års garanti på dom. Då hade jag kanske tvekat
Tyvärr för jag erkänna att jag köpte två tvingar i somras av det märket. Tänkte inte på att det stod 10 års garanti på dom. Då hade jag kanske tvekat
Håller inte riktigt med dig. Tycker att det är stor kvalitetsskillnad på Biltemas standardprylar och deras 10-års-garanti-prylar.Slasher2 skrev:För mig är 10 års garanti alltid ett säkert tecken på att det är skrot. Dom har nog räknat på det och märkt att det är tillräckligt få som orkar lämna tillbaka skiten så att dom går plus. Köpte en 10 års garanti kofot från Biltema för många år sedan. Den var så dåligt gjord att jag inte ville göra mig besväret bara för att få samma skrot igen.
Tyvärr för jag erkänna att jag köpte två tvingar i somras av det märket. Tänkte inte på att det stod 10 års garanti på dom. Då hade jag kanske tvekat![]()
Jag har en uppsättning Cocraft tror jag dem heter (köpta på Clas Ohlson iaf) och dem funkar bra tycker jag, har några snabbtvingar från Classe också som känns rätt stabila.
Tyvärr har ju Clas Ohlson valt att satsa på Skräp framför kvalitet, var mkt bättre förr! Jula verkar vara på väg åt samma håll...
Tyvärr har ju Clas Ohlson valt att satsa på Skräp framför kvalitet, var mkt bättre förr! Jula verkar vara på väg åt samma håll...
Förutom att handtaget lossnar så böjer de sig när man drar åt dem rejält.
Jag har inte orkat få tillgodokvitto på Classe. De kostade ju inte jättemycket pengar direkt
Jag har inte orkat få tillgodokvitto på Classe. De kostade ju inte jättemycket pengar direkt
Är du missnöjd så skulle jag gissa att CO inte har några problem med att häva köpet eller ge ett tillgodokvitto och de är säkert glada att få in synpunkter på om produkterna inte håller måttet. Så lämna tillbaka och köp något du kan använda även om det inte rör sig om några stora summor
O.T.
Köpte ett skruvmejselkit för några år sedan. PZ2-mejseln gav upp efter lite mindre än tio skruvar.
Det var inga problem att få pengarna tillbaka. Men det som förvånade mig var den låga reklamationshalten, vi var väl bara runt 10-15 personer som hade klagat, på tusentals sålda kit. Personalen på CO sa ungefär "Vad tror du? köp Bahco!"
Jag hade väsentligt större problem med att reklamera oslipade borrar, en det gick också efter ett tag.
Köpte ett skruvmejselkit för några år sedan. PZ2-mejseln gav upp efter lite mindre än tio skruvar.
Det var inga problem att få pengarna tillbaka. Men det som förvånade mig var den låga reklamationshalten, vi var väl bara runt 10-15 personer som hade klagat, på tusentals sålda kit. Personalen på CO sa ungefär "Vad tror du? köp Bahco!"
Jag hade väsentligt större problem med att reklamera oslipade borrar, en det gick också efter ett tag.
Haha, har köpt en del billiga verktyg som gett upp ganska snabbt men med tanke på priset så spelade det ingen roll. Har för mig att jag köpte en slipmaskin från CO för nästan ingenting som jag sen roade mig att slipa bort tapeter från ett antal garderobsluckor som skulle målas och den gav upp precis när allt var klart. Det hade nog nästan varit lika billigt som att köpa sandpapper löst, men jag slapp arbetet. Så jag håller med att till viss del att beroende på priset så får man räkna med vad man får för pengarna. Men jag skulle tro att det inte hade varit några problem att få igen pengarna ändå, men bensinkostnaden till CO hade nästan blivit dyrare än själva maskinen
Någon som har tips på bra prissatta schyssta tvingar?