4 219 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Makita 2704 Splitterskydd / Zero Clearance Insert / Zero Throat Plate
Är det någon som har hittat splitterskydd till Makita 2704? Eller har kommit på ett bra/snabbt sätt att tillverka egna?
Jag gjorde ett försök i kväll och det blev väl inte så bra som jag önskar, men som första prototyp så duger den. Men, det tar för mycket tid att göra! Makita har sett till att det är en hel massa klackar och nivåskillnader involverade, så det är pilligt och kräver en hel arsenal med verktyg/maskiner... och ett kontinuerligt mätande...
Har sökt en del på nätet och hittat en hel drös med splitterskydd till massa maskiner som finns på marknaden, men 2704:an hittade jag ingenting till....
(Makita kallar plattan för "CENTER COVER (317875-3)" i fall någon skulle behöva originalet som reservdel.)
"Motsatsen", dvs plattor med extra brett spår finns för "dados": exempel. By the way: Är det någon som har provat att göra dados? Tekniken verkar vara väldigt "over there", är det så? Är det månne så att Européerna tycker att det är för farligt/riskfyllt?
Finns det något bra plastmaterial för bearbetning med vanliga "trämaskiner" som kan rekommenderas för splitterskydd?
/Kilensnickare
Jag gjorde ett försök i kväll och det blev väl inte så bra som jag önskar, men som första prototyp så duger den. Men, det tar för mycket tid att göra! Makita har sett till att det är en hel massa klackar och nivåskillnader involverade, så det är pilligt och kräver en hel arsenal med verktyg/maskiner... och ett kontinuerligt mätande...
Har sökt en del på nätet och hittat en hel drös med splitterskydd till massa maskiner som finns på marknaden, men 2704:an hittade jag ingenting till....
(Makita kallar plattan för "CENTER COVER (317875-3)" i fall någon skulle behöva originalet som reservdel.)
"Motsatsen", dvs plattor med extra brett spår finns för "dados": exempel. By the way: Är det någon som har provat att göra dados? Tekniken verkar vara väldigt "over there", är det så? Är det månne så att Européerna tycker att det är för farligt/riskfyllt?
Finns det något bra plastmaterial för bearbetning med vanliga "trämaskiner" som kan rekommenderas för splitterskydd?
/Kilensnickare
Om du skall ha plastmaterial tror jag att du skall kolla på polykarbonat. Kallas även karbonatplast, PC, Lexan, Makrolon, bl.a. Det kan finnas några stumpar hos din glasmästare. I övrigt tror jag att man brukar använda björkplywood till ZCI. Har du någon bild på öppningen utan inlägg?
Jag läste på något amerikanskt forum om någon som gjort ett inlägg till sin boschsåg genom att köpa ett orginalinlägg som reservdel, sen hade han fyllt igen hålet i det med epoxy och på så sätt gjort sig ett ZCI som passade lika bra i sågen som orginaldelen .
Jag har inte själv testat så jag har ingen uppfattning om hur bra det fungerar i praktiken, men jag tycker det låter som det skulle kunna fungera. Men det är möjligt att det finns bättre / mer ekonomiska lösningar
Jag har inte själv testat så jag har ingen uppfattning om hur bra det fungerar i praktiken, men jag tycker det låter som det skulle kunna fungera. Men det är möjligt att det finns bättre / mer ekonomiska lösningar
Varför inte lägga en skiva över hela bordet och såga igenom denna utan klyvkniv?
Dadoklingor är inte helt lätt att få tillåtna yrkesmässigt i Sverige så det kan vara en förklaring till att man ser det så sällan. Dvs det kräver att man har suvaskydd på sågen.
/Kent
Dadoklingor är inte helt lätt att få tillåtna yrkesmässigt i Sverige så det kan vara en förklaring till att man ser det så sällan. Dvs det kräver att man har suvaskydd på sågen.
/Kent
Jag tror inte på plast som material till ZCI då åtminstone jag vill ha tjocka stabila inlägg. Då är plast bökigt och dyrt att jobba i. Plywood eller i värsta fall MDF är kanon.
Till min GTS10:a gjorde jag en avfräsning av originalinlägget och lät bli att såga ett spår i det. Använde sedan denna avfräsning som mall varje gång det skulle göras nya ZCI.
Till min GTS10:a gjorde jag en avfräsning av originalinlägget och lät bli att såga ett spår i det. Använde sedan denna avfräsning som mall varje gång det skulle göras nya ZCI.
Det finns ett Dado-set till 2704:an. Se längre ned på sidan i länken.
http://www.amazon.com/Makita-317061...00256RIW/ref=cm_lmf_tit_5/182-1080919-4326340
http://www.amazon.com/Makita-317061...00256RIW/ref=cm_lmf_tit_5/182-1080919-4326340
Redigerat:
Bifogar lite bilder på 2704:ans infästning och på undersidan av originalplattan. Bildkvalitén är usel, men det var det min mobil klarade prestera denna gång....
Notera att sågbladet är i sin högsta position. Om man skulle vilja begränsa höjden till ca 1-2 cm under max så minskar komplexiteten något, eller rättare sagt rätt mycket...
Notera att sågbladet är i sin högsta position. Om man skulle vilja begränsa höjden till ca 1-2 cm under max så minskar komplexiteten något, eller rättare sagt rätt mycket...
Kan du inte bara lägga inlägget på de fyra klackarna som är gjutna i samma stycke som aluminiumbordet? Eller är alla inte i samma nivå? Antar att du inte kan köra upp klingan till full höjd då men det rör sig om mindre än tio tappade millimetrar och det är sällan man behöver dem.
Jo... det börjar luta åt denna lösning... Lite mer utmaning att få till den "hela vägen upp", frågan är om det är värt besväret... troligen inte...
Klicka här för att svara