Då var fräsen beställd. :) Det blev en DW618 i paket med både fixed och plunge hållare. Har även beställt lite stål och hylsor så jag skall kunna köra 8mm stål.

Idag kom stålen och spännhylsorna från Axminster. Mycket bra service och stålen ser fina ut.

Noterade att på stålet för kexning så står det att man inte skall köra det i överhandsfräsar. Någon som kan bekräfta att det funkar?

Robert-san01 skrev:
Noterade att på stålet för kexning så står det att man inte skall köra det i överhandsfräsar. Någon som kan bekräfta att det funkar?
Är det denna:
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-biscuit-jointing-cutter-prod861311/

Det framgår inget på hemsidan men kan det vara så att de menar att det inte är lämpligt att användas vid frihandsfräsning utan att fräsen skall vara monterad i bord? Detta anges ivarjefall för endel av de större stålen.

Mikael_L
Jag tycker det heter handöverfräs.

För man fräser väl inte ovanför handen? :P

(edit: vi behöver inte göra detta till någon debattfråga, låt hellre tråden fortsätta,
dvs ursäkta för OT :blushing:)

Handöverfräs, om den inte är bordsmonterad. Då borde den väl heta bordsunderfräs :)
/B

Från ´´början´´ fanns det bara överfräsar sen kom en handhållen variant hand-överfräs men ordet överhandsfräs är ganaska vanligt om man googlar

• överfrs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
larsbj skrev:
... men ordet överhandsfräs är ganaska vanligt om man googlar
Jag vet.
Kolla även Jula-katalogen, m.fl. :)

Men en fräs är väl en underfräs eller en överfräs.

Om dom sen är handstyrda så borde det bli en hand-underfräs eller en hand-överfräs.

sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry ... igen ... :blushing:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.