11 744 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Rikt- och planhyvel
Planingen kommer efter limningen, åtminstone jag brukar börja med att rikta igen efter limningen innan planingen av andra sidan. Hur gör du där?phl skrev:
--- Mats ---
Min minibredd på rikthyveln är bara ca 15 cm, så man kan rikta fönster/dörrkarmar efter limning. Bredare saker får nöja sig med planhyvel/puts. (Delarna riktas då naturligtvis innan...) Har kollegor/vänner med riktiga hangarfartyg. De använder nästan aldrig de extra 30-40 cm de har.De behöver däremot inte byta stål lika ofta då de kan flytta anhållet till ett "friskt" område.
Jo jag håller med dig men det är inte en katastrof om man har bra riktade bitar vid limningen och sedan kör skiten genom planen på båda sidorna. Givetvis är det trevligt att ha så mycket bredd som möjligt.Mats Bengtsson skrev:
Min erfarenhet är att man kan slippa att rikta efter limningen om man är noga med att allt linjerar ordentligt när man limmar. Det är ganska lätt att få till limningarna när man har vant sig att jobba med Planopressarna. Nyckeln är att testa pressingen torrt innan man börjar slabba med lim. Numer kör jag även Titebond III i pressarna.
Klicka här för att svara