8 037 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Hur låta sågen starta dammsugaren?
Sida 1 av 2
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
När jag köåte dammsugare så hade jag inte tid att köpa en som hade ett eluttag som man kunde koppla sågen i. Så nu funderar jag på om man skulle kunna göra ett externt.
Dom fördelardosor som jag hittat med master/slave uttag som man använder till datorer/tv tål för lite effekt.
En jfb har ju funktionen dvs slår ett relä. Om man plockar bort att det fastnar kanske?
Är det någon som vet hur det funkar eller har plockat isär en dammsugare med funktionen?
Dom fördelardosor som jag hittat med master/slave uttag som man använder till datorer/tv tål för lite effekt.
En jfb har ju funktionen dvs slår ett relä. Om man plockar bort att det fastnar kanske?
Är det någon som vet hur det funkar eller har plockat isär en dammsugare med funktionen?
Eller så funderar man på vem som blir lycklig över att få den gamla dammsugaren och köper sen en sån man egentligen vill ha. 
edit:
(Jag har funderat lite över detta "problem". Kommit fram till att jag skulle löst det med någon strömavkännande spole, lite elektronik och ett relä. Och priset för detta och arbetet går ej att motivera då man köper en sådan dammsugare för mindre än tusenlappen.)
edit:
(Jag har funderat lite över detta "problem". Kommit fram till att jag skulle löst det med någon strömavkännande spole, lite elektronik och ett relä. Och priset för detta och arbetet går ej att motivera då man köper en sådan dammsugare för mindre än tusenlappen.)
Redigerat:
Såg att clasohlson och kjell och company båda säljer eluttag som är fjärrstyrda med en remote control, och som tål 1000 Watt styck (99 kronor för tre uttag plus remote control). Det är inte automatiskt, men det är inte mer än ett knapptryck.Mikael_L skrev:Eller så funderar man på vem som blir lycklig över att få den gamla dammsugaren och köper sen en sån man egentligen vill ha.
edit:
--- Mats ---
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
jo jag gar funderat att slumpa bort den existerande och skaffa en ny men det är ju inte lika kul.
Om man sätter ett relä i serie med sågen borde det inte dra då när man startar sågen?
Sen är frågan om man kan få lite fördröjd avstängning
Om man sätter ett relä i serie med sågen borde det inte dra då när man startar sågen?
Sen är frågan om man kan få lite fördröjd avstängning
TheStills skrev:
har funnits relä'er på clas ohlson för några tior förut iaf. men det löser inte fördröjningen.
Då drar relät, men sågen startar inte, för spolresistansen är på tok för hög i relät för att släppa genom tillräckligt med ström till sågen.TheStills skrev:
du leder ju inte strömen till sågen genom spolen utan genom kontakten i relät =) alternativt lägger relät "parrarellt".
Ang fördröjningen så kan du ju med fördel använda ett relä för frånslagsfördröjning? koppla ett vägguttag efter relät bara och plugga in dammsugaren.
Ang fördröjningen så kan du ju med fördel använda ett relä för frånslagsfördröjning? koppla ett vägguttag efter relät bara och plugga in dammsugaren.
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
Que? Om man drar strömmen genom kontakten så tappar man just funktionen att relät ska dra när sågen startar... och det kommer den ju inte göra i huvudtaget då strömmen är ju bruten vid relät.. lite hönan och ägget problem..Henke O skrev:
Om det är som Mikael_L säger så måste man ju göra något som ligger parallellt.. ska fråga elektronikkillarna på jobbet.....
Denna har jag köpt för någon månad sedan
http://www.jkshop24.de/epages/61613816.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61613816/Products/M103
Har kopplat in den till min Dustcontrole damsugare och sågen, fungerar perfekt.
Man får tänka på effekten (startström) på sugen och sågen och vad man har avsäkrat för, jag hamnade precis så jag klarar mig att köra på samma fas.
/Lejon
http://www.jkshop24.de/epages/61613816.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61613816/Products/M103
Har kopplat in den till min Dustcontrole damsugare och sågen, fungerar perfekt.
Man får tänka på effekten (startström) på sugen och sågen och vad man har avsäkrat för, jag hamnade precis så jag klarar mig att köra på samma fas.
/Lejon
Redigerat:
det gör man ju inte om knappen på sågen drar relät och du leder strömen till motorn på sågen genom relät så startar sågen iaf i min värd =) kanske glömde att det är stömen till motorn som går genom kontakten och inte till själva sågen, trodde att det gick att räkna ut...TheStills skrev:Que? Om man drar strömmen genom kontakten så tappar man just funktionen att relät ska dra när sågen startar... och det kommer den ju inte göra i huvudtaget då strömmen är ju bruten vid relät.. lite hönan och ägget problem..
Om det är som Mikael_L säger så måste man ju göra något som ligger parallellt.. ska fråga elektronikkillarna på jobbet.....
iaf man kan lägga dragningen av relät paralellt men knappen och med hjälp av kontakten i relät bryta strömen till dammsugaren, och vill man ha fördröjt stopp på dammsugaren så använder man ett tidrelä.
tror verken det är svårt eller dyrt.