Jag har en sådan till min 'Metabo BS18LTX Quick Impuls' jag köpte vid årsskiftet. Jag har inte behövt använda denna vinkel-mojäng ännu. Men jag har provmonterat några ggr bara för sakens skull :) . Den är riktigt stabil & gedigen. Man kan använda den utan chuck då det är bits-fäste direkt i spindeln. Men även chucken går såklart att montera.
Om jag fattat rätt så måste man ha en Quick maskin, den men röda ringen bakom chucken för att enkelt ta loss chucken från maskinen. För när man tar av chucken så sitter det ju ett bitsfäste även direkt i maskinens spindel på utgående axel & där i kopplas även vinkelväxeln via en sexkants axel.

Ring eller maila till Metabos serviceverkstad för att kolla vad som gäller. http://www.metabo.se/Reparations-service.6451.0.html

Redigerat:
STack för svaret! Då var det väl ungefär som jag misstänkte, men nu blev jag sugen på att köpa en ny maskin. Till viss del för vinkelväxelns skull, men även för dom extra möjligheterna man får när chucken kan demonteras med ett enkelt handgrepp. En lös maskin kostar ju dessutom inte så mycket. Tack så mycket för svaret!

Igår kväll blev det invigning av vilnkel-mojängen då jag skulle borra tre 20mm hål i golvspånet för elrör. Jag kom inte åt med borrmaskinen på vanligt sätt inne i en smal nisch med vattenrör & annat ivägen, men med vinkeln monterad så gick det som en dans.
Det som hade kunnat vara smidigt om man borrar med små borr inne i en vinkel, det skulle vara en chuck med mindre diameter för att kunna komma riktigt nära hörnet. Men det går ju att lösa med t.ex. en sådan här minichuck http://www.jula.se/borrchuck-069007 iom att det är sexkantsfattning i vinkeladaptern.

frav skrev:
Det som hade kunnat vara smidigt om man borrar med små borr inne i en vinkel, det skulle vara en chuck med mindre diameter för att kunna komma riktigt nära hörnet. Men det går ju att lösa med t.ex. en sådan här minichuck [länk] iom att det är sexkantsfattning i vinkeladaptern.
Varför inte använda borrar med sexkantsfattning?

Ja det kan man ju också göra, tänkte mest på att kunna använde de befintliga borren man har.

Hmm, låter ju bra!! Nu tillagt i min "att-köpa-lista".....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.