Byggahus.se

CoCraft Regeldetektor

1. F
    Medlem Nivå 9
    Jag var inom en ClasOhlson butik i ett annat ärende & impusshoppade då en CoCraft Regeldetektor 40-8158 för 99kr. http://www.clasohlson.com/se/Regeldetektor-Cocraft/Pr408158000

Fråga är om det är värsta junket eller om det är en produkt som fungerar även om den är billig? Den är ivf blå :)

Jag får väl provköra den lite senare. Men om någon har erfarenhet av produkten så är det ju intressant.

2. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Den lär ju inte vara bättre än dom som kostar 10ggr så mycket.... Sedan är dom för 1000kr ganska kassa även dom.

3. Kattvovven
    Medlem Nivå 13
    Nimajneb : fast det är skillnad på 500 och 1000kr. Det vet jag efter att en sån mätare gav galna utslag vart elementslingan gick i golvet. Ritade, testade igen, samma. När jag sen la golvet och skruvade rakt i elementröret gick jag tillbaka till CO, bytte till en dyrare model, och den visade helt klart vart dom gick. :)

4. Kattvovven
    Medlem Nivå 13
    Svar till TS : den kan fungera, kanske inte. Gör inget "viktigt" med den tills du vet att den fungerar till 100%. Typ hänga upp din nya 78" LCD på väggen :)

5. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Ja jag testade någon billig skit som följde med typ Gör Det Själv prenumeration. Den kastades i soptunnan efter några minuters testande då den visade utslag överallt och ingenstans.

Köpte en grön Bosch för typ 599 kr på Clas Ohlson med samma resultat förutom att den lämnades tillbaka istället för att kasta det.

Svor som en borstbindare och gnällde om att jag måste lära mig att köpa kvalitet. Köpte en blå bosch gms120 för 1300 kr, den har fungerat med blandat resultat, bättre än de andra men inte alls utan problem.

Kontentan för min del är att just dessa detektor inte är helt att lita på ens i lite dyrare amatörmodeller

6. T
    Medlem Nivå 4
    Den modell för 599 som clas ohlson har från Zircon har funkat bra i mitt hus, hittar reglar och märker ut centrum på dem korrekt bakom gips och spånplatta. Jag hade extremt låga förväntningar och var beredd att lämna tillbaka den men blev positivt överraskad.

Hittar el-sladd också, men där är jag osäker på precisionen.

7. M
    Medlem · Nivå 9
    Bosch har en ruggigt dyr regeldetektor, med display som visar hur det sur ut bakom skivan. Provkörde den för några år sedan på disken i affären. Där kunde jag se lådsidorna på displayen.

Nu när jag kan lite mer fysik, känns det nästan som magi, det borde inte gå att titta över ett luftgap.

8. Kilensnickare
    Medlem · Nivå 6
    Bosch mest avancerade maskin använder radar och traditionell teknik, men jag testade en för ett tag sedan och nja.... I typiska reglade väggar med isolering, el etc var den inte perfekt, långt ifrån. Massa falsklarm om el och reglar och metall... I betong verkar den mycket säkrare på el, armering, hålrum etc. En kompetent regelsökare och elfinnare för träkonstruktioner är fortfarande önskvärd, men vilken kan man lita på...?

9. T
    Medlem Nivå 4
  10. F
    Medlem Nivå 9
  11. M
    Medlem · Nivå 9
    Det här är min uppfattning om hur en regelsökare fungerar.
    Det fysikaliska problemet med en regelsökare är att den i princip mäter någon typ av capacitans. Om man bara har en gipsskiva under sökaren får man ett mätresultat. Om det sedan dyker upp en regel bakom, mäter du något annorlunda. Men om du har en luftspalt bakom skivan, går det inte att se längre, eftersom luftspalten blurrar ut mätvärdena från materialet bakom.

12. H
    Medlem Nivå 6
  13. E
    Medlem Nivå 7
    Har den lite enklare zircon-detektorn och vart förvånad. Den hittar reglar bakom gips, gips/osb och kakel/våtrumsskiva.
    Köpte den på chans efter jag tappat bort min "regelskiss" som gjorde innan jag spacklade och tapetserade väggarna i nybygget.