1 649 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Automatning viktig för hyvel?
Jag håller på att fundera på att skaffa en rikt- och planhyvel. Det finns ju modeller med separat matning för planhyveln, och dels fast; säg 5 eller 6 meter per minut. Hur värdefullt är det att kunna variera matningen? Jag har sett att någon på forumet har byggt om sin r-p, är det fler som gjort det?
Andreas
Andreas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mindre matning, finare yta.
Jo jag har byggt om en planhyvel efter 2 växellådshaverier. Det sattes då dit en vindrutetorkarmotor (Volvo lastbil) och ett variabelt nätaggregat.
Bråttom = hög spänning
Fin yta = låg spänning
Protte
Jo jag har byggt om en planhyvel efter 2 växellådshaverier. Det sattes då dit en vindrutetorkarmotor (Volvo lastbil) och ett variabelt nätaggregat.
Bråttom = hög spänning
Fin yta = låg spänning
Protte
Även jag har variabel hastighet på min hembyggda (om ej av mig) planhyvel. Matningen drivs av en 3-fasmotor som jag i sin tur hastighetsreglerar med en frekvensomriktare. Tycker att variabel matningshastighet är väldigt praktiskt. Beroende på material och önskad finish kör jag olika fort.
Inte speciellt kritiskt enligt mig, låg matningshastighet är alltid bättre, man har ingen större nytta av hög matningshastighet med få skär i kuttern och klen motor och/ eller taskigt utsug. Om du matar snabbt och har klent utsug så trycks spånen upp i valsarna och det tar stopp
Klicka här för att svara