Jag håller på att fundera på att skaffa en rikt- och planhyvel. Det finns ju modeller med separat matning för planhyveln, och dels fast; säg 5 eller 6 meter per minut. Hur värdefullt är det att kunna variera matningen? Jag har sett att någon på forumet har byggt om sin r-p, är det fler som gjort det?

Andreas

Mindre matning, finare yta.
Jo jag har byggt om en planhyvel efter 2 växellådshaverier. Det sattes då dit en vindrutetorkarmotor (Volvo lastbil) och ett variabelt nätaggregat.

Bråttom = hög spänning
Fin yta = låg spänning

Protte

Även jag har variabel hastighet på min hembyggda (om ej av mig) planhyvel. Matningen drivs av en 3-fasmotor som jag i sin tur hastighetsreglerar med en frekvensomriktare. Tycker att variabel matningshastighet är väldigt praktiskt. Beroende på material och önskad finish kör jag olika fort.

Det är långt ifrån nödvändigt med variabel hastighet. Dock kan det ibland vara önskvärt. Men det är viktigare att satsa på en stabil konstruktion.

Inte speciellt kritiskt enligt mig, låg matningshastighet är alltid bättre, man har ingen större nytta av hög matningshastighet med få skär i kuttern och klen motor och/ eller taskigt utsug. Om du matar snabbt och har klent utsug så trycks spånen upp i valsarna och det tar stopp

Känner flera med stora fina planhyvlar med steglös matning, alternativt flera valbara hastigheter, där hastigheten alltid, eller mycket nära alltid, är inställd på lägsta möjliga.

Har man variabel så kanske man använder det någon gång ibland. Har man det inte så duger det bra det med.

Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.