Har en gammal vagn på torpet. Brukar kalla den "cirkusvagnen", men vet inte alls vad den egentligen användes till. I helgen var det dags att riva den eftersom väggarna var delvis ruttna och hela ramverket slagit sig så mycket att det är enklare att bygga nytt än att försöka rädda det.

Bifogar två foton - ett på vagnen innan väggarna revs och ett på trähjulen som kanske kan hjälpa någon att åldersbestämma den.

Så...

1. Vad användes den till?
2. Hur gammal är den?

• vagn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vagnhjul.jpg
    Skapa konto
Jag undrar jag om trähjulen har någonting med vagnens ålder att göra. Tror att det är ett hoppkok. Hjulen är nog bra mycket äldre än resten av vagnen. Och så som panelen är spikad känns det inte alls så gammalt.
Det är min avancerade gissning som förmodligen inte är värt så mycket.

Pär

Ok, men mitt intryck är att allt hänger ihop. Panelen är inte spikad utan skruvad med nån slags farmarskruv som ser rätt gammaldags ut. Bifogar även bild på insidan. Där ser man att taket är välvt och har välvda "bjälkar". Även resten av inredningen ser delvis noggrant handgjord ut, som t.ex den lilla dörren (till "skafferi") längst bort.

Interiören:

• vagnint.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Om vi fokuserar på hjulen/underredet då... ungefär hur gamla kan den delen vara?

Min gissning: Det är en mobil vilkoja att dra med sig ut till skogen, alternativt skogsstall.
Ett man-tager-vad-man-haver-bygge.
Bladfjädringen......30-60-tal.
Hjul med träekrar...förra sekelskiftet-->50-talet.
Gummihjulsvagnarna började väl komma runt kriget (?)

Oj, tack. Kul information och det medför att jag tänker se till att bevara underredet inklusive hjulen (som ska målas) och sedan bygga upp ett nytt ramverk med panel som håller ett sekel till.

De där hjulen var i alla fall dimensionerade att ta en hel del last, täta ekrar och liten diameter med grovt trä. Klarar nog nästan vad som helst om träet är friskt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.